Useimmilla organisaatioilla on jonkinlaiset kirjatut arvot. Joidenkin kohdalla ne tarkoittavat selkeitä valintoja, jotka näkyvät myös arjen toimissa konkreettisina tekoina. Sitten on joukko työyhteisöjä, joissa arvot on kirjattu, koska se koetaan pakolliseksi. Niissä harva muistaa arvoja nimeltä ja yhä harvempi sitä, miten niiden tulisi näkyä arjen toimissa. Ja on vielä joukko, joka ajattelee arvojen olevan ajanhukkaa ja hr-hömppää.
Arvot ovat rahaa!
Olipa organisaatio mikä tahansa, sen sidosryhmät tekevät 2020-luvulla enemmän arvoihin pohjautuvia valintoja, kuin koskaan aikaisemmin. Esimerkiksi asiakkaiden ostopäätökset ovat yhä enemmän arvoihin sidottuja. Arvot ovat siis rahaa! Tämä aihe nousi vahvasti esille Arvovalta-kirjani haastatteluissa. Parhaimmillaan organisaation arvot sitouttavat ja rakentavat luottamusta. Hyvin kiteytetyt, viestityt ja arjessa näkyvät arvot tuovat uudenlaista valtaa, arvovaltaa.
9 askelta arvojen hyödyntämiseen
Arvot saattavat jäädä yleviksi mainoslauseiksi ja konkretian puutteen vuoksi hyödyntämättä. Keräsin 9 askelta arvojen hyödyntämiseen. Toivottavasti niistä on sinulle työssäsi apua.
- Valitaan organisaatiolle yhteisesti jaetut ydinarvot, jotka kuvastavat aitoja valintoja ja niin tärkeitä asioita yhteisölle, että ne menevät jopa rahan edelle.
- Kiteytetään valitut arvot konkreettisiksi esimerkeiksi. Johtaja on Media! -toiminnan tärkein arvo on valmennettavien kunnioittaminen. Se tarkoittaa, että valmennustilanteissa ketään ei ”kyykytetä”, eikä aseteta toisten edessä noloon tilanteeseen.
- Kytketään arvot osaksi jokapäiväistä johtajuutta ja asiantuntijuutta, kiinteäksi osaksi johtamisjärjestelmää.
- Viestitään päivittäin arvoista, muistutetaan arvojen olemassaolosta luovin menetelmin.
- Huomioidaan ja palkitaan arvojen mukaisista teoista.
- Perustellaan valintoja ja päätöksiä arvoilla aina, kun se on mahdollista.
- Puututaan arvojen vastaiseen toimintaan ja kerrotaan asiasta selkeästi, jotta arvojen merkitys kirkastuu.
- Mitataan arvojen mukaista toimintaa mahdollisimman konkreettisten esimerkkien kautta.
- Päivitetään arvoja tarvittaessa toimintaympäristön muutoksiin.
Arvot vaikuttavat asiakkaiden ostopäätöksiin
Kannustan ottamaan arvot viimeistään nyt osaksi johtamista, jollei niitä ole vielä aktiivisesti hyödynnetty. Jos toimit myynnin johdossa, saatat olla kiinnostunut siitä, miten arvoja voidaan hyödyntää asiakkuuksissa ja myyjien rekrytoinnissa.
Lue myös blogit
”Ovatko arvot unohtuneet myynnin johtamisesta?”
”Toteutumattomat arvot ovat organisaatiolle maineriski”
Jos haluat keskustella johtajuudesta, arvoista ja viestinnästä, ota vapaasti yhteyttä. Arvokasta syksyä!
Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI
”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.
Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).
Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.