Viime aikoina olen pysähtynyt yhä uudelleen saman kysymyksen äärelle: Miksi niin harva organisaatio kertoo avoimesti tekoälyn käyttöönoton matkasta?
Me näemme kyllä erilaisia lopputuloksia; valmiita ratkaisuja, juhlavia lanseerauksia, onnistuneita demoja. Mutta entä se vaihe, jossa kokeillaan, kompastellaan, oivalletaan ja opitaan?
Usein juuri tuo vaihe jää piiloon – vaikka siellä syntyy todellinen muutos ja yhteinen kulttuuri.
Ja täytyy sanoa, ettei meillä kellään ole vielä valmiita ratkaisuja, kehitys on sen verran nopeaa.
Hiljaisuus ei ole sattumaa – mutta se on hukattu mahdollisuus
Ainakin yksi syy tähän hiljaisuuteen on kulttuurillinen. Meillä ei ole totuttu kertomaan keskeneräisestä. Ollaan varovaisia ja ehkä ajatellaan:
- Mitä jos kerromme liikaa?
- Entä jos muut näkevät, ettei kaikki ole valmista emmekä tiedä vastauksia?
- Onko tästä meille enemmän riskiä kuin hyötyä?
Tämä varovaisuus on ymmärrettävää – mutta samalla se estää meitä rakentamasta luottamusta, osallistumista ja yhteistä ymmärrystä.
Muutosviestinnän aika on nyt
Ajattelisin, että tarinallistaminen ei ole pintapuolista viestintää. Se on yksi vahvimmista tavoista tehdä muutoksesta yhteinen ja ymmärrettävä.
Tekoälyn käyttöönotto ei ole vain teknologinen projekti. Se on syvällinen kulttuurillinen muutos, jossa:
- käsitellään muutospelkoja
- rakennetaan uteliasta ja oppivaa ilmapiiriä
- opetellaan uutta – yhdessä
- muutetaan työn tekemisen tapoja
Juuri siksi tästä matkasta kannattaa kertoa. Ainakin henkilöstölle, mutta usein myös ulospäin – kumppaneille, asiakkaille ja tuleville osaajille. Luottamuksellisuutta kunnioittaen, mutta rohkeasti ja avoimesti.
Miksi kertoa? Koska:
- Tämä on yhteinen muutos, ei yhden tiimin hanke
- Oppiminen tapahtuu ihmisissä ja vuorovaikutuksessa
- Tarinallistaminen tuo näkyväksi suunnan, merkityksen, opit ja etenemisen
- Se rakentaa luottamusta ja vähentää epävarmuutta
Entä jos juuri sinä olisit muutosviestinnän mahdollistaja?
Voisitko sinä – ja teidän tiiminne – olla se kantava voima, joka vahvistaa avoimuutta, osallisuutta ja läpinäkyvyyttä tekoälymatkan viestinnässä?
Sillä kun viestitään avoimesti siitä, mitä oikeasti tapahtuu, kukaan ei jää kelkasta. Silloin vähennetään muutospelkoja ja rakennetaan luottamusta tulevaan.
Ja silloin parhaat osaajat eivät siirry muualle – sinne, missä viestintä on avoimempaa ja kulttuuri osallistavampi.
Uskon, että tulevaisuus kuuluu niille, jotka uskaltavat näyttää matkansa, ei vain päämääränsä.
KANNUSTANKIN IHMETTELEMÄÄN YHDESSÄ 🙂
Tässä erään asiakkaani inspiroiva palaute:
”Jukka on sparrannut yritystämme tekoälyn hyödyntämisessä strategiatyön, viestinnän, markkinoinnin ja tuotteistuksen teemoissa. Jukalla on laaja näkemys tekoälyn vaikutuksista työn muutokseen ja arvoympäristöön. Työskentelyote on keskusteleva, idearikas ja käytännönläheinen”.
Rainer Saukko, Viimeistelykivi Oy:n toimitusjohtaja: |
Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.
Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).
Löytyy Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.