Uskon, että perjantaina Valkoisen talon Oval Officessa käyty riita saattaa käynnistää ennennäkemättömän vahvan ”arvotsunamin”. Vaikka jotkut asiantuntijat ovat syyttäneet Ukrainan presidentti Zelenskyitä virheistä hänen kiistellessään Donald Trumpin kanssa, olen toista mieltä.

Ajattelen, että Zelenskyi toimi juuri oikein, koska hän inhimillisti vaikean tilanteen ja osoitti tunteidensa kuohahtamisen kautta, kuinka äärimmäisen paineen alla hän oli oman kansansa kohtalon takia. Narsistisessa syyttelytilanteessa, jossa uhri kokee tulevansa ansaan, tämä saattoi olla ainoa tapa herättää maailmalla empatiaa ja myötätuntoa. Miljoonat ihmiset samaistuivat Zelenskyin kokemukseen.

Tämä osoittaa, miten arvoilla on nyt uudenlaista valtaa. Viestintä on nopeaa ja sekä julkiset että yksityiset toimijat reagoivat salamannopeasti. Uskon, että tämä on vasta alkua.

Edessä voi olla merkittävien boikottien aalto, joka synnyttää lumipalloefektin. Kun kuluttajat, työntekijät ja sijoittajat eri puolilla maailmaa “äänestävät arvoillaan”, seuraukset voivat iskeä suuriinkin yrityksiin.

Jos nyt syntyy arvotsunami, siihen voivat liittyä voimakkaat kannanotot niin politiikassa, yritysmaailmassa kuin taiteen ja järjestöjen piirissä. Puhumme tilanteesta, joka voi radikaalisti muuttaa yhteiskunnallista ja taloudellista kenttää, kun paine kasvaa suureksi, eikä voi enää olla puolueeton ja hiljaa.

Vastaavanlaista kehitystä nähtiin jo kolme vuotta sitten Venäjän hyökättyä Ukrainaan, mutta nyt tekoälyn voimistama viestintäympäristö tekee tulevasta liikehdinnästä entistä rajumman.

Uskon, että näemme lähipäivinä hetkiä, joissa brändit, poliittiset johtajat, yritysjohtajat, julkisuuden henkilöt ja erilaiset kolmannen sektorin toimijat tuovat näkyvästi esiin, mille puolelle he asettuvat. Kun tämä tapahtuu yhtä aikaa globaalissa mittakaavassa, se saattaa kaataa nopeasti jopa suuria yrityksiä, mikäli ne eivät ole varautuneet.

Tässä ajassa ei riitä, että arvot ovat esillä vain puheissa. Organisaatioiden ja yhteisöjen on tehtävä konkreettisia ratkaisuja, jotka osoittavat todellisen sitoutumisen arvoihin. Samalla ollaan tilanteessa, jossa yritysten ja 3. sektorin yhteisöjen on otettava kantaa politiikan arvoihin. Trumpin tapa tuoda yritysten valta ja talousintressi yhteen, on siihen osasyynä.

Julkisuus on armoton, ja tekoälyaika voi moninkertaistaa sekä hyvät että huonot signaalit. Ihmiset kiinnittävät huomiota siihen, ketkä heidän mielestään ovat epäoikeuden puolella ja kuka kantaa vastuunsa. Kaikkien organisaatioiden täytyy todella miettiä, millaiset arvot ohjaavat niitä – ihan jokapäiväisissäkin valinnoissa.

Maamme päättäjät ovat kovan paineen alla. Samaan aikaan kun vaadimme heiltä rohkeutta olla arvojemme puolella, samaan aikaan he tarvitsevat meidän tukemme.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUTISKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy  Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.