Mediallistumisen ilmiö on saavuttanut pisteen, jossa organisaatiot joutuvat todellakin arvioimaan, millä viestinnän areenoilla ja kanavilla on vastuullista toimia. Erityisesti pohdinta kohdistuu Twitteriin, mutta myös laajemmin sosiaalisen median yhteiskunnallisiin vaikutuksiin.

Mikä on lopulta vastuullista? Voiko arvopohjaisesti johdettu organisaatio toimia Twitterissä, kun silloin väkisinkin tukee Elon Muskin varsin mielivaltaista tapaa kontrolloida sananvapauden rajoja?

Toisaalta jos organisaatio ajattelee viestintää palvelutehtävänä, pitäisikö juuri silloin osallistua myös Twitterissä keskusteluun ratkaisukeskeisesti ja vastuullisesti? Ei voi auttaa Twitteriä käyttäviä sidosryhmiään, jos ei ole itse siellä.

Oikeudenmukainen ja vastuullinen johtaminen on vaikeaa. Se on lopulta päätöksiä ja niiden valjastamista arjen toimiin. Rohkaisen eri sektoreiden ylintä johtoa käymään avoimen arvo- ja vastuullisuuskeskustelun siitä, minkälaisen roolin se haluaa viestinnän saralla ottaa.

Selkeä tulkinta muuttuvasta arvo- ja vastuullisuusympäristöstä auttaa tekemään viestintään liittyviä vaikeitakin valintoja ja sitä kautta luomaan työyhteisöön turvallisuuden tunnetta. Havaintojeni mukaan tässä teemassa on monella organisaatiolla parantamisen varaa. Ilmapiirin tulkinta on jäänyt ohueksi ja siitä on paljon hajanaisia ajatuksia, mutta ei jaettua tulkintaa, joka helpottaisi päätöksentekoa.

Kriisiajat luovat viestinnälle yhä suurempia odotuksia. Viestintä onkin koko organisaation asia, eikä sitä pidä jättää pelkästään viestinnästä vastaavan henkilön harteille, vaan tarjota hänen työlleen laaja johtoryhmän tuki.

Jos haluat vaihtaa ajatuksia viestintäympäristön muutoksesta suhteessa vastuulliseen johtamiseen, ota vapaasti yhteyttä. Linkin kautta voit varata Teams-kalenteriajan. Keskustelu ei maksa mitään eikä sido mihinkään.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.