Poikkeusolot saavat meidät usein huomaamaan itsestään selvien asioiden merkityksen. Saako Korona-kriisi yhteiskunnassamme aikaan pysyvämmän arvomuutoksen, että vahva hoitoala nähtäisiin kansantalouden hengissä pysymisen edellytyksenä ja jopa tuottavana toimena?
KORONA VAIKUTTAA KAIKKIIN. Vaikka se ei muuttaisi ihmisten arvomaailmaa pysyvästi, ymmärtävät ahneimmatkin, että kriisi vaikuttaa suoraan talouteen. Korona ei varmasti jää viimeiseksi globaaliksi pandemiaksi, joka haastaa yhteiskuntaa voimakkaasti. Se saa arvioimaan kansakuntien kykyä ennakoida ja selviytyä kriiseistä entistä tarkemmin. Suomenkin kilpailukykyä tullaan arvioimaan tämän jälkeen osin uusin mittarein. Siinä ovat tärkeässä roolissa lääkäreiden ja hoitajien ammattitaito, riittävyys, vastuullisuus, työmotivaatio ja jaksaminen. Samoin moni muu matalapalkka-ala nousee tämän kaltaisessa kriisissä tärkeään asemaan.
HOITOALA KUORMITTUU KRIISISSÄ VALTAVASTI. Suuri osa hoitoalalla työskentelevistä ei voi tehdä töitään etänä, vaan joutuu palvelemaan asiakkaita fyysisesti, ottaen myös itse terveydellisiä riskejä. Vastuu ja halu auttaa ovat nyt vahvoja. Korona saattaa olla kuitenkin monelle vedenjakaja työuran suhteen – jatkaako alalla vai hakeutuuko toisiin tehtäviin? Moni yksityinen ja 3.sektorin sote-organisaatio on jo osoittanut arvostusta konkreettisesti. Myös yhteiskunnallisilla päätöksillä voidaan vaikuttaa niihin valintoihin, mutta se edellyttää konkreettisia toimia juhlapuheiden sijaan.
MITEN HOITAJIEN ARVOSTAMINEN VAIKUTTAISI YHTEISKUNTAAN? Vahva terveydenhuoltosektori voisi olla näkyvämpi osa Suomen maabrändiä. Jos haluamme olla edelleen kaikin tavoin maailman kilpailukykyisin maa, tulisi sen näkyä konkreettisesti hoitoalan parempana palkkauksena ja työoloina. Populisimia on kuultu tarpeeksi, on aika tekojen. Kyse on arvovalintojen lisäksi strategisista päätöksistä. Mitkä resurssit näemme tärkeiksi ja missä haluamme olla vahvimpia? Valinnat sisältävät aina viestin.
Moni organisaatio joutuu nyt tekemään vaikeita arvovalintoja. Olen laatinut niiden tueksi oppaan, jonka voit ladata maksutta linkistä. Toivottavasti saat siitä tukea tuleviin valintoihin ja niistä viestimiseen.
Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI
”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.
Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).
Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.