Seurasin jokin aika sitten Viesti ry:n Tulevaisuuden viestintä -seminaarin keskustelua Twitterissä. Siellä oli ajankohtaisia ja kiinnostavia nostoja liittyen mm. Topi Mannerin ja Kirsi Pihan esityksiin. Niissä puhuttiin paljon siitä, miten viestintä on nykypäivänä tiimityöskentelyä ja miten tärkeää on luoda työyhteisöön vahva luottamuksen kulttuuri. Erityisesti kriisiaikana se on arvokasta, koska joudutaan kohtaamaan vaikeita tilanteita, joista ei ole aiempaa kokemusta. Se haastaa niin johtajuutta, arvoja kuin viestintääkin.
TOP 10 viestinnän esteet
Teemoihin liittyen jaoin Twitterissä keräämäni listauksen TOP 10 viestinnän esteistä (kuva alla). Olen kerännyt siihen esteitä yli 1.000 valmennettavan palautteista. Suurin osa valmennettaviani ovat olleet johtajia ja esimiehiä yrityksistä, julkishallinnosta sekä 3. sektorilta. Pelko viestinnällisistä virheistä on melko yleinen. Listauksen esteet liittyvät erityisesti some-viestintään, mutta asiaa on hyvä pohtia laajemminkin. Yksi yleinen viestintään liittyvä este on esiintymispelko. Siitä puhutaan jo melko avoimesti, mutta harva johtaja kertoo pelkäävänsä esiintymistä toisten edessä. Mitä tapahtuu, jos asiasta kertoo?
Johtajillakin on viestintään liittyviä pelkoja
Havaintojeni mukaan kulttuurissamme elää vielä melko sitkeästi kuva pelottomasta ja rohkeasta johtajasta, joka johdattaa organisaationsa läpi tuiskujen ja tuulien. On silti luonnollista, että johtajillakin on pelkoja ja epävarmuuksia. Toimin itse 15 vuotta esimies- ja johtamistehtävissä ennen kuin aloin sparraamaan muita johtajuus- ja arvoviestinnässä. En pitänyt esiintymistilanteista ja välillä ne suorastaan pelottivat. Some ja blogimaailma on minulle luontevaa, mutta koen vieläkin toisten edessä puhumisen lähtökohtaisesti epämiellyttävänä. Siihen on ollut pakko tottua. Uskon, että samalla tavalla ajattelevia johtajia on paljon. Viestintä eri muodoissaan saattaa pelottaa, mutta ehkäpä ajatus muiden suhtautumisesta ja pelko leimaantumisesta välttävät puhumasta aiheesta kovin avoimesti.
Voimme tukea toisiamme ja luoda inhimillisen viestinnän kulttuuria
Olen miettinyt, miten voisimme vaikuttaa asiaan niin, että viestinnän peloista puhuttaisiin avoimemmin ja aiheesta tulisi arkisempi. Silloin myös niihin liittyvä mystisyys häviäisi. Vastaamon tietoturvakriisin myötä terapiasta on alettu puhua avoimesti. Voisimmeko ottaa samanlaisen linjan myös viestinnän esteisiin? On tärkeää tiedostaa laajasti, että esiintymisen pelkääminen ja arkuus some-viestintään on luontevaa, eikä sitä tarvitse hävetä. Jos aihe olisi neutraalimpi, voisimme kollektiivisesti tukea siinä toisiamme ja kehittyä paremmiksi viestijöiksi. Viestinnän ammattilaiset ja valmentajat ovat teemaan liittyen tärkeässä roolissa kannustamassa ja luomassa inhimillisen viestinnän kulttuuria. Kirjoitin aiemmin siitä, kuinka johtajat ja asiantuntijat saadaan viestimään.
Tee arvotesti osoitteessa johtajaonmedia.fi/arvotesti
Läpinäkyvyys, yhdessä tekeminen ja toisen tukeminen ovat työyhteisöjen tärkeitä arvoja, jotka auttavat myös viestintään liittyvissä haasteissa. Arvojen rooli on ylipäätään vahvistunut ja teemme enemmän arvoihin perustuvia valintoja kuin koskaan aikaisemmin. Jos haluat testata työyhteisösi arvojen tasoa, käytä 1 minuutti ajastasi vastaamalla arvotestin 10 kysymykseen ja saat vastaukseksi alustavan arvion työyhteisösi arvojen tasosta. Kysely on anonyymi ja sen tavoitteena on herättää pohtimaan arvojen hyödyntämistä nykyistä vahvemmin.
Jos haluat tutustua tuoreeseen Arvovalta-kirjaan, se onnistuu osoitteessa arvovalta.fi.
Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI
”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.
Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).
Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.