Voiko arvoista keskustella liikaa?

By |2018-11-05T12:13:02+00:00kesäkuu 6th, 2018|Artikkelit|

Olemme nähneet ja tulemme jatkossakin näkemään yhä nopeammin syntyviä viestinnällisiä haasteita, joissa organisaation vastuuhenkilön sanomaa kritisoidaan. Mediallistuva ympäristö nostaa kaiken pintaan, ja sitä tapahtuu kaikilla johtamisen sektoreilla.

Mainekohu alkaa yleensä arvoihin liittyvästä kannanotosta

En ota yksittäisiin caseihin sen enempää kantaa, vaan haluan sen sijaan nostaa esille teemaan liittyvän johtajuusviestinnän problematiikkaa. Maineeseen ja yleisesti viestimiseen liittyvä kohu syntyy harvoin henkilön epäpätevyydestä suhteessa substanssiin. Lähes poikkeuksetta kritiikki kohdistuu siihen, mitä henkilö on lausunut tai muuten toiminnallaan osoittanut suhteessa arvoihin tai kulttuurillisiin teemoihin.

Ylimielisyyttä ei saa mainekohun keskellä anteeksi

Mediallistuneessa ajassa syntyy nopeasti vastareaktioita – erityisesti silloin, kun jonkun organisaation vastuuhenkilö esittää valtavirrasta eroavaa kantaa liittyen uskontoon, seksuaaliseen tasa-arvoon tai muuhun voimakkaasti tunteita herättävään teemaan. Melko usein julkisen kritiikin kohteeksi joutunut taho joko vähättelee asiaa, kieltäytyy kommentoimasta tai kommentoi tapahtunutta erittäin lyhyesti. Jos yleisö kokee kritiikin kohteen toimivan ylimielisesti, seuraa siitä aina ongelmia. Tilanne voi muuttua nopeasti mutkikkaaksi. En tiedä yhtäkään tapausta, jossa kritiikkiä saanut taho olisi saavuttanut omalta kannaltaan paremman tilanteen kieltäytymällä kommentoimasta. Sen sijaan niissä tilanteissa on vain ajan kysymys, milloin henkilö saa hakea verokorttinsa ja pohtia itselleen uutta tekemistä.

Väsymätöntä keskustelua arvoista

Olen usein pohtinut, voiko arvoista keskustella liikaa. Moni organisaatio välttäisi mainekriisejä käymällä omistaja-hallitus-toimitusjohtaja-johtoryhmä -tasoilla syvempää arvo-, kulttuuri- ja viestintäkeskustelua. Sitä tulisi tehdä jatkuvasti, ennen ja jälkeen rekrytoinnin. Sitä tulisi toteuttaa aidosti ja konkreettisten esimerkkien kautta. Mediallistuvassa maailmassa johtajille ja asiantuntijoille rakentuu varsin läpinäkyvä maine. Uskallan väittää, että jos organisaatiolle syntyy mainekriisi jo ennen uuden avainhenkilön työn aloittamista, on jotain oleellista jätetty tekemättä rekrytointiprosessissa. Onko tukena ollut viestintätoimisto ollut tarpeeksi hereillä? Arvoista ei voi puhua liikaa, varsinkaan kun on kyse organisaation tärkeimmästä ja näkyvimmästä tehtävästä. Johtaja on Media, jota seurataan, erityisesti arvokysymyksissä.

Näin me perustelemme kaksi arvomamme, asiakasarvo ja rakentavuus.

Jukka Saksi
toimitusjohtaja, KTT, MBA

+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
@JukkaSaksi

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA
Opas Arvoihin

Johtaja on Media! -kirja

Miten johtajista, asiantuntijoista ja organisaatioista on tullut medioita? Jukka Saksin teos palkittiin vuoden 2017 Kultasulka -kilpailussa hopeasulalla. Tutustu ja tilaa omasi!
TILAA KIRJA
Johtaja on Media! -kirja
close-link
Saammeko auttaa?

Varaa kanssamme maksuton 15 min puhelinsparraus.
Kerro johtajuusviestinnälliset haasteesi, kuuntelemme ja autamme eteenpäin.


KATSO VAPAAT AJAT
close-link