Olemme nähneet ja tulemme jatkossakin näkemään yhä nopeammin syntyviä viestinnällisiä haasteita, joissa organisaation vastuuhenkilön sanomaa kritisoidaan. Mediallistuva ympäristö nostaa kaiken pintaan, ja sitä tapahtuu kaikilla johtamisen sektoreilla.
Mainekohu alkaa yleensä arvoihin liittyvästä kannanotosta
En ota yksittäisiin caseihin sen enempää kantaa, vaan haluan sen sijaan nostaa esille teemaan liittyvän johtajuusviestinnän problematiikkaa. Maineeseen ja yleisesti viestimiseen liittyvä kohu syntyy harvoin henkilön epäpätevyydestä suhteessa substanssiin. Lähes poikkeuksetta kritiikki kohdistuu siihen, mitä henkilö on lausunut tai muuten toiminnallaan osoittanut suhteessa arvoihin tai kulttuurillisiin teemoihin.
Ylimielisyyttä ei saa mainekohun keskellä anteeksi
Mediallistuneessa ajassa syntyy nopeasti vastareaktioita – erityisesti silloin, kun jonkun organisaation vastuuhenkilö esittää valtavirrasta eroavaa kantaa liittyen uskontoon, seksuaaliseen tasa-arvoon tai muuhun voimakkaasti tunteita herättävään teemaan. Melko usein julkisen kritiikin kohteeksi joutunut taho joko vähättelee asiaa, kieltäytyy kommentoimasta tai kommentoi tapahtunutta erittäin lyhyesti. Jos yleisö kokee kritiikin kohteen toimivan ylimielisesti, seuraa siitä aina ongelmia. Tilanne voi muuttua nopeasti mutkikkaaksi. En tiedä yhtäkään tapausta, jossa kritiikkiä saanut taho olisi saavuttanut omalta kannaltaan paremman tilanteen kieltäytymällä kommentoimasta. Sen sijaan niissä tilanteissa on vain ajan kysymys, milloin henkilö saa hakea verokorttinsa ja pohtia itselleen uutta tekemistä.
Väsymätöntä keskustelua arvoista
Olen usein pohtinut, voiko arvoista keskustella liikaa. Moni organisaatio välttäisi mainekriisejä käymällä omistaja-hallitus-toimitusjohtaja-johtoryhmä -tasoilla syvempää arvo-, kulttuuri- ja viestintäkeskustelua. Sitä tulisi tehdä jatkuvasti, ennen ja jälkeen rekrytoinnin. Sitä tulisi toteuttaa aidosti ja konkreettisten esimerkkien kautta. Mediallistuvassa maailmassa johtajille ja asiantuntijoille rakentuu varsin läpinäkyvä maine. Uskallan väittää, että jos organisaatiolle syntyy mainekriisi jo ennen uuden avainhenkilön työn aloittamista, on jotain oleellista jätetty tekemättä rekrytointiprosessissa. Onko tukena ollut viestintätoimisto ollut tarpeeksi hereillä? Arvoista ei voi puhua liikaa, varsinkaan kun on kyse organisaation tärkeimmästä ja näkyvimmästä tehtävästä. Johtaja on Media, jota seurataan, erityisesti arvokysymyksissä.
Näin me perustelemme kaksi arvomamme, asiakasarvo ja rakentavuus.
Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI
”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.
Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).
Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.