Kuinka viestiä näkemyksellisesti ja välttää turhat vastakkainasettelut?

Some on nykyään olennainen osa ammatillista ja henkilökohtaista viestintäämme mutta sen dynaaminen luonne voi joskus rohkaista vihapuhetta ja negatiivisuutta.

Jaan tässä artikkelissa kokemuksiani ja havaintojani eri some-alustoilta, keskittyen siihen, miten voimme välttää vihapuhetta somessa samalla kun ilmaisemme mielipiteemme rohkeasti, näkemyksellisesti ja kunnioittavasti.

1. Valitse itsellesi luontevat viestintäteemat

Oman äänen löytäminen somessa alkaa teemoista, jotka resonoi arvojesi ja asiantuntemuksesi kanssa. Kun keskityt aiheisiin, joista olet utelias ja näkemyksellinen, viestisi on aito ja vakuuttava. Tämä auttaa rakentamaan positiivista ja mielekästä keskustelua ympärillesi.

2. Älä provosoidu vaikka sinua provosoitaisiin

Netissä kohtaamamme kritiikki tai negatiivisuus voi joskus olla provosoivaa. Tärkeää on oppia pysymään rauhallisena ja reagoimaan harkiten. Tämä ei ainoastaan estä tilanteen eskaloitumista, vaan myös säilyttää sammatillisen kuvasi rakentavana ja kypsänä keskustelijana. On hyvä muistaa, että moni verkostomme jäsen seuraa tapaamme viestiä somessa, erityisti viestimme sävyä.

3. Älä provosoi toisia

Kuten älä provosoidu -periaate, on tärkeää välttää toisten provosointia. Vaikka keskustelun herättäminen on tärkeää, on olennaista muistaa, että sanoillamme on voima. Käytä tätä voimaa rakentavasti, ei tuhoavasti.

Olen twiitannut yli 40.000 krt ja testannut sitä, millä sävyllä voi osoittaa aika vahvojakin mielipiteitä joutumatta jatkuvaan riitaan muiden kanssa. Olen havainnut, että kun kertoo ”totuuksien” sijaan näkemyksistä, havainnoista ja näkökulmista, on myös vastaanotto suopeampaa. Varma tapa aloittaa taistelu somessa alkaa sanoilla ”Totuushan on, että…”.

4. Noudata työyhteisösi viestinnän sävyä ja arvoja

Organisaation edustajana kommunikoidessasi on tärkeää pitää mielessä yhteisösi viestinnän sävy ja arvot. Tämä yhdenmukaisuus ei ainoastaan vahvista työyhteisösi brändiä, vaan myös edistää yhtenäistä ja positiivista viestintäkulttuuria. Erityisesti johtajien viestinnän sävyä seurataan ja sillä on esimerkkiä osoittava vaikutus.

5. Vaikka olet eri mieltä, kunnioita toisia ihmisiä

Erimielisyydet ovat väistämättömiä, mutta niiden ei tarvitse johtaa kunnioituksen puutteeseen. Muista, että jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen. Kunnioittava keskustelu avaa ovia ymmärrykselle ja oppimiselle, vahvistaen samalla sosiaalisen median positiivista potentiaalia.

6. Puolusta tarvittaessa kollegaasi tai johdettavaasi

Kun näet kollegan tai johdettavasi joutuvan perusteettoman kritiikin tai vihapuheen kohteeksi, älä epäröi puolustaa heitä. Sekin kannattaa tehdä rakentavasti. Tämä osoittaa solidaarisuutta ja luo ympäristön, jossa kaikki tuntevat olevansa tuettuja ja arvostettuja.

Sarkasmi ja huumori: kaksiteräinen miekka

Lisään tähän vielä tärkeän huomion: sarkasmi ja huumori ovat viestintäkeinoina, jotka voivat herättää väärinkäsityksiä. Vaikka tarkoitus olisi keventää tunnelmaa tai tuoda keskusteluun terävyyttä, on mahdollista, että joku tulkitsee sarkastisen viestin loukkaavaksi tai hyökkääväksi. Tällaisissa tilanteissa on ensiarvoisen tärkeää osoittaa kohteliaisuutta ja pyytää anteeksi, jos on vahingossa loukannut toista.

Avoimuus siitä, ettei ole tarkoitus ketään loukata, osoittaa kypsyyttä ja halua ylläpitää positiivista vuorovaikutusta.

Aina nämäkään vinkit eivät auta

Sosiaalisen median käyttöä ei pidä pelätä. Oikein käytettynä se on voimakas väline mielipiteidemme ilmaisemiseen ja yhteiskunnalliseen osallistumiseen. Toki on huomioitava myös se tosiasia, että vaikka toimisi juuri näiden vinkkien mukaan, saattaa silti joutua vastakkainasetteluihin ja vihapuheenkin kohteeksi. Niissä tilanteissa täytyy arvioida, riittääkö se, että vastaa henkilölle asiallisesti, jättää noteeeraamatta viestin tai estää henkilön. Jos kyseessä on rikosasia, täytyy se hoitaa sitten poliisiviranomaisten kanssa.

Tekoälystä apua viestinnän sävyn selkeyttämiseen

Generatiivinen tekoäly on oivallinen työkalu siihen, että voit täsmentää viestintäsi tavoitteita, arvoja ja sävyä. Voit opettaa tekoälyä muokkaamaan viestintäsisältöjäsi haluamiesi tavoitteiden mukaisesti, jolloin viestintä heijastaa ulospäin johdonmukaisuutta ja rakentaa luottamusta.

Maksuton tekoälydemo johtajille ja esihenkilöille

Jos tekoälyn hyödyntäminen johtamis- ja viestintätyössä ei ole vielä tuttua, tarjoan sinulle tai tiimillesi maksuttoman tekoälydemon, jossa näytän teamsin kautta konkreettisesti, miten olen säästänyt tekoälyn avulla aikaa ja parantanut viestintäsisältöjeni laatua. Voit varata demon (30 min) kalenteriisi alla olevasta linkistä!

ps. Otsikkokuva luotu tekoälyllä.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi”.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista,  TikTokista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.