Kunnat ovat yhteisöjä, joissa asukkaat, virkamiehet ja päättäjät muokkaavat yhdessä paikkakunnan identiteettiä, tulevaisuutta ja sitä, millaiseksi he haluavat kotikuntansa muodostuvan. Yksi tapa kiteyttää tätä yhteistä näkemystä on määritellä kunnan arvot. Mutta mitä arvot oikeasti kertovat kunnista? Ja miksi viisi kuntaa on valinnut yhdeksi arvokseen rakkauden?

Kunnat määrittelevät arvonsa

Alkuvuodesta tekemäni kuntien arvoselvityksen mukaan 65% Suomen kunnista on määritellyt itselleen arvot. Kunnilla on keskimäärin 5,2 arvoa, ja suosituimmat niistä ovat vastuullisuus, yhteisöllisyys, rohkeus, avoimuus ja yhdenvertaisuus. Vaikka nämä arvot ovat keskeisiä, on huomionarvoista, että yksikään kunta ei tuo näkyvästi esille arvojaan nettisivujensa etusivuilla. Tämä herättää kysymyksen: kuinka keskeisiä arvot ovat kunnille käytännössä?

Rakkaus arvona

Mielenkiintoisin havainto tutkimuksessa oli, että viisi kuntaa – Kotka, Pori, Pukkila, Tuusniemi ja Veteli – ovat valinneet yhdeksi arvokseen rakkauden. Tämä on poikkeuksellista ja kertoo siitä, kuinka kunnat haluavat korostaa yhteisöllisyyttä, huolenpitoa ja inhimillisyyttä.

Kriisijohtamisen näkökulmasta rakkauden valinta arvoksi viestii myös siitä, että kunnat haluavat rakentaa yhteisöään empaattisesti ja ymmärryksen kautta. Tätä voi pitää todella kiinnostavana ratkaisuna, varsinkin nyt, kun yhteiskuntamme on ajautunut arvokriittisyyden tilaan, jossa arvoja käytetään myös lyömäaseena.

Erityisen tärkeää kunnille onkin se, ettei hallituksen arvokriisi laajene kunnanhallituksiin- ja valtuustoihin, joissa toimii samat puolueet ja niiden arvoristiriidat, kuin eduskunnassakin.

Arvoista viestiminen ja näkyvyys

Vaikka 65 % kunnista määrittelee arvonsa, monen kunnan arvoviestintä on vielä niukkaa. Arvot ovat keskeinen työväline vahvistaa työnantajakuvaa ja rakentaa luottamusta, mutta arvojen tuominen esille ja niiden aktiivinen viestiminen on usein vielä puutteellista.

Kuntien olisi hyvä hyödyntää arvojaan viestinnässään aktiivisemmin, sillä ne kertovat paljon kunnan identiteetistä ja siitä, millaisena kunta näkee itsensä. Olen saanut sparrata aiheesta kuntien johtoryhmiä ja luottamushenkilöitä ja huomannut, että asia otetaan nyt aiempaa vakavammin.

Olen päässyt myös suunnittelemaan ja vetämään kuntien omia arvokeskusteluita, joihin kuntalaiset pääsevät osallistumaan ja seuraamaan. Niiden merkitys yhteisöllisyyteen ja luottamukseen on erittäin tärkeää.

Muuttuva arvomaailma

Nykyiset kriisit ja työn murros ovat muokanneet kuntien arvomaailmaa. Hyvinvointialueiden myötä kunnat joutuvat miettimään aiempaa enemmän, millaisena työnantajana ne haluavat näyttäytyä. Nuorten osallistaminen ja heidän näkemystensä huomioiminen on tärkeässä roolissa, kun kunnat määrittelevät arvojaan tulevaisuudessa.

Lataa kuntien arvoselvityksen raportti

Pääset selvitykseni tuloksiin linkistä, yhteystietoja ei tarvitse jättää.

Jos haluat keskustella oman kuntasi tai muun organisaation arvoista, ota vapaasti yhteyttä. Tässä linkki yhteystietoihin ja yhteydenottopyyntöön.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.