Affe Tavasti ja Nicholas ”Niki” Zaeske ovat molemmat autovuokrausketju Sixtin kasvatteja. Veho omistaa Sixtin Suomen toiminnot ja yhteistyö yritysten välillä on tiivistä. Niki vastasi Sixtin hinnoittelusta siirtyen sittemmin virallisesti Veholle liikkuvuus-projektiin loppuvuodesta 2016. Affe toimi aiemmin Vantaan lentokentällä, ja on edelleen Sixtin palveluksessa. ”Pikkuhiljaa tekemisen kulttuuri yhdistyy. Yksi Veho on tahtotila, mutta se ei tapahdu yön yli”, kertoo Niki.

Vehon sisäinen startup

Kaksikko vastaa Veho Go – liikkuvuuspalveluista, joissa asiakkaille tarjotaan joustavia tapoja vuokrata autoa perinteisen omistamisen sijaan. Nikillä on vastuullaan myynti ja markkinointi, kun taas Affen työ painottuu enemmän myynnin mahdollistamiseen esimerkiksi prosessien kehittämisen kautta. ”Olemme ikään kuin Vehon sisäinen startup -yritys. Palvelun brändäys, tuotteiden kehittäminen, yhteistyökumppanuuksien rakentaminen ja verkkosivujen rakentaminen vievät nyt ison osan ajasta.”

Tuttuja elementtejä uusiin palveluihin

Tähän mennessä kyse on ollut monen veholaisenkin mielikuvissa Sixt-vetoisesta projektista. Siiloutuminen on inhimillistä, ja sen takia Niki ja Affe pyrkivätkin tuomaan tuttuja elementtejä uusiin palveluihin. ”Haluamme pois sellaisesta ajattelusta, että tarjoaisimme pelkkää vuokrausta. Näin liikkuvuus-palvelu miellettäisiin myös talon sisällä koko Vehon asiaksi ja uudeksi tavaksi palvella asiakkaita kokonaisvaltaisesti.”

Startup-ajattelua ison yhtiön prosesseihin

Molemmat ovat huomanneet, että jo organisaation koko tuo eroa tapaan tehdä työtä. ”Kun Vehossa on 20 kertaa enemmän työntekijöitä kuin Sixtissä, on ihmisiä vaikeampi tuntea ja saada kiinni.” Vehossa on perinteisesti ollut pitkiä työuria ja sillä on Nikin mukaan puolensa. ”Iso organisaatio vaatii prosesseja ja järjestelmällisyyttä. Pienissä yrityksissä hahmottaa ulkopuolisena pientä kaaosta jatkuvasti. Vahvuutemme on, että Veho Go:ssa ei ole vielä prosesseja, jolloin voimme ajatella kuin startup, mutta taustalla on ison yrityksen mietityt prosessit.”

Milleniaaleista uusia asiakasryhmiä

Affen kokemus on, että jos kertoo edustavansa Sixtiä, harva tunnistaa yritystä, kun taas Vehon brändin avulla on helpompi lähestyä yritysten avainhenkilöitä. Kaikille Vehokaan ei ole tuttu. ”Havaintomme on, että reilu parikymppisellä milleniaalilla ei välttämättä ole tarttumapintaa autoiluun. Hänelle myös Veho on tuntematon yritys. Voimme Veho Go:n kautta tarjota liikkuvuuden ratkaisuja sellaisille henkilöille, jotka eivät muuten olisi Vehon asiakkaita.”

Liikkumisen tarpeet muuttuvat elämäntilanteissa

”Autokauppa ei oikeastaan ole bisneksenä muuttunut 100 vuoteen”, lataa Niki. ”Haluamme tarjota vaihtoehtoa omistamiselle ja puhutella siten myös laajempaa asiakaskuntaa.” Maailma on Affen kokemuksen mukaan muuttunut vahvasti sen suhteen, miten liikkumiseen ja autoiluun suhtaudutaan. ”Autoilun tarve muuttuu eri elämänvaiheissa. On vahvistuva trendi, että parikymppinen nuori tarvitsee autoa aika harvoin, mutta mikäli hän esimerkiksi perustaa perheen, syntyy uusia liikkumisen tarpeita.” Myös vuodenajat vaikuttavat. Esimerkiksi kesäloma-aikaan lisääntyy ajoneuvojen tarve mökkimatkoille.

Kulttuurillinen muutos suhteessa omistamiseen

Liikkuminen ei näytä vähenevän, mutta sen tavat muuttuvat. Autojen automatisointi ja sähköistyminen tapahtuvat asteittain. Myös omistamiseen liittyvä kulttuuri on murroksessa. Jakamistalous on ilmiönä nosteessa, yhtenä esimerkkinä Arbnb. Ilmiö haastaa Nikin mukaan perinteistä ajattelua. ”Lapsena opetettiin, ettei kannata mennä ventovieraan kyytiin. Nyt Uber perustuu oikeastaan siihen. Erilaiset alustat ovat mahdollistaneet kimppakyydit, ja niihin sisältyy myös ympäristöllinen ulottuvuus.”

Vuokraaminen lisää ennakoitavuutta

Vehossa on huomattu, että omistamisen kustannukset hämärtyvät helposti. Arvon alenemista ei välttämättä huomioida autoilun kustannuksissa. Vuokratun auton kulut ovat helpommin ennakoitavissa. Myöskin ostamisen ja myymisen vaiva jää silloin pois. Veho Go on yksi vaihtoehto myös uuden auton ostajalle, joka kokee diesel-keskustelun vaikeuttavan ostopäätöstä juuri nyt. Viestiminen on ratkaisevaa, jotta ennakkoluuloja liikkuvuudesta saadaan purettua. Kun markkinoille tulee vaihtoehtoja, puhutaan myös enemmän omistamisen ja autoilu palveluna -ilmiön mahdollisuuksista.

Markkina uudistuu ja muuttuu

Veho Go -kaksikolla on selkeä visio tulevasta. ”Perinteinen liiketoiminta on, että auto maahantuodaan, myydään ja huolletaan. Sen olemme halunneet paketoida niin, että Veho tarjoaa tulevaisuudessa asiakkaalle kaikki autoilun palvelut. Vielä ei tiedetä, mitkä yritykset ovat 10 vuoden päästä siinä johtavia. Onko niitä vielä edes olemassa? Ainakin Veho haluaa olla mukana edelläkävijöiden joukossa. Se edellyttää meiltä entistä avoimempaa ja asiakasta hyödyttävämpää viestintää.”

@JukkaSaksi

jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.

Blogiopas