Tällä kertaa vaihdoimme ajatuksia johtamisesta, arvoista ja viestinnästä Rinnekodin toimitusjohtaja Anu Kallion kanssa. Anu tuli 90-vuotiaan Rinnekodin johtoon 1,5 vuotta sitten Helsingin Diakonissalaitoksen konsernin talousjohtajan tehtävästä. Rinnekoti on Suomen suurin kehitysvamma-alan yritys, joka työllistää 1.500 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista.

Anu tuli tekemään Rinnekotiin isoa muutosta. ”Rinnekodilla oli takanaan haasteellisia vuosia ja sote-uudistuskin ravistelee toimialaa.”

Muutos ja viestintä

Muutoksen tekeminen alkoi johtamiskulttuurin uudistamisella ja panostamalla avoimeen keskusteluun. ”Aluksi työntekijät olivat hämmentyneitä ja osa hieman peloissaankin. Se on ymmärrettävää, koska ensimmäisenä kaikki miettivät, että mitä muutokset tarkoittavat minun työni kannalta.”

Viestintä on ollut keskeinen keino Rinnekodin muutoksessa entistä vaikuttavammaksi sote-toimijaksi. Anu alkoi viestimään tulevista muutoksista mahdollisimman paljon. Oli pohdittava, kuinka tavoittaa koko henkilökunta, sillä muutoksen onnistumiseen tarvitaan koko henkilökunta mukaan. ”Meillä työ on läsnäolotyötä, palveluiden vaikuttavuus syntyy asiakkaiden ja henkilökunnan kohtaamisissa. Henkilökunta ei istu tietokoneen ääressä tai voi esimerkiksi tehdä etätyötä.”

Vuorovaikutteinen toimintamalli korostuu Anun työssä ja hän on tuonut Rinnekotiin uusia tapoja käydä dialogia. Rinnekodissa on käynnistetty useita erilaisia viestinnän foorumeita ja toimintamalleja, kuten esimerkiksi toimitusjohtajan videoblogit sisäiseen viestintään. ”Somessa olemme organisaationa entistä aktiivisempia. Näemme, että Facebook, Twitter tai Linkedin ovat myös organisaation sisäistä viestintää. Teemme blogeja ja työntekijätarinoita videolle eli tuomme Rinnekodista toimintaa ja työn merkitystä esille median kautta.”

Vahva visio ja halu ottaa toimialan johtajuus

Taustansa vuoksi Anu puhuu paljon omien toimien vaikutuksista koko organisaation talouteen. Pikkuhiljaa työyhteisö tarttui dialogiin ja alkoi omaksumaan uusia tapoja toimia.

Vuosi 2017 oli käänteentekevä ja toiminnan tulos kääntyi positiiviseksi. ”Olemme kirkastaneet fokustamme ja sitä, miksi olemme olemassa. Vaikka jouduimme tekemään vaikeitakin ratkaisuja, henkilöstötyytyväisyysmittausten tulokset paranivat. Ihmiset tietävät nyt aiempaa paremmin, mitä heiltä odotetaan ja mitä haluamme saada yhdessä aikaiseksi. Rinnekoti haluaa olla kehitysvamma-alan vaikuttavin toimija vuonna 2020, meillä on vahva halu johtajuuteen. Alamme suurimpana toimijana kannamme myös oman vastuumme sote-uudistuksessa. Meillä on velvollisuus kehittää oman asiakasryhmämme palveluita uudistuksen hengessä.”


Viestinnän kautta arvot ja työnantajakuva näkyvämmäksi

Rinnekodin arvot ovat hyvä elämä, asiantuntijuus, ja lähimmäisyys. Ne eletään todeksi joka päivä, kun asiantuntijat kohtaavat asiakkaat lähimmäisinä. ”Olemme kannustaneet toimipisteitämme jakamaan arjen sisältöjä some-kanaviin. Näin teemme Rinnekodin työtä näkyvämmäksi ja voimme samalla vahvistaa työnantajakuvaamme sekä arvojemme näkymistä. Henkilökunta saa viestintään valmennusta ja tukea – nyt sisältöjä tulee jonoksi asti.”

Avoimuus on tuonut positiivista palautetta myös toimitusjohtajalle

Anu on systemaattisesti poistanut hierarkiaa ja kertoo havainneensa, että Johtaja on media -slogan toteutuu myös Rinnekodissa. ”Ihmiset seuraavat ja ovat antaneet palautetta siitä, että minut koetaan helposti lähestyttäväksi.” Kiitosta on tullut myös siitä, että Anu on aina positiivinen ja tulevaisuuteen katsova. Palautteeseen ovat vaikuttaneet myös selkeämmät vastuuroolit sekä konkreettisiin toimenpiteisiin nojaava strategia, jota on työstetty yhdessä koko organisaation kanssa.

Testaa oma arvojohtajuutesi!

Mikäli kiinnostuit siitä, miten johtamista voi tukea arvoilla ja viestinnällä, suosittelen vastaamaan kymmeneen kysymykseen arvoista. Anonyymi testi antaa viitteitä arvojohtajuudestasi sekä vinkkejä parempaan johtamiseen. Testiin pääset alla olevasta linkistä.

 

Testaa oletko arvojohtaja

Jukka Saksi
toimitusjohtaja, KTT, MBA

+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
@JukkaSaksi

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA