Iso osa suomalaisista seurasi sunnuntaina 14.4.2019 jännityksellä sitä, minkälainen Eduskunta maatamme hallitsee seuraavat neljä vuotta. Jännitettävää riitti myöhään iltaan asti.

Suurin osa ehdokkaista ei saavuttanut tavoitettaan edustajapaikasta

Eduskuntavaaleissa oli yhteensä 2.468 ehdokasta. Kun tiedetään, että heistä 200 saavutti tavoitteensa, voidaan arvioida juhlinnan keskellä myös pettymysten määrää. Joukossa on varmasti heitä, jotka eivät edes realistisesti tavoitelleet edustajapaikkaa, mutta olivat syystä tai toisesta mukana vaalityössä. Luultavasti kuitenkin vähintään 1.000 ehdokasta pettyi siihen, ettei tullut valituksi, vaikka teki ahkerasti kampanjatyötä ja oli saanut mukaan tukitiimin. Kokonaisuudessaan puhutaan siis kymmenistä tuhansista mukana olleista.

Tappio usein yllättää

Nyt onkin aika yhdelle johtajuuden haastavimmista aiheista, pettymysten käsittelylle. Kuinka luoda vapaaehtoisille kampanjaan osallistuneille tunne, että hän oli mukana merkityksellisessä projektissa, työ ei mennyt hukkaan? Varsinkin, kun itse ehdokkaana prosessoi vielä sitä, mitä tapahtui ja mitä olisi pitänyt ehkä tehdä toisin. En tiedä parempaa tapaa, kuin avoin ja rakentava dialogi. Mitä näkyvämmässä roolissa ehdokas on ollut, sitä enemmän myös sidosryhmät, kuten media seuraavat reaktioita. Kansalle tarjotaan vaalien jälkeen shampanjan värisiä juhlahetkiä sekä katkeria häviön kyyneleitä. Ne kuuluvat pelin henkeen ja ovat luultavasti kaikkien ehdokkaiden tiedossa etukäteen. Siitä huolimatta tappio usein yllättää.

Kuinka viestiä tappion hetkellä?

Jo pelkästään nykyisistä ministereistä 5 jäi Eduskunnan ulkopuolelle. Muutos erittäin hektisestä työstä ja istumisesta mustan auton takapenkillä muuttuu useimmille tyhjän päälle putoamiseen. Jokainen käy tilanteen läpi omalla tavallaan. Toivottavasti media antaa jonkinlaisen työrauhan heille muutoksen sisäistämiseen. Myös valituksi tulleiden kannattaa huomioida rannalle jääneet, koska onnistunut kansanedustajan työ edellyttää monenlaista yhteistyötä. Ehdokkaiden on myös hyvä pohtia omaa viestintäänsä. Katkeran suloiset viestit pettymysten keskellä jäävät ihmisten mieliin pitkäksi aikaa. Mikäli paluu politiikkaan tulee ajankohtaiseksi, saattavat vanhat kommentit nousta taas pintaan ja vaikeuttaa tavoitteen toteutumista. Viestintätyyli noteerataan yleisestikin työmarkkinoilla. Suosittelen olemaan nöyrä omille arvoille.

Mediallistuminen tarjoaa vaikutusmahdollisuuksia

Onnittelut kaikille rakentavaa ja johdonmukaista vaalityötä tehneille! Kaikki eivät Eduskuntaan mahdu, mutta kaikki voivat edistää tärkeiksi kokemiaan arvoja. Siihen suosittelen viestinnän hyödyntämistä siten, että se on palvelua ja auttamista sidosryhmiä kohtaan. Vaikuttaa voi monella tavoin ja esimerkiksi ilmastokysymyksiin, soteen, digitaalisuuteen, turvallisuuteen ja talouteen liittyvissä teemoissa rakentavat asiantuntijanäkökulmat ovat kaivattuja. Siihen mediallistuminen tarjoaa enemmän mahdollisuuksia kuin koskaan.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.

Lataa sote-johtamisen arvotutkimus