Uuden johtajan aloittaminen työssään on aina sekä johtajaa itseään, että organisaatiota kuumottava tilanne. Meistä varmasti jokainen on ollut vähintäänkin pohtimassa työntekijänä, mitä uuden johtajan myötä työyhteisössämme seuraavaksi tulee tapahtumaan…

Pelkoa vai toiveikkuutta?

Osalla on skeptinen suhtautuminen ja odotukset vähintäänkin saneerauksiin. Osa on innoissaan, että muutos on mahdollisuus uudistumiseen. Ja loput siltä väliltä

Johtajuusviestinnälle 2 päätavoitetta

Silloin on tietysti tärkeää kyetä viestimään hyvin. Asettaisin aluksi vain 2 päätavoitetta johtajuusviestinnälle:

  • tavoitteena vähentää pelkoja
  • tavoitteena vahvistaa luottamusta

Viesti avoimesti arvomaailmaa ja johtamistapaa

Jokainen viestii omalla tavallaan, mutta kannustan tuomaan avoimesti esille omaa arvomaailmaa, johtamistapaa, sekä luomaan uskoa siihen, että organisaatiossa on paljon osaamista, jota voidaan kehittää yhdessä ja osallistaen. Ja sitten lunastamaan niitä ajatuksia arjessa tilanne kerrallaan.

Tarkemmat suuntaviivat voivat täsmentyä myöhemmin, mutta tärkeää saada ihmisille tunne, että ei ole pelättävää, vaan voi rauhassa keskittyä tekemään työtä ja odottamaan muutoksia toiveikkaina.

Luottamusta herättävä henkilöbrändi auttaa paljon

Onnea ja dialogia kaikille uusissa johtamis- ja esihenkilötehtävissä aloittaville. Kannustan pitämään työhuoneen oven auki, niin konkreettisesti kuin kuvaannollisesti.

Tietty tilannetta helpottaa paljon, kun johtajalla on jo valmiiksi luottamusta ja mielenkiintoa herättävä henkilöbrändi. Siihen voi vaikuttaa jo nyt luomalla edes jonkinlaisen henkilökohtaisen viestintäsuunnitelman.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.