Olemme siirtyneet uudenlaiseen arvokriittisyyden aikaan
Organisaatioita ja julkisessa roolissa olevia yksilöitä arvioidaan, haastetaan ja kritisoidaan heidän arvoihin liittyvistä valinnoistaan ja teoistaan paljon aiempaa vahvemmin. Kriittisyys suhteessa toisten arvovalintoihin tai havaittuihin arvoristiriitoihin on kasvanut voimaakkaasti.
Yhteiskunnan arvokeskustelu on kärjistynyt uuden hallituksen aloituksen myötä. Arvoista puhutaan nyt enemmän kuin koskaan, ja erityisesti huomiota on herättänyt rasismiin liittyvä arvokeskustelu. Arvokriisit ovat nyt todellinen uhka, ja ne voivat vaarantaa koko organisaation toiminnan.
Asiakaspalaute: Jari Himanen, toimitusjohtaja, OP Suur-Savo:
”Jukka pystyi erinomaisesti kuvaamaan, miksi johdon pitää viestiä aktiivisesti ja sparrasi minua henkilökohtaisesti palveluverkoston muutokset yhteydessä. Jukka omaa myös taidon käsitellä yhteiskunnan murrosta ja muutosta erilaisten toimijoiden näkökulmasta”.
Näissä työyhteisöissä suurimmat riskit arvokriiseille
Organisaatiot, joissa työskentelee paljon maahanmuuttajataustaisia työntekijöitä ja joissa organisaatiomuutokset aiheuttavat epävarmuutta, ovat erityisen alttiita arvokriiseille. Lisäksi esimerkiksi yritykset, joissa hallinnoidaan toisten omaisuutta, riskejä tai tehdään merkittäviä ympäristöön liittyviä valintoja.
Arvoilla on kasvava merkitys työnantaja- ja maamaineen kannalta, ja niiden merkitys korostuu entisestään kriisitilanteissa.
Ennakoiminen elintärkeää ennaltaehkäisyä
On tärkeää, että organisaatiot määrittelevät ydinarvonsa, joista ei tingitä missään tilanteissa. Ydinarvojen tulee heijastua organisaation päätöksenteossa ja käytännön toimissa. Niistä tulisi myös viestiä avoimesti ja ennakoivasti. Jos ydinarvoja ei jostain syystä voida noudattaa, siitä tulisi kertoa avoimesti ennen kuin joku ulkopuolinen taho tuo sen julkiseen keskusteluun.
Ennakoivuus ja johdonmukaisuus ovat avainasemassa arvoihin liittyvässä viestinnässä ja päätöksenteossa. On tärkeää hyväksyä, että kaikki eivät ole arvoista samaa mieltä. Arvojen ristiriitojen tunnustaminen ja niistä avoimesti puhuminen luo perustan paremmalle ja avoimemmalle yhteiskunnalle.
Arvoista on tullut kiireisiä
Arvoista on tullut kiireellisiä asioita, eikä niitä voi enää sivuuttaa. Selkeät ja osallistavasti luodut arvot luovat selkänojaa vaikeisiin valintoihin ja arjen toimiin. Organisaatiot, jotka laiminlyövät arvojensa päivittämisen ja niiden toteutumisen jatkuvan arvioinnin, saattavat joutua kohtaamaan seuraavan kriisin: arvokriisin.
Tulen kirjoittamaan lähiaikoina lisää arvoihin liittyen ja jaan syvempiä ajatuksia uutiskirjeessä.
Jos et ole vielä uutiskirjeen tilaaja, voit tehdä sen tästä.
Varaa maksuton kartoituskeskustelu!
Varaa maksuton kartoituskeskustelu Teamsiin alla olevasta linkistä, jos haluat keskustella organisaatiosi tai tiimisi arvoihin, viestintään ja muutosjohtamiseen liittyvistä haasteista. Keskusteluaikoja on tarjolla niin kauan kuin kalenterissa on niille tilaa 🙂
Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI
”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.
Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).
Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.