Tulevaisuuden organisaatio ei rakennu vain strategian, teknologian tai prosessien varaan. Se rakentuu myös siihen, miten siitä kerrotaan – ja miten organisaatio osallistuu keskusteluun siitä, mihin olemme menossa.
Viestintä ei ole enää vain tiedon jakamista. Se on suunnan näyttämistä, kuuntelemista ja rakentavaa vuorovaikutusta.
Olemme murroksessa, jossa teknologia kiihtyy, arvot uudelleenjärjestyvät ja yhteiskunnallinen keskustelu on pirstaloitunutta ja herkkää.
Tällaisessa ympäristössä juuri viestintätiimi nousee keskeiseksi kulttuurin ja luottamuksen rakentajaksi.
Kokemusteni perusteella tämä rooli useinkaan tule automaattisesti. Se pitää ottaa.
Viestintä on nyt johtamista – ja kulttuurin muotoilua
Ajattelisin, että viestintä ei ole tukifunktio – se on yksi organisaation tärkeimmistä strategisista kyvykkyyksistä.
Se vaikuttaa siihen, millaiseksi organisaation kulttuuri muodostuu: onko se utelias, proaktiivinen, läpinäkyvä – vai pelokas, reaktiivinen ja varovainen?
Viestintä rakentaa tilaa, jossa:
- Uskalletaan katsoa eteenpäin, ei vain reagoida
- Uskalletaan olla keskeneräisiä, mutta silti luotettavia
- Uskalletaan osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun ilman mustavalkoista uhmaa
Tämä on johtajuutta, joka ei perustu titteleihin, vaan ajattelun ja puheen suuntaan.
Näkemyksellinen viestintä ei huuda – se rakentaa tilaa ymmärrykselle
Tässä ajassa tarvitaan rohkeutta viestiä älykkäästi ja tunteella – ei vastakkainasettelun kautta, vaan ymmärryksen ja uteliaisuuden kautta.
Organisaatio, joka uskaltaa:
- Jakaa havaintojaan avoimesti
- Myöntää keskeneräisyytensä
- Ottaa kantaa reilusti ja rakentavasti
- Kutsua keskusteluun mukaan eri näkökulmia
…on organisaatio, jota halutaan seurata, kuulla ja kohdata.
Tällainen viestintä ei ole uhoa, vaan enemmänkin osallistamista ja suunnan näyttämistä.
Se luo ympärilleen tunnetta siitä, että ”täällä on ajattelua, arvoja ja ihmisyyttä” – ja juuri se rakentaa syvempää kiinnostavuutta kuin yksikään kampanja.
Yhteistyö on avain – viestintä ei voi eikä saa tehdä tätä yksin
Kuten aiemmassa HR-artikkelissa korostetin, myös viestinnän tehtävä onnistuu vain yhteistyön kautta.
Viestintä tarvitsee tuekseen:
🔹 HR:n ymmärryksen siitä, mitä ihmiset kokevat
🔹 Tietohallinnon käsityksen siitä, miten teknologia vaikuttaa rakenteisiin ja prosesseihin
🔹 Toimivan johdon rohkeuden antaa viestinnälle näkyvä ja strateginen rooli
Yhteistyön kautta syntyy:
- Johdonmukainen viesti
- Inhimillinen ja teknologisesti kestävä tarina
- Ymmärrys siitä, että viestintä ei vain sanoita muutosta – se ohjaa sen suuntaa.
Tarinallistaminen on nyt strateginen kyvykkyys – ei vain tyylikeino
Tarinat rakentavat siltoja nykyhetkestä tulevaisuuteen. Ajattelisin, että tarinallistaminen ei tarkoita tarinankerrontaa viihteen vuoksi, vaan sitä, että muutos tehdään ymmärrettäväksi, inhimilliseksi ja osallistavaksi.
Organisaatiot, jotka osaavat tarinallistaa:
- Miksi muutoksia tehdään
- Miltä matka näyttää ja tuntuu
- Mitä arvot tarkoittavat arjen tasolla
- Miten epävarmuuden kanssa eletään
- …voittavat luottamuksen – ja kiinnostuksen.
Tämä on keskeinen osa myös työnantajamielikuvaa.
Ihmiset eivät etsi vain työtä – he etsivät yhteisöä, jolla on näkemys ja inhimillinen tapa kertoa siitä.
Kaikki organisaatiot ovat nyt muutosmatkalla – ja kiinnostavimmat kertovat siitä avoimesti
Yksi suurimmista oivalluksista viime vuosina on tämä: Kaikki organisaatiot ovat nyt muutosmatkalla – yksikään ei voi sanoa, että mikään ei muutu.
Tämän takia kiinnostavimmiksi nousevat ne tahot, jotka:
- Uskaltavat avata omaa ajatteluaan
- Jakavat oppimisen hetkiä ja vaikeuksia
- Viestivät ihmisille, ei kohderyhmille
- Käyvät aitoa dialogia – ei monologia
Näistä organisaatioista tulee:
- Haluttuja yhteistyökumppaneita
- Luotettuja asiantuntijoita
- Houkuttelevia työnantajia
Viestintä ei ole vain tukifunktio – se on suora osa organisaation kilpailukykyä, sidosryhmäsuhteita ja tulevaisuuden strategiaa.
Tämä aika kaipaa näkemyksellistä viestintäjohtajuutta
Niinpä organisaatiot tarvitsevat nyt viestintätiimejä, jotka:
- Osaavat navigoida epävarmassa maailmassa
- Tunnistavat arvokeskustelun roolin
- Ymmärtävät tekoälyn ja teknologian vaikutukset viestintään
- Ja uskaltavat ottaa paikkansa tulevaisuuden rakentajina
Johtajuus ei synny siitä, että joku antaa luvan. Se syntyy, kun viestintätiimi uskaltaa astua esiin ja luoda näkymää eteenpäin.
Viisi painopistettä näkemyksellisen viestinnän rakentamiseen
-
Uteliaan ja valppaan kulttuurin tukeminen viestinnällä
Viestintä rakentaa tilan, jossa kysytään, kuunnellaan ja kehitytään – eikä jäädä odottamaan ohjeita. -
Avoin ja läpinäkyvä osallistuminen julkiseen keskusteluun
Organisaatiot, jotka uskaltavat jakaa havaintojaan, haasteitaan ja arvojaan, rakentavat luottamusta ja kiinnostavuutta – myös työnantajina. -
Tarinallistaminen osaksi strategista viestintää
Tarinat eivät ole koriste, vaan sillanrakentajia epävarmuuden yli. Ne tekevät suunnan näkyväksi ja muutoksen ymmärrettäväksi. -
Viestinnän yhteistyö HR:n, tietohallinnon ja johdon kanssa
Muutosviestintä onnistuu vain, kun teknologia, ihmisymmärrys ja strategia ovat linjassa – ja viestintä istuu samassa pöydässä. -
Viestintäjohtajuuden ottaminen – ei odottaminen
Viestintätiimin tehtävä on myös näyttää itse suuntaa, ei vain odottaa hyväksyntää. Näkemyksellisyys, inhimillisyys ja rohkea dialogi ovat tulevaisuuden viestintäkyvykkyyksiä.
Yhteenveto: Viestintä ei vain sanoita matkaa – se myös näyttää suunnan
Tulevaisuuden organisaatio ei kysy vain mitä viestimme – vaan miksi ja miten viestimme.
Tarinat, näkemykset ja avoimuus ovat strateginen voimavara. Viestintätiimi, joka osaa nähdä muutoksen keskellä mahdollisuuden kertoa todeksi organisaation arvot ja suunnan, rakentaa elintärkeitä siltoja – ei vain sisältöjä.
Nyt onkin viestinnän pelin paikka. Se kannattaa ottaa!
ps. Jos haluat keskustella viestinnän roolista tekoälyn, viestintäympäristön ja arvoympäristön muutoksessa, ota yhteyttä ja varaa maksuton teams-keskustelu alla olevasta linkistä. Se ei sido mihinkään, mutta antaa vähintään uusia näkökulmia sinulle ja laajentaa työelämän havaintoja minulle.
Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
”Autan organisaatioita hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi.
Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).
Löytyy Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.