Viime päivinä on uutisoitu isojen yritysten tavoista työskennellä koronan jälkeisessä ajassa. Esimerkiksi Applen johto linjasi, että yrityksen työntekijöiden tulee työskennellä vähintään kolme päivää viikossa toimistolla. Huawein tietoturvajohtaja kertoi työskentelevänsä 80 tuntia viikossa ja ettei hän ole pitänyt kesälomaa neljään vuoteen.

Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa johtaa, osallistaa ja viestiä työyhteisön arvoista. Olisin kuitenkin huolissani siitä, jos ydinviesti työntekijöille on se, että heistä otetaan kaikki mahdollinen irti mikä saadaan ja sen jälkeen heidät vaihdetaan tuoreisiin ja tuottavampiin työntekijöihin. Se tuskin edustaa aitoa vastuullisuutta, jota kuitenkin kaikki yritykset viestittävät ulospäin.

Todelliset arvot peilautuvat arjen tekojen kautta

Kaikki yritykset kertovat arvoikseen vastuullisuuden ja juhlapuheissa henkilöstö on tärkein voimavara. Arjen teot kertovat kuitenkin todellisista arvoista. Itse uskon johdon sparraajana siihen, että seuraavan viiden vuoden aikana ne työyhteisöt menestyvät, joissa johtaminen perustuu osallistamiseen, selkeisiin yhteisiin arvoihin, sekä tilanteen mukaisesti toteutettuun jaettuun johtajuuteen. Niin, että työtä tehdään osallistaen fiksummin, ennakoivemmin ja luovemmin.

Työyhteisöt tarvitsevat johtajien lomia

On tärkeää muistaa, että johtaja on media, jota seurataan ja jonka omat toimet tulkitaan esimerkkinä. Kannustankin jokaista johtajaa pitämään kesäloman, jotta palautuu työstä, saa muuta ajateltavaa ja voi palata loman jälkeen rentoutuneempana haasteiden kimppuun. Työyhteisö palkitsee pomon loman usein sillä, että yhteisöstä nousee esiin uudenlaista johtajuutta ja vastuun kantamista.

Johtajan loma voi olla siis työyhteisölle myös vapautta totutusta ja kehittymistä kohti uutta. Johtajan loma sisältää tärkeän viestin koko yhteisölle. Emme ole robotteja, vaan ihmisiä, työ on vain yksi osa elämää, ei koko elämä.

Ota vapaasti yhteyttä jos haluat keskustella!

Saattaisit olla kiinnostunut artikkelista, jossa kerron, kuinka usein muutosvastarinta on ansaittua.

Jos haluat keskustella johtajuudesta, arvoista, viestinnästä tai osallistamisen tavoista, ota vapaasti yhteyttä minuun.

Turvallista ja dialogista kesää!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kirjoittajasta:

Jukka Saksi     

viestintävalmentaja ja tietokirjailija

+358405018357

jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

Auttaa kiteyttämään arvoja ja viestimään luottamusta herättävästi. Konsultoi työyhteisöjä osallistamisen prosesseissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut 15 vuotta esimies- ja johtamistehtävissä ennen siirtymistään viestintäyrittäjäksi. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA-tutkinnon ja väitellyt tohtoriksi johtajuudesta. Väitöskirja finanssialan johtajuuden murroksesta (2013).

Löytyy somesta nimellä @JukkaSaksi. Linkit kaikkiin sisältöihin löytyvät täältä.

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA