Twitteristit kertoivat #parempitwitter -yhteiskehittämisessä ideansa ja arvioivat toisten antamia vastauksia. Metodin kautta priorisoitiin TOP 10 -vinkit onnistuneeseen Twitter-keskusteluun. Tärkeimmiksi nousivat hyväntahtoisuus, uteliaisuus ja ihmisten arvostaminen asemasta riippumatta. 

Viestintätoimisto Johtaja on Media!:n fasilitoimaan yhteiskehittämiseen 17.2.2021 osallistui yli 100 viestinnän ammattilaista ja he priorisoivat vinkkejä parivertailun kautta 928 kertaa. Prosessin kautta muodostui TOP 10 -listaus.

Tavoitteena rakentava keskustelu paremmasta Twitteristä

Viestintäkonsultti Jukka Saksin mukaan tavoitteena oli herättää rakentavaa pohdintaa keskustelukulttuurista ja viestintään liittyvistä arvoista. ”#Hyvinsanottu -teeman hengessä halusimme osallistaa heidät, joiden mielestä Twitter-keskustelua kannattaisi parantaa. 

TOP 10 vinkit onnistuneeseen Twitter-viestintään

Osallistujat priorisoivat Twitter-keskusteluiden onnistumiseen seuraavat TOP 10-vinkit:

  1. Hyväntahtoisuus ja uteliaisuus dialogissa. Ihmisten arvostaminen asemasta riippumatta.
  2. Ihmisiä pitää aina kunnioittaa, henkilöön tai hänen ominaisuuksiinsa ei saa käydä kiinni. Näkemyksistä saa aina olla eri mieltä.
  3. Kuuntele toisia, erityisesti heitä, joiden kanssa olet eri mieltä. Yritä myös ymmärtää heidän kantojaan. Älä lyttää. Älä hyökkää.
  4. Tuo keskusteluun tietoa, jota siinä (esim. ketjussa) vielä ei ole esitetty. Jos toimimme näin kaikki, kaikki oppivat.
  5. Kärsivällisyys. Vaikka twitter on nopeaan viestintään, säilytä silti maltti ja älä reagoi negatiivisiin asioihin miettimättä ensin hetkeä.
  6. Toisen kunnioitus ja arvostus. Yhtä totuutta on harvemmin. Hyvät käytöstavat myös tarpeen muistaa.
  7. Rehti, reilu ja rehellinen ote kaikkeen viestintään.
  8. Ole itse esimerkki fiksulle viestittelylle.
  9. Luovu oikeassa olemisen tarpeesta. Asioihin on monia kulmia, harvoin absoluuttista totuutta. Ole kiinnostunut toisen kulmasta.
  10. Keskustele asiallisesti ja argumentoi vastauksesi napakasti ja ymmärrettävästi

Yli 100 viestintäammattilaista osallistui yhteiskehittämiseen

Osallistuminen toteutettiin anonyymisti. Twitterissä osallistumisestaan kertoivat mm. viestintävaikuttaja Pekka Sauri, Marttojen pääsihteeri Marianne Heikkilä, avin Itä-Suomen johtaja Soile Lahti, Verohallinnon viestintäpäällikkö Nilla Hietamäki, Lakimiesliiton viestintäjohtaja Janne Laukkanen, Itä-Suomen yliopiston rehtori Tapio Määttä, EK:n ekonomisti Sami Pakarinen, Tilaskokeskuksen viestintäjohtaja Hanna Ikäheimo, Kempeleen kehitysjohtaja Antti Peisterä, Kevan sidosryhmäasiantuntija Ismo Kainulainen, Tampereen kauppakamarin Akira Ropo ja Fennian viestintäpäällikkö Mikko Vieri, Organisaatioina olivat mukana mm. Varma, Veritas, Kauppakamari, Suomen Rehtorit ry ja ProCom ry.

Lähtölaukaus työyhteisökohtaisille keskustelukulttuurin käytänteille

#ParempiTwitter oli Saksin mukaan yksi lähtölaukaus laajemmalle työyhteisöjen keskustelukulttuurin kehittämiselle.

Teema etenee seuraavaksi yksittäisiin työyhteisöihin, jotka voivat ilmoittautua 2-vaiheeseen. Siinä Johtaja on Media! -fasilitaattoreiden avulla työyhteisön koko henkilöstö luo itselleen arvojen ja tavoitteiden mukaiset keskustelun raamit.

”Jokaisen työyhteisön kanssa suunnitellaan tilanteeseen sopivat kysymykset, roolitukset ja keskusteluareenat. Lopputulokseksi saadaan demokraattisesti luodut keskustelukulttuurin käytäneet”.

Työyhteisöt tärkeässä roolissa

Saksi näkee työyhteisöillä tärkeän yhteiskunnallisen roolin. ”Kaikilla organisaatioilla on lähtökohtainen motiivi siihen, että niihin suhtaudutaan myönteisesti ja niihin luotetaan. Toisten kunnioittaminen ja erilaisten mielipiteiden hyväksyminen ovat tärkeitä arjen viestintäarvoja.

Prosessiin tavoitteena on tukea eri sektoreiden organisaatioita löytämään yhteiset linjaukset siitä, millä sävyllä niissä viestitään. ”Työyhteisöjen kautta voidaan luoda vahva ilmiö toisia kunnioittavan keskustelukulttuurin puolesta. Siinä ylin johto on avainasemassa julkisen dialogin kävijöinä.

”Totuuksien laukominen on kuin kutsu taisteluun”

Valmennuksissaan Saksi painottaa viestinnän sävyä. ”Jos lausuu somessa ”totuuksia”, on se kuin suora kutsu taisteluun. Jos sen sijaan kuvaa havaintoja, kokemuksia ja viittaa esimerkiksi tutkimuksiin, on vastaanotto suopeampaa. Voi olla siis vahvojakin näkemyksiä, kun kiinnittää huomiota tyyliin, jolla niitä esittää.

Nopea ja osallistava tapa ideointiin

Saksi kiittää viestijöitä osallistumisesta. ”Projekti osoitti jälleen, miten Innoduel-osallistaminen on nopea tapa saada isonkin ryhmän ideat struktrutoituun muotoon. Keräämme opit, joita hyödynnämme työyhteisöjen kanssa jatkossa.

Lisätietoja organisaatiokohtaisesta yhteiskehittämisestä alla olevasta linkistä.

Lisätietoja antaa:

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.

Johtaja on Media! on arvojen kiteyttämiseen ja osallistamiseen erikoistunut viestintätoimisto. Haluamme osaltamme rakentaa vahvempaa johtajuutta ja luottamusta. Jos olet kiinnostunut johtajuudesta, arvoista ja viestinnästä, seuraa sisältöjämme TwitterissäLinkedinissäFacebookissaInstagramissa ja Youtubessa
Voit myös tilata uutiskirjeemme