Baronan markkinointijohtaja Tuomas Haapsaaren kanssa on aina hyödyllistä vaihtaa ajatuksia. Tällä kertaa puhuimme kulttuurinmuutoksesta, jossa Barona luo itsestään monikanavaista ja asiakaskeskeistä mediaa. Tuomaksen mukaan yritys on nyt pitkään jatkuneen kasvun ja kannattavuuden vuoksi hyvässä tilanteessa. Paikalleen ei kuitenkaan voi jäädä. ”Lähivuosina on tehty useita yrityskauppoja osana kasvua ja samalla vallitseva markkina on kokenut isoja muutoksia mm. digitalisaation johdosta. Nämä ovat aiheuttaneet johtamisen kannalta muutostarpeita.”
Viestiminen tukee asiantuntijuutta ja oikaisee myyttejä
Tuomas kokee, että viestinnällisestä näkökulmasta on viimeisen vuoden aikana saatu aikaan jonkinlainen läpimurto. ”On oivallettu, että kun haluamme olla alamme johtava asiantuntija, se pitää todistaa. Meidän tulee viestiä, minkälaista rekrytointia tänä päivänä tehdään, mihin henkilöstöjohtamisessa kannattaa kiinnittää huomiota ja jakaa se näkemys ilmaiseksi. Sitten sidosryhmät arvioivat, olemmeko asiantuntijoita vai emme.” Viestinnällä voidaan korjata myös työnvälitysalaan liittyviä myyttejä. ”Alalla on ollut toimijoita, jotka ovat luoneet sille huonoa mainetta. Kun olemme tuottaneet omaa mediaa, on myös perinteinen media alkanut kirjoittamaan alastamme neutraalimmin.”
Rohkaisua arjen havaintojen jakamiseen
Tuomas puhuu isosta kulttuurillisesta muutoksesta. ”Vielä kysytään, että mikäpä minä olen muita neuvomaan.” Ihmiset tarvitsevat valtavasti rohkaisua, että luottavat asiantuntijuuteensa. ”Yrityksessämme on satoja konsultteja, jotka toimivat joka päivä työnhakijoiden kanssa haastatellen ja ohjaten heitä uusiin tehtäviin. Siitä rakentuu tärkeää arjen asiantuntijuutta, jota kannattaa jakaa muillekin.”
Ammattimaistettu sisällöntuotannon prosessi
Baronassa on ammattimaistettu sisältöjen tuottamista siten, että blogitekstien editointi, oppaiden kirjoittaminen sekä kirjoittamisosaamisen ja videoesiintymisten valmennus on keskitettyä. ”Valmennamme arkisia asioita, koska meillä on paljon asiantuntijoita, jotka eivät ole koskaan esiintyneet videolla tai toteuttaneet webinaaria.”
Sisällöllä vastataan kohderyhmän haasteeseen
Johtajuusviestinnän toimenpiteet liittyvät aina isompaan kuvaan, jossa jokaisella sisällöllä on joku rooli. Tuomas jakaa sisällöt liikennettä tuoviin sekä liidejä tai konversioita kerääviin sisältöihin. ”Aina lähdetään tarpeesta, kohderyhmän haasteesta, johon sisällöllä halutaan vastata.”
Webinaarit kasvattaneet suosiotaan
Webinaareista on tullut suosittu viestintätapa. Nykyisin osallistujia on satoja ja niitä järjestetään Baronan kohderyhmää mietityttävistä teemoista. Webinaariin pyydetään vieraaksi joku osaamisestaan tunnustettu asiantuntija, joka on onnistunut ratkaisemaan kyseisen haasteen. Teemaan liittyen kirjoitetaan pari blogia, joista ohjataan huomiota webinaariin tai muuhun jatkomateriaaliin.
Mediana toimiminen lisää myyntiä
Muutos sisällöntuottajaksi ja viestijäksi on vaatinut Tuomaksen mukaan perusteluja. Edelleen yrityksissä erotellaan viestinnän rooli näkyvyyden mahdollistajana, ja sitten on erikseen liiketoiminta. ”Pelkkä maineen parantaminen ei riitä, mutta kun on oivallettu, että mediana toimiminen lisää myyntiä, on saatu uudelle tekemiselle syy. Median tehtävä on tuottaa myynnille liidejä, huomio johtaa liideihin ja liidit johtavat kauppaan. Ja on tärkeää, että saatujen liidien määrää ja laatua mitataan.”
Iso työllistäjä voi neuvotella työntekijöille parempia etuja
Barona rekrytoi alansa suurimpana toimijana valtavia määriä ihmisiä. ”Viime vuonna autoimme yli 30 000 ihmistä uudelle työuralle ja pelastimme yli 1000 työkyvyttömyysuhan alta.” Tuomaksen tavoitteena on, että työnhakijoille tulee ensimmäisenä mieleen mitä Baronalla olisi tarjota. Hän kuvaa yrityskoon merkitystä. ”Palkkoihin emme juuri voi vaikuttaa, mutta ison massan takia voimme neuvotella työntekijöillemme parempia etuja.” Työnhakijat voivat ilmoittautua myös Baronan sisäpiiriin, jolloin he saavat ensimmäisinä vinkkejä työnhakuun, tietoa tapahtumista sekä muita hyödyllisiä sisältöjä, joilla Barona haluaa tukea työnhakijaa urapolullaan eteenpäin.
Pidä webinaari aiheesta joka valvottaa öisin
Inspiroivan keskustelumme lopuksi Tuomas tarjoaa vinkin siitä, miten järjestetään myyntiä tukeva webinaari. ”Ota selvää mikä on kohderyhmällesi niin kiinnostava teema, että se valvottaa öisin. Selvitä sen jälkeen, kuka on aiheen vahva auktoriteetti ja pyydä hänet vieraaksesi.”
Työelämän tärkein media
Barona haluaa olla jatkossa työelämän tärkein sisällönlähde niin työnhakijoille kuin yrityspäättäjillekin. Työnhakijan tukeminen työelämän kaikissa vaiheissa on vakaa tahtomme. ”Sinne on vielä matkaa, mutta oikealla tiellä ollaan”, Tuomas toteaa lopuksi.
Mikäli kiinnostuit itsesi tai organisaatiosi kehittämisestä kohti dialogia käyvää mediaa, kannattaa tutustua referenssitarinoihimme, hyödyntää ilmaisia oppaitamme tai kurkata palveluidemme sisältöjä.
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi