Sparrailimme johtajuudesta Kotipizza-Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervasen kanssa. Brändi on suomalaisille tuttu. Monella on mielipide siitä, miten pizza pitää tehdä ja mikä siinä on parasta. Lisäksi mielenkiintoisen Kotipizzasta tekee sen listautuminen pörssiin.
Tommilla on johdettavanaan 250 yrittäjää ja 50 hengen organisaatio. Hänelle johtaminen on ihmisten innostamista – johtajan tehtävänä on vapauttaa energiaa, joka joukoissa on.
Maailma paranee pizza kerrallaan
Tommi painottaa selkeän mission merkitystä. ”Muuten tekemisestä tulee länkyttämistä ja päälle liimattuja arvoja, ei olla läsnä.” Kotipizzan missio on selkeä, ”parannetaan maailmaan pizza kerrallaan”. Yrityksessä kaikki asiat ajatellaan sen kautta, mietitään miten ne istuvat missioon.
Firma oli ajautumassa kohti punaisen meren strategiaa
Tullessaan Kotipizzaan Tommi kiersi maata ja kävi tutustumassa 100 Kotipizza-ravintolaan sekä 50 kilpailijaan. Hän kuunteli yrittäjien mielipiteitä, otti selfieitä heidän kanssaan ja kirjoitti keskustelujen teemoista yrityksen Intranet-blogiin. Blogit lisäsivät avoimuutta ja auttoivat näkemään Kotipizzan osaamista.
Tommi koosti myös hallitukselle tilannekuvan yrityksen tilanteesta. Hän huomasi, että kuten monessa perheyrityksessä, myös Kotipizzassa pidettiin siitä, mikä on pysyvää ja hyvää. Oltiin ajautumassa punaisen meren strategiaan, jossa on paljon haita ja paljon kilpailijoita. Tarvittiin erilaistumista.
Mitä, miten ja miksi?
Tommi näki muutostarpeen. Kotipizzassa haettiin vastaukset kolmeen tärkeään kysymykseen:
Mitä tehdään? Tehdään maailman parasta pizzaa, haluttiin nostaa rima ylös.
Miten se tehdään? Tehdään pizza asiakkaan toiveen mukaan tuoreiden raaka-aineiden avulla.
Miksi näin tehdään? Halutaan tehdä maailmasta parempi paikka pizza kerrallaan.
Yrittäjät ovat Kotipizzan tärkein voimavara
Uusi suunta aiheutti aluksi ihmettelyä. Ihmiset kysyivät, mihin ollaan menossa. Kun johto pystyi vastaamaan miksi, se sitoutti. Tommin mukaan muutos sisältää myös energiaa.
Kotipizzalle yrittäjät ovat tärkein voimavara ja Tommi ottaa heidät mukaan muutokseen. Yrittäjien myyntikatteista pidetään huolta. Muutoksissa tuli tietysti myös kysymyksiä, että nousevatko hinnat korkealle. Kotipizzassa tarkkaillaan nyt hävikkiä ja energiankulutusta, koska yrityksellä on taloudellinen vastuu. Taloudellinen tulos mahdollistaa myös ympäristö- ja sosiaalisen tuloksen.
Tuotekehityksessä kajottiin pyhään kolminaisuuteen
Tommi pisti vauhtia myös tuotekehitykseen keittiömestari Jyrki Sukulan avulla. Perinteisesti pizzassa on keskeistä taikina, tomaatti ja juusto – pyhä kolminaisuus. Yhdessä ideoitiin erimuotoisia pizzoja, lankkupizzoja, tehtiin uudenlaista kastiketta ja lisättiin tuorekomponentteja. Niillä saatiin uusia tapoja puhutella kohderyhmiä. Kilpailijoiden reagointi kopioinnilla oli suorastaan imartelua. Raivokas tuotekehitys sai siitä intoa lisää.
Tommi hakeekin tarpeeksi ”räyhäenergiaa” tuotekehitykseen. Yleensä ensimmäinen reaktio on, että ei näin voi tehdä. ”Kyllä voi.”
Avoimuus on lyhin tie luottamukseen sekä ihmisten kesken että digitaalisissa kanavissa
Pörssiyhtiön täytyy noudattaa regulaatiota, mutta ei se tarkoita, että johtajan täytyisi vetäytyä kuoreensa. Pörssitiedottamisen linja tulee hallita. Tommin mukaan keskustelumaisuus ja avoin tiedottamisen linja halutaan säilyttää listautumisesta huolimatta. Kotipizzan listautumisannin markkinointi onkin toteutettu nerokkaasti, ja siitä kirjoittajalta täydet pisteet. Avoimuutta kuvastaa myös Tommin www.pizzaguy.fi -blogi, joka on tärkeässä roolissa läpinäkyvyyden tuomisessa viestintään ja johtamiseen.
Kuluttajien kanssa kommunikoidaan
Tommin mukaan perinteisesti kuluttajabrändit ”huutavat” omaa sanomaansa. Kotipizzassa halutaan kuulla kuluttajien kommentteja ja näkemyksiä. Heille kerrotaan aidosti mitä tehdään, ja julkaistaan myös vuosittainen vastuullisuusraportti.
Sosiaalisessa mediassa tulee kritiikkiä melkein päivittäin. Sieltä tulee myös paljon positiivista, mikä on mahtavaa. Tommi hoiti aluksi itse firman Twitter-tiliä, ja se olikin oiva kanava olla kuluttajan pulssilla. Maanantaisin johtoryhmäpäivät saattoivat muodostua vilkkaiksi, kun Tommi oli viikonlopun päivystänyt Twitterissä. Asiakkaiden suorat kommentit aiheuttivat toimenpiteitä.
Brändi on oma mediansa
Brändeistä on syntynyt omia medioitaan. Kotipizza on ottanut alansa mielipide- ja markkinajohtajuuden. Se on ollut tietoista tekemistä ja panostusta monikanavaiseen viestintään. Kotipizzassa seurataan ohjelmalla keskustelua netissä. Viestintä kertoo Tommille vinkkejä siitä, mihin olisi milloinkin hyvä ottaa kantaa. Pohditaan paljon, missä keskusteluissa halutaan olla mukana. Tärkeitä perinteisen ja sosiaalisen median keskusteluteemoja ovat raaka-aineet, uusi tuotantotapa ja tuotekehitykselliset innovaatiot.
Hallituksen kokous on yksi kuukauden parhaita päiviä
Tommilla on ollut onni saada hyvä hallitus, jossa on substanssia miettiä konseptia, markkinointia, digitaalisuutta ja viestintää. Hallituksen kokouksissa käydään peräpeili-osuus nopeasti läpi ja iso osa ajasta katsotaan eteenpäin.
Tommin odotuksissa toimitusjohtaja tuo uusia ajatuksia ja hakee sparrausta konsepteihin ja asiakasmalleihin. Aikaisemmin hallituksiin vietiin melko valmiita malleja ja niille nyökkäiltiin joko ”kyllä” tai ”ei”. Nyt sparraava hallitustyöskentely on mahtavaa, sillä hankkeita edistetään aidosti. Hallituksen vahvuus on monipuolinen näkemys, jota Tommi voi käyttää hyväkseen.
Menestyjät ovat ottaneet myös turpiinsa
Tommi rakastaa tuotantotaloutta. Hän haluaa kehittyä markkinoinnissa ja ihmisten johtamissa. Leadership on isossa kuvassa, kun organisaatio kasvaa ja muutosten hallinta lisääntyy.
Tommi haluaa kokeilla rohkeasti uusia asioita. Hän on ajatellut esimerkiksi pizzojen kotiinkuljetusta avoimesti uudella tavalla. Jokainen, jolla on mopoauto, skeittilauta tai kuorma-auto, voisi olla pizzakuski. Syntyisi pooli ihmisistä, joilla olisi mahdollisuus kuljettaa pizzoja. Tommin mukaan uusia tapoja tehdä töitä pitäisi pohtia voimakkaammin. ”Digitaalisten käyttöjärjestelmien avulla voidaan saada paljon uusia mahdollisuuksia.”
Oli aivan mahtavaa tavata Tommin kaltainen johtaja, joka pursuaa positiivista energiaa ja inspiroivia ideoita. Toivotan Kotipizzalle menestystä ja kiitän saamistani pizza-lahjakorteista. Ne on käytetty, ja tuote todistettu laadukkaaksi.
Jukka Saksi
jukka.saksi@johtajaomedia.fi