Visuaalisuus on tärkeä osa vaikuttamisviestintää. Valokuvien avulla voidaan välittää monimutkaisia viestejä nopeasti ja tehokkaasti, luoda tunnesiteitä kohdeyleisön kanssa ja havainnollistaa abstrakteja käsitteitä konkreettisella tavalla.

Mitä tekoälyn avulla luoduista valokuvista pitäisi ajatella?

Kun olen aiheeseen tutustunut, käynyt siitä keskusteluita viestintä- ja markkinointijohdon kanssa, sekä käyttänyt niitä omassa viestinnässäni, tulee mieleen, että ”Sky is not the limit”.

Tekoälyvalokuvien rooli voi olla lähes minkälainen vain. Ne avaavat uusia mahdollisuuksia visuaalisen viestinnän alalla, ja voivat ratkaista myös monia eettisiä ja yksityisyyteen liittyviä haasteita.

Mahdollisuus vahvistaa arvoja ja vastuullisuutta

Esimerkkejä tekoälyllä tuotettujen kuvien mahdollisuuksista ovat esim. lasten kuvaaminen, turvallisuus, terveydenhuolto, ilmastonmuutos ja yhteiskunnalliset ongelmat.

Tekoälyllä tuotettujen kuvien avulla voidaan korostaa erilaisia arvoja ja vastuullisuutta, herättää tietoisuutta ongelmista ja saada ihmiset mukaan muutoksiin. Visuaalisuus voi sisältää vahvan viestin esimerkiksi tasa-arvosta, yhdenvertaisuudesta, pelosta jne.

Tekoälyn hyödyntäminen vaatii yhteiskunnallisia pelisääntöjä

Tekoälyn avulla voidaan tietysti tehdä myös paljon huonoja ja vastuuttomia asioita. Tekoälyllä tuotettuun vaikuttamisviestintään liittyy vielä eettisiä, juridisia ja muita vastuukysymyksiä, joihin tarvitaan yhteiskunnallisesti sovittuja pelisääntöjä.

Niiden luominen on tärkeä alue, johon kannattaisi hyödyntää nykyaikaisia osallistamisen työvälineitä. Tässä keskustelussa ja arjen oivaltamisessa haluan olla mukana.

Toteutamme asiakasorganisaatioille tekoälykuvia

Tässä artikkelissa näkyvät kuvat ovat graafikko Miika Saksin tekoälyllä luomia. Hän on yksi Johtaja on Media! -tiimin asiantuntijoista, joilla on vahva osaaminen omalla alallaan ja samalla itse koettu kokemus tekoälyn hyödyntämisestä arjen työssä. Miikalla on 26 vuoden kokemus brändityöstä ja visuaalisista toteutuksista. Tuotamme asiakkaillemme tekoälyllä luotuja kuvakokonaisuuksia tukemaan brändiä, arvoja ja kulttuuria.

Jos haluat keskustella tekoälystä viestinnän ja vaikuttamisen teemoihin liittyen, ota vapaasti yhteyttä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.