Kun avaat sähköpostisi aamulla, kuinka moni tiedote todella herättää kiinnostuksesi? Valtava määrä geneerisiä tiedotteita tulvii toimituksiin päivittäin ja valitettavasti suuri osa ohitetaan nopeasti. Mutta ei ole syytä huoleen. Tässä blogissa jaan vinkkejä, joiden avulla voit luoda huomioarvoisia tiedotteita.

Vinkit pohjautuvat omien kokemusteni lisäksi toimittajien vinkkeihin, joita heiltä kysyin osana journalismin tekoälyselvitystäni.

Hyödynnä tekoälyä tiedotteiden personoinnissa

1. Mielipide, hypoteesi tai väittämä – ei pelkkiä pohdintoja Tiedotteen tulisi sisältää selkeä mielipide tai väittämä, joka kohdistuu suoraan lukijaan tai johonkin yksittäiseen ajankohtaiseen asiaan. Pelkkä pohdinta ei riitä.

2. Yhteiskunnallinen teema ennen yrityksen näkökulmaa Toimituksia kiinnostaa yhteiskunnallinen teema enemmän kuin yrityksen oma näkökulma. Kun kohdennat tiedotteesi yhteiskunnalliseen teemaan, se kiinnittää paremmin toimittajien huomion.

3. Case-esimerkit tuovat lisäarvoa Esimerkit konkretisoivat tiedotetta ja tekevät siitä helpommin ymmärrettävän. Tärkeät asiat kannattaa tuoda esiin heti tiedotteen alussa, jotta toimittaja ymmärtää tiedotteen merkityksen nopeasti.

4. Tiiviys on valttia Tiedotteen tulee olla tiivis ja keskittyä median fokusalueeseen. Lyhyt ja ytimekäs tiedote saa paremmin toimittajan huomion kuin pitkä ja monimutkainen teksti.

5. Valmiit kuvitukset lisäävät kiinnostavuutta Tiedotteisiin voi sisällyttää valmiita, vaikka tekoälyn tuottamia kuvituksia. Ne tekevät tiedotteesta visuaalisesti houkuttelevamman ja helpottavat toimittajan työtä.

6. Aktiivinen yhteydenpito toimituksiin Viestinnän ammattilaisten tulisi pitää toimittajat ajan tasalla ja tarjota heille kiinnostavia näkökulmia. Puhelinsoitto tai tekstiviesti voi erottaa sinut joukosta ja luoda vahvemman yhteyden toimittajaan.

7. Räätälöi tiedotteet eri medioille tekoälyn avulla Tekoäly voi auttaa tuottamaan erilaisia tiedoteversioita eri medioille, kuten maakuntalehdille, radiokanaville ja tv-kanaville. Räätälöinti lisää tiedotteen relevanssia ja kiinnostavuutta kohdennetulle medialle.

Keskity ydinsanomaan ja tutustu selvityksen tuloksiin!

Viestinnän maailma on jatkuvassa muutoksessa, mutta perusperiaatteet pysyvät samoina. Keskity ydinsanomaan, ole proaktiivinen ja käytä teknologiaa apunasi. Näin varmistat, että tiedotteesi ei huku massaan.

Voit avata pdf-raportin selvityksen tuloksista, mitään yhteystietoja ei tarvitse jättää.

ps. Otsikkokuva luotu tekoälykuvapalvelussamme. 

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi”.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista,  TikTokista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.