Generatiivisen tekoälyn nousu on jo muuttanut ja tulee muuttamaan työelämäämme aika paljon. Se vaikuttaa tapaamme suorittaa tehtäviä, auttaa parantamaan työn laatua ja muokkaa ryhmätyön sekä kokoustamisen tapoja. Tämä muutos luo luonnollisesti sekä innostusta että epävarmuutta työyhteisöissä.

Johtajuuden rooli tekoälymurroksessa

Muutokset toteutuvat lopulta sen mukaisesti, miten ylin johto ottaa ne omakseen. Siten johtajien on otettava aktiivinen rooli tekoälysovellusten opettelussa ja hyödyntämisessä henkilökohtaisesti. Heidän esimerkkinsä ja kyky osallistaa ihmiset tekoälymuutokseen on ratkaisevan tärkeää koko organisaation yhteisen muutoksen kannalta.

Tekoälyä ei pidä jättää pelkästään tietohallinnan harteille, vaan kyseessä on koko yhteisön kulttuurillinen muutos.

Viestinnän merkitys muutoksen keskiössä

Viestintäasiantuntijoilla on muutoksessa tärkeä tehtävä tukea tekoälymatkan avoimuutta, osallistamista ja tarinallistamista. Heidän on jatkuvasti viestittävä oppimisesta, oivalluksista ja tehtävistä valinnoista. Erityisesti kannattaa olla avoin ja johdonmukainen arvoihin liittyen ja eettisissä kysymyksissä, koska niistä voidaan joutua julkisesti haastetuksi milloin vain.

HR:n rooli muuttuvassa työympäristössä

Muutos vaikuttaa monenlaisiin työrooleihin ja tuo HR-asioihin uusia haasteita. Työntekijöiden osallistuminen ja organisaation arvojen mukainen muutosviestintä ovatkin keskeisiä tekijöitä muutoksen hallinnassa. On tärkeää, että työyhteisön eri avaintahot puhuvat tekoälyn suhteen samaa kieltä ja muutosviestin sävy kannustaa uteliaisuuteen ja valppauteen.

Tärkeää tunnistaa asiat, jotka eivät muutu

Vaikka monet asiat muuttuvat, on tärkeää tunnistaa ja korostaa niitä asioita, jotka eivät muutu. Tämä auttaa löytämään muutoksen keskellä tukea ja turvaa, mikä luo hallinnan tunnetta ja hyvinvointia työyhteisöön. Ihmiset tarvitsevat arjessaan tukipilareita ja ankkureita, joihin turvata muutoksessa.

Viestintätiimeille työkalut työyhteisön auttamiseen

Viestintäasiantuntijoiden rooli on olennainen, kun navigoimme läpi tekoälyn tuoman muutoksen. Heidän tehtävänsä on varmistaa, että organisaatio voi hyödyntää tekoälyä positiivisesti ja turvallisesti, säilyttäen samalla ihmiskeskeisen lähestymistavan muutoksen keskellä.

Koska viestijöiden rooli tässä ajassa kasvaa, kannattaa viestintätiimeille ja viestinnän asiantuntijoille tarjota mahdollisuudet oppia ja oivaltaa tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitteet. Mitä parempi käsitys ja konkreettinen osaaminen heillä on tekoälyn arjen hyödyntämiseen, sitä paremmin he voivat tukea organisaationsa muutosmatkaa.

Varaa maksuton tekoälydemo!

Jos toimit johtajana tai viestintätiimin vetäjänä, eikä tekoäly ole vielä arkinen työkalusi, tarjoan sinulle maksuttoman demon teamsin kautta. Näytän siinä konkreettisesti, miten olen saanut päivän lisää työaikaa viikkooni ja parantanut työni laatua. Demo ei edellytä palveluideni ostamista.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi”.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista,  TikTokista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.