Suomalaisissa kunnissa vierailee turisteja niin kotimaasta kuin ympäri maailmaa, ja he jakavat matkaltaan valokuvia sosiaalisiin medioihin valtavia määriä. Siitä ei oteta hyötyjä irti. Turistit voisivat markkinoida kokemuksiaan ja fiiliksiään sidosryhmille, eli tarjota kunnille ilmaista mainontaa. Jotta se tapahtuisi, pitäisi markkinointi tehdä turisteille nykyistä helpommaksi. Annan kolme konkreettista esimerkkiä siitä, miten kunnan some-näkyvyyden voi moninkertaistaa melko nopeasti. Samalla tuetaan ja lujitetaan sidettä paikallisiin turismin palveluntuottajiin.

Nähtävyyksien ja turismipalveluiden markkinointi helpoksi

1) Jokaisessa kunnassa on maisemia ja nähtävyyksiä, joista on mukava ottaa valokuvia. Suosituille valokuvauspaikoille pystytetään kylttejä, joissa suositellaan hashtagia, esimerkiksi #visitsavonlinna tai #olavinlinna.

2) Useimmissa kunnissa turisteille jaetaan karttoja, joista löytää suosituimmat nähtävyydet. Karttoihin lisätään nähtävyyden kohdalle valmiit hashtag-ehdotukset.

3) Paikalliset turismin palveluntuottajat valjastetaan tuottamaan some-sisältöinä vinkkejä siitä, ”missä käydä tänään”. Niitä jaetaan myös kunnan some-tileiltä, jolloin kunta tarjoaa turisteille lisäarvoa ja palveluntuottajille markkinointialustan.

Yhteisten hashtagien avulla päästään kommentoimaan ja jakamaan viestejä

Näillä toimenpiteillä ohjataan turisteja käyttämään yhdessä suunniteltuja hashtageja. Niiden merkitys on vahva erityisesti Instagramissa ja Twitterissä. Tällä moninkertaistetaan kunnan ilmainen näkyvyys somessa. Hashtagien kautta kunta ja palveluntuottajat pääsevät viesteihin käsiksi, voivat kommentoida niitä ja jakaa eteenpäin. Hashtagit kannattaa pohtia tärkeimpiin teemoihin liittyen kunnan viestinnän ja turismin palveluntuottajien kanssa yhdessä. Niitä kannattaa käyttää myös omassa some-viestinnässä. Näin somen hyötykäyttöä ohjataan enemmän kunnan ja palveluntuottajien yhteisten tavoitteiden mukaisesti.

Somessa turismimarkkinoinnin hyödyntämätön potentiaali

Somen potentiaalista voi mainita yhtenä esimerkkinä huippujalkapalloilija Lionel Messin vierailun Kuusamossa. Messi jakoi Instagram-tililtään valokuvan perheestään joulupukin kanssa. Kuvalla on lähes 5,3 miljoonaa tykkäystä. Siinä ei kuitenkaan kerrota missä kuva on otettu. Jos kuvassa olisi ollut esimerkiksi hashtag #visitkuusamo tms., olisi se tarjonnut paljon huomioarvoa. Kaikki eivät halua hashtageja lisätä kuviinsa, mutta erityisesti Instagramissa suuri osa niitä käyttää, ja siinä piilee myös turismimarkkinoinnin hyödyntämätön potentiaali.

Mahdollisuus opiskella teemaa oppaiden avulla

Jos kunnassa tai tulevassa maakunnassa syntyy halukkuutta ottaa paalupaikka ja hyödyntää sosiaalisen median mahdollisuuksia nykyistä paremmin, löytyy siihen apua. Näiden sivustojen Tietopankki-osiosta voi ladata ilmaisen kuntajohtajan viestintäoppaan, joka antaa konkreettisia vinkkejä siihen, kuinka toimia monikanavaisena kuntajohtajana ja sitä kautta kunnan elinvoimaisuuden edistäjänä. Teemaa tukemaan löytyy myös 25:n johtamisen ja viestinnän asiantuntijan kanssa kehitetty Menesty monikanavaisena kuntajohtajana -verkkokurssi, johon voi tutustua täältä. 

Toivotan menestystä suomalaisten kuntien palveluiden markkinointiin!

@JukkaSaksi

jukka.saksi@johtajaonmedia.fi