Tiedän, että monessa organisaatiossa mietitään kuumeisesti, minkälaisia koulutuksia ylimmälle johdolle, esihenkilöille, viestintä- ja markkinointitiimeille, sekä näkyville asiantuntijoille pitäisi järjestää. Ja haasteena tietysti ajankäyttö, kalenterit tahtovat olla täynnä.

Olen kouluttanut tekoälyaiheista kaikilla sektoreilla ja monilla eri toimialoilla, joten jaan tässä esimerkit parhaiten toimineista koulutuksen agendoista, jotka on toteutettu aikaa ja vaivaa säästäen. Toivottavasti saat niistä hyötyä, kun pohdit oman organisaatiosi koulutustarpeita tekoälymatkalla.

Vuorovaikutus ja hyvä valmistelu elinehto

Ensimmäinen oppi on ollut, että koulutusten täytyy olla vuorovaikutteisia ja hyvin valmisteltuja. Metodissani minä käytän valmisteluun paljon aikaa ja asiakkaalta menee sitä mahdollisimman vähän. Varsinkin kun monet niistä toteutetaan etänä, on tärkeää, että niissä on paljon konkretiaa, harjotteita ja selkeitä käytännön vinkkejä.

Käytän koulutuksissani paljon esimerkkien ja vinkkien lisäksi yksilö-ja ryhmätöitä, joissa harjoitellaan ja haetaan ratkaisuja koulutettavien omiin työtehtäviin nähden. Minun koulutuksissani ei opiskella pullanpaistoreseptien promptaamista, ellei kyse ole sitten leipureista 🙂

On myös tärkeää, että kaikki koulutuksiin osallistuvat voivat kokea olevansa siellä turvassa. Niinpä minun koulutuksissani ketään ei aseteta noloon tilanteeseen tai tikun nokkaan. Kaikkia kohdellaan kunnioittavasti.

Ei liian pitkiä työpajoja

Olen havainnut, että koulutussessioiden maksimipituus voi olla 4 tuntia kerrallaan, mutta se kannattaa jo palastella kahteen osaan.

Suosittelen 2,5h mittaisia hyvin valmisteltuja työpajoja. Optimitilanteessa toteutetaan 2 työpajaa, jotka ovat molemmat 2-2,5h pituisia, pienellä tauoilla varustettuina.

Esimerkki 2 x 2,5h työpajat

WS1: Tekoälyn perusteet ja käytön pelisäännöt, oma käyttö.

(Sis. lyhyt ennakkotehtävä, joka palautetaan kouluttajalle viikko ennen koulutusta)

  • Kesto: 2,5 tuntia + kysymykset
  • Sisältö:
  • Johdanto tekoälyyn: Vaikutukset työn tekemiseen, arvoihin, viestintään ja kokoustamiseen.
  • Pelisääntöjen luominen: Keskustellaan siitä, mitä tekoälyn kanssa voi tehdä ja mitä sen kanssa ei pidä tehdä.
  • Käytännön esimerkit: Miten tekoälyä voidaan hyödyntää viestinnässä, raportoinnissa ja muissa johtamisen, viestinnän ja markkinoinnin tehtävissä?
  • Tauko
  • Harjoittelu: Suunnitellaan työrooliin liittyviä sisältöjä tekoälyä hyödyntäen.
  • Pieni välitehtävä ja kysymykset
  • Tavoitteet: Ymmärryksen lisääminen tekoälystä, sen potentiaalista ja rajoitteista. Konkreettinen harjoittelu.

WS 2: Tekoälyn soveltaminen ryhmätöissä + GPT-assistentit

  • Kesto: 2,5 tuntia + kysymykset
  • Sisältö:
  • 2– ja 3 -vaiheiset promptit: Syvennetään kehotteiden käyttöä huomioiden työroolit.
  • Case-esimerkit: Harjoitellaan käytännön tehtäviä ryhmässä, kuten tekoäly raportoinnissa, tiedonhauissa, tiivistelmissä ja muutosviestinnässä.
  • Tauko
  • Virtuaaliset assistentit: Opetellaan luomaan henkilökohtainen GPT-assistentti oman työn tehostamiseen.
  • Yhteenveto ja kysymykset
  • Tavoitteet: Käytännön taitojen kehittäminen ja tehokkaamman yhteistyön edistäminen tekoälyn avulla. Assistenttien tekemisen oppiminen.

Tämä on kokemukseni mukaan optimaalinen agenda, jolloin työpajojen välillä ehditään pohtia aihetta, testata sitä käytännön työssä ja saada kokemuksia, joista ammentaan ja syvennetään toisessa työpajassa.

Tekoälyn käyttö ryhmätöissä on tärkeä osa oppimista

Olen huomannut, että on tärkeää saada koulutettavat harjoittelemaan tekoälyn käyttöä ryhmässä. Silloin opitaan hyödyntämään sitä arjessa kokoustamisessa ja ideoinneissa, jolloin kukaan ryhmän jäsenistä ei tipu kyydistä, vaan tekoälystä muodostuu luonteva osa työn tekemistä, kuten Googlesta tai internetistä on muodostunut.

Tässä on esimerkki, miten koulutus voidaan toteuttaa myös yhden pidemmän työpajan kautta, mutta silloin jää työpajojen välinen oppiminen ja oivaltaminen pois.

Mutta jos ajankäytöllisesti yksi työpaja on parempi vaihtoehto, sitäkin kautta saadaan oppi ja oivaltaminen perille sujuvasti.

Esimerkki 1 työpaja 2-4 tuntia

Tekoälyn hyödyt, pelisäännöt ja konkreettiset harjoitteet

(Sis. lyhyt ennakkotehtävä, joka palautetaan kouluttajalle viikko ennen koulutusta)

  • Kesto: 2-4 tuntia (sis. 1-2 taukoa)
  • Sisältö:
  • Johdanto tekoälyyn: Vaikutukset työn muutokseen, arvoihin, viestintään ja kokoustamiseen.
  • Pelisääntöjen luominen: Keskustellaan siitä, mitä tekoälyn kanssa voi tehdä ja mitä sen kanssa ei pidä tehdä.
  • Käytännön esimerkit: Käydään läpi, miten tekoälyä voidaan hyödyntää johtamisessa, viestinnässä ja muissa tietotyön tehtävissä.
  • Tauko
  • Harjoittelu: Osallistujat testaavat tekoälyn käyttöä työrooliinsa liittyen.
  • Ryhmätyö: Harjoitellaan tekoälyn käyttöä ryhmässä.
  • Tauko
  • GPT-assistentit: Virtuaalisten tekoälyassistenttien esittely ja vinkit niiden luomiseen.
  • Tavoitteet: Ymmärryksen lisääminen tekoälystä, sen potentiaalista ja rajoitteista. Konkreettiset harjoitteet. Uteliaisuuden herättäminen.

Tärkeää, että kouluttaja ymmärtää kontekstia

Se miksi olen fokusoinut ylimmän johdon, esihenkilöiden ja viestintätiimien tekoälykoulutuksiin, johtuu siitä, että tunnen ne kontekstit parhaiten. Olen toki kouluttanut myös koko työyhteisöitä, jolloin osallistujia on ollut kaikista mahdollisista tietotyön rooleista.

Olen havainnut, että kouluttajan tulee hahmottaa kohtuullisen hyvin koulutettavien työkontestin, jotta voi tarjota juuri siihen syvällisiä räätälöityjä esimerkkejä ja ryhmätöitä. Omalla kohdallani ne ovat muutosjohtamisen, arvojen ja viestinnän syventäviä aiheita.

Kun koulutus räätälöidään koulutettavien tehtävänkuvia tukemaan, siitä myös innostutaan ja oivalletaan konkreettiset hyödyt.

Lataa tästä valmis anonyymi tarjous!

Voit vapaasti hyödyntää ja jakaa omassa organisaatiossasi tekemääni anonyymiä valmista tarjousta, jossa on myös hintahaarukka edellä mainituille koulutusesimerkeille.

Avaa pdf-tarjous tästä alta! Mitään yhteystietoja ei tarvitse jättää.

Asiakaspalaute:

Raija Korhonen, Kuopion kaupungin viestintä ja markkinointi:

”Kiitos todella mielenkiintoisesta ja innostavasta aamupäivästä! Porukat olivat täysillä mukana ja ryhmätöissä saatiinkin jo ihan oikeaan tekemiseenkin hyviä testauksia ja osin jo ratkaisujakin, mitä voidaan suoraan hyödyntää”.

Jos haluat keskustella tekoälyn vaikutuksista johtamiseen ja viestintään, ota vapaasti yhteyttä.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.