Johtajuusviestinnän valmentajat Jukka Saksi ja Peter Nyman ovat huomanneet, kuinka korona-epidemia vaikuttaa b2b-palveluiden ostamiseen. Kriisissä tarve viestintä- ja mediavalmennukselle on suurempi kuin koskaan, mutta asiakasyritykset pelkäävät investoida siihen, koska niiden oma kassa on vaarassa tyhjentyä. Saksi & Nyman ratkaisee ongelmaa tarjoamalla kevään 2020 aikana palveluilleen 6 kk:n korottoman maksuajan. 

”Koko maailma on kriisissä ja se vain pahenee, jos talouden pyöriä ei pidetä pyörimässä”, sanoo Jukka Saksi. Hän on havainnut valmennuskumppani Peter Nymanin kanssa, että nyt viestintä- ja mediavalmennuksille on enemmän tarvetta kuin koskaan aikaisemmin, mutta sen ostamista siirretään. Monen yrityksen myynti on romahtanut salamannopeasti ja juuri ne tarvitsisivat eniten apua. Kaksikko päätti osaltaan kantaa kortensa kekoon ja auttaa asiakkaidensa kassanhallintaa. Johtaja on Media! Oy tarjoaa kesäkuun 2020 loppuun mennessä Saksin ja Nymanin yhteisiä valmennuksia tilanneille asiakkalle 6 kk:n korottoman maksuajan. ”Emme työskentele ilmaiseksi, vaan autamme asiakkaitamme onnistumaan viestinnässään kevään aikana niin, että he saavat oman liiketoimintansa nousuun.” Saksi ja Nyman eivät suosittele ilmaistyötä muillekaan yrityksille, vaan rohkaisevat niitä mahdollisuuksien rajoissa tarjoamaan pidempiä maksuaikoja. ”Toivomme, että tämä olisi yksi toimiva tapa vähentää kaupan hiipumista kriisin aikana.”

Kriisi luo kasvavia odotuksia johdon viestintään

Nymanin mukaan käytännössä kaikki yleisötilaisuudet ja muut fyysiset kokoontumiset on peruttu tai siirretty hamaan tulevaisuuteen. Viestinnän tarve ei ole kuitenkaan hävinnyt kriisin aikana mihinkään, ”On hyvä muistaa, että Johtaja on Media, jota seurataan ja jolta odotetaan suuntaa. Nopeasti kehittynyt kriisi kohdistaa johtajiin yhä korkeampia odotuksia sen suhteen, että he kykenevät kommunikoimaan organisaationsa arvot ja perustella toimiaan. Erityisesti odotetaan taitavaa ja vastuullista some-viestintää. Edessä on vielä suuria ja vaikeita muutoksia, joissa johto joutuu käyttämään kaiken viestintäosaamisensa. Siihen kannattaa panostaa nyt.”

Tunnistettavat brändit huomataan kriiseissä

Saksi arvioi, että sidosryhmät tulevat haastamaan organisaatioita niiden arvoista yhä enemmän, ”Kaikki ymmärtävät, että kriisi on voimakas, mutta silti valinnoille tarvitaan perusteluita. Se koskee yritysten lisäksi niin julkista kuin kolmatta sektoria.” Lisäksi taitavalla viestinnällä voidaan vaikuttaa merkittävästi siihen, miten yritysten palvelut käyvät kaupaksi. Hän suosittelee pohtimaan viestintää palveluna ja pyrkimään mainostamisen sijaan ratkaisemaan asiakkaiden ongelmia. Nymanin mukaan vahvat henkilöbrändit vaikuttavat eniten juuri hektisissä tilanteissa. ”Silloin kun ympäristössä on ongelmia ja yleinen suunta hatara, uskotaan tunnistettaviin asiantuntijoihin ja suunnan näyttäjiin. Tämäkin kriisi tulee nostamaan esiin uusia johtaja- ja asiantuntijabrändejä, joiden viestiä kuunnellaan ja joiden viesti vaikuttaa palveluiden kysyntään.”

Henkilökohtaista etäsparrausta ja ryhmien etävalmennuksia

Kriisissä tarvitaan luottamusta. Epävarma viestintä heijastuu nopeasti uskottavuuteen ja jopa pörssikursseihin”, muistuttaa Saksi. Hän on erikoistunut mediallistumisen kokonaiskuvaan ja somen sekä omien medioiden rooliin johtamistyössä. Nyman tuo valmennuksiin vahvan kokemuksen viestinnän perusteista, vaikuttavuudesta ja median kanssa toimimisesta. Valmennukset koostuvat henkilökohtaisista etäsparrauksista ja etänä toteutettavista ryhmävalmennuksista, joita hienosäädetään asiakkaan tilanteen ja tavoitteiden mukaisesti.

Lisätietoa Saksi & Nyman 1.4.2020 järjestämästä etävalmennuksesta.

Katso Saksi & Nyman 6 jakson videosarja viestinnän teemoista

Lisätietoja mediavalmennuksesta antaa:

Jukka Saksi     

KTT, MBA, viestintäkonsultti

+358405018357

jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

Auttaa työyhteisöjä kiteyttämään arvojaan ja viestimään luottamusta herättävästi. Konsultoi osallistumisen prosesseissa. Arvovalta-kirjan kirjoittaja. Tutustu sisältöihin: LinkedIn, Twitter, blogi, haastattelut, videot.

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA