Jatkuvat muutokset kuohuttavat yhteiskuntaamme ja aihettavat levottomuutta. Esimerkkeinä vanhusten hoito, ilmastonmuutos, autoilun tulevaisuus, kyberturvallisuus, sote, mediallistuminen ja kuntakentän murros. Vanhoja toimintatapoja ja vallitsevaa kulttuuria haastetaan rajusti.

Strateginen valinta tähdätä alansa johtavaksi vaikuttajaksi

Ennustan, että perinteiset valta-asetelmat heiluvat vuonna 2019 voimakkaasti. Muutoksen ytimessä on kyvykkyys viestiä taitavasti. Vaikutusvallan saa sillä, että organisaatiossa löydetään kirkas viesti huomion ja luottamuksen rakentamiseen. Kyseessä on ylimmän johdon strateginen valinta. Mikäli organisaatio tähtää alansa johtavaksi vaikuttajaksi, ei johto ulkoista johtajuusviestintää, vaan elää sitä itse kasvollisesti. Viestinnän, HR:n, markkinoinnin ja myynnin kanssa saadaan koko organisaatio viestimään yhtenäisellä äänellä. Edelläkävijät huomioivat yksilöiden vahvuudet ja eri media-areenoiden odotukset. Oman kilven kiillotuksesta siirrytään arvon tuottamiseen.

5 vaikuttavan viestinnän elementtiä

Muutos tapahtuu kaikilla sektoreilla. Uudet pelaajat nostavat itsensä paalupaikoille niin liike-elämässä, julkisella sektorilla kuin järjestökentässä. Ne hyödyntävät erityisesti seuraavaa viittä elementtiä:

1) Organisaatiolla on perusteltu visio tulevasta ja siitä kyetään viestimään kirkkaasti

2) Johtajuusviestintä on kasvollista, vastuuta kantavaa ja inhimillistävää

3) Viesti on rakentavaa ja oivalluttavaa ja sillä autetaan sidosryhmien päätöksentekoa

4) Viestintä tähtää dialogiin, ei yhdensuuntaista totuuksista tiedottamista

5) Päätöksiä kyetään pohjustamaan ja perustelemaan arvoilla

Ratkaisukeskeistä sisällöntuotantoa tärkeimmille sidosryhmille

Dialogin hakeminen näkyy nyt politiikassa nousevana trendinä. Se tulee olemaan 2019 voittava resepti. Kilpailijatahoja ei haukuta, vaan ollaan ratkaisukeskeisiä niissä teemoissa, jotka mietityttävät sidosryhmiä. Heitä kuullaan ja heitä autetaan asiantuntijuudella. Sellaiset yksilöt tulevat nostamaan markkina-arvoaan ja sellaiset organisaatiot työnantajamainettaan.

Toivotan menestystä vuoden 2019 sidosryhmädialogiin!

Blogiopas

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.