Sotatila herättää aikamoisia vastuullisuuden ja arvovalintojen ketjuja. Ne voivat ulottua pitkällekin.

Oma havaintoni, että organisaatioiden ylin johto on pitänyt arvoja tärkeinä, mutta ei kiireellisinä asioina. Nyt tähän tulee muutos.

Yksi esimerkki siitä, miten kaikki organisaatiot joutuvat punnitsemaan omia arvojaan ja vastuullisuuttaan suhteessa Venäjään, on se, että Barona luopuu tiedotteensa mukaan Jokerien sponsoroinnista.

Onko organisaation arvot kirkkaat ja vastuullisuusviestintä ennakoivaa?

Veikkaan, että tulemme näkemään lähipäivinä paljon tämän kaltaisia toimia. Jos arvot eivät ole vielä tärkeitä, niin viimeistään nyt kannustaisin jokaista hallitusta ja johtoryhmää tekemään pikaisen riskianalyysin niiden suhteen. Ne voivat eskaloitua hyvinkin nopeasti.

Saatamme nähdä lähipäivinä aika suuriakin asiakasvirtojen muutoksia, kun asiakkaat tekevät johtopäätöksiään. Samoin voi käydä henkilöstölle, jos työntekijät kokevat arvoristiriitoja aiheeseen liittyen.

Arvot ovat kriisitilanteissa arvokkaita. Nyt alkaa olla se aika käsillä.

Jukka Saksi
KTT, viestintä- ja arvovalmentaja
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

”Auttaa organisaatioita luomaan avoimen ja rohkean viestintäkulttuurin, joka hyödyntää myös tekoälyä. Toteuttaa osallistavia arvoprosesseja”

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinstä, Instagramista ja Mastodontista. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.