Sain kokeneelta viestintäjohtajalta toiveen kirjoittaa ajatuksia siitä, mihin sosiaalinen media on kehittymässä. Se taitaa olla liian haastava kokonaisuus, mutta aiheeseen liittyen heitän pöydälle pari ajatusta somelukutaidosta. Se on noussut tärkeään rooliin erityisesti yhteiskuntaa herättävien tilanteiden, kuten terrori-iskujen ja vaalien, jälkeen.

Somessa on valtava määrä väärän tiedon lähettiläitä

Somessa on paljon hyvää sisältöä, mutta myös paljon erilaisia ”trolleja” ja ”feikkiprofiileja”, jotka suoltavat jatkuvasti väärää tietoa ihmisten mieliä muokkaamaan. Ne on usein luotu ulkoisesti virallisen näköisiksi, jolloin on inhimillistä luottaa niihin. Esimerkiksi viranomaisten nimissä on tehty Twitteriin feikkitilejä, jotka ovat saaneet nopeasti seuraajia ja viestin jakajia, koska ne näyttävät ulospäin samalta kuin viranomaisten muutkin tilit.

Jokaisella on omavastuu jaettavasta sisällöstä

Somelukutaito ei ole helppo laji. En ole itse asiantuntija siinä, mitkä ovat aitoja ja mitkä feikkitilejä, joten pyrin jakamaan pääosin vain tuntemieni tahojen sisältöjä. Sekään ei tosin enää riitä. Joskus esimerkiksi ystäväni tai joku tuntemani yhteiskunnallinen päättäjä on saattanut tehdä nopean arvion ja jakanut taitavasti toteutetun trolliprofiilin sisältöä. Sen jälkeen viesti skaalautuu laajalle, koska moni luottaa viestin välittäjään. Siksi jokaisen somen käyttäjän tulisi kantaa vastuunsa ja pyrkiä tarkastamaan, minkälaista sisältöä jakaa itse eteenpäin. Sillä tavoin kantaa vastuuta ja varjelee myös omaa mainettaan viestijänä.

Oma media luo mainepuskuria

Jotta organisaatiot ja sen edustajat pitäisivät luottamuksen korkealla, tulisi heidän olla tunnistettavia viestijöitä. Oma media on vahva maineen ja luottamuksen rakentaja. Kun organisaatio rakentaa tietoisesti itsestään median, voi se pääosin kontrolloida itsestään käytävää keskustelua ja jaettua sisältöä. Mitä merkittävämmässä yhteiskunnallisessa roolissa itse on, sitä tärkeämpää varmistaa, että omissa nimissä kuuluva viesti on sinun ohjaamaasi, eikä minkään trollin keksintöä. Täyteen kontrolliin tuskin enää pääsee, mutta oma media lienee parhaimpia ratkaisuja maineen puolustamiselle.

Viestimättömyys altistaa huhuille

Vaikka internetin ja erityisesti somen kontrolloimattomuus saattaa ahdistaa, on tärkeää viestiä. Ne tahot, jotka eivät itse viesti lainkaan, ovat alttiina muiden aikaansaamille huhuille. Laadukkaalla johtajuusviestinnällä voi auttaa paljon. Jos teema kiinnostaa, voit ladata ilmaisen oppaan yrityksen rakentamiseksi mediaksi. Lataaminen ei edellytä yhteystietojen jättämistä, eikä spämmiä tarvitse pelätä.

Turvallista dialogia!

@JukkaSaksi

jukka.saksi@johtajaonmedia.fi