Tiedämme, että some-kanavat ovat nykypäivänä merkittäviä näkyvyyden ja vuorovaikutuksen paikkoja, niin yksilöille kuin organisaatioille. Some on aikaa ja resursseja vaativa sijoitus, joka voi tuottaa merkittävää arvoa. Mutta kuten sijoittamisessa yleensäkin, myös some-strategiassa kannattaa hajauttaa. Hajauttamisen periaate on yksinkertainen: älä laita kaikkia munia samaan koriin.
Yksittäiset kanavat voivat muuttua nopeastikin
Some-alustojen dynaamisessa maailmassa muutokset ovat väistämättömiä ja joskus nopeita. Esimerkiksi, jos olet keskittänyt kaikki voimavarasi Twitteriin (X:ään), Elon Muskin kaltaisten vaikuttajien toimet voivat muuttaa alustan suosiota radikaalisti. Kuten nyt näyttää, kun sieltä halutaan siirtyä muihin kanaviin, kuten BlueSkyhyn ja Mastodonttiin.
Samoin esimerkiksi TikTokin käyttö on kielletty joissain organisaatioissa työpuhelimissa sen kiinalaisomistukseen liittyvien epäluottamusten takia. Jos näin tapahtuisi laajemmin, voisi se romahduttaa kanavan käyttäjäpohjan nopeasti ja tehdä siten siihen liittyvät panostukset tyhjiksi.
Hajautettu some-portfolio
Vaikka some-viestinnälle ei haluaisi luoda sen tarkempaa strategiaa tai tiukkoja tavoitteita, kannattaa organisaation tai henkilökohtaisten some-profiilien kohdalle luoda jonkinlainen strategia. Kannustan valitsemaan useampia eri alustoja ja jakamaan resurssit niiden kesken.
Tämä hajauttaa riskiä ja mahdollistaa jatkuvan yhteyden kohderyhmiin, vaikka yksi kanava menettäisikin suosiota tai esimerkiksi siellä oleva profiili kaapattaisiin tai jostain syystä lakkautettaisiin kokonaan.
Riskienhallinta
Yksittäisten some-profiilien kaappaamisriski ja alustojen ylläpitämien sääntöjen muutokset ovat todellisia uhkia. Olen nähnyt niitä tuttavapiirissäni ja onhan myös uutisoitu isoja seuraajamääriä rakentaneista influenssereista, joiden bisnes on saanut kovia kolhuja heidän some-profiiliensa lakkaamisen vuoksi.
Hajautettu strategia vähentää näiden riskien vaikutuksia ja varmistaa, että viestisi tavoittaa yleisösi myös tulevaisuudessa.
Lisääkö hajauttaminen työmäärää?
Hajauttamalla aikaasi ja resurssejasi eri kanaville voit siis optimoida ”tuottosi” ja varmistaa, että olet aina siellä missä yleisösi on. Mutta tarkoittaako se moninkertaista työmäärää?
Ei välttämättä. Esimerkiksi ChatGPT on oivallinen työkalu sisällön muokkaamiseen eri some-kanaville sopivaksi. Sen avulla voit versioida samoja sisältöjä ja aiheita eri alustoille, säästäen aikaa ja vaivaa.
ChatGPT:n hyödyntäminen ei vaadi pitkiä koulutuksia
Tekoälyn ansiosta hajauttaminen ei tarkoita suurempaa ajankäyttöä, vaan voit ylläpitää ja päivittää useita kanavia tehokkaasti. Sen oppiminen ei vaadi pitkiä koulutuksia. Itse pidän ChatGPT:n käyttöön 2-3 tunnin valmennuksia ja ne ovat antaneet osallistujille on paljon konkreettisia hyötyjä. Varsinkin, kun ne suunnitellaan organisaation ja toimialan erityispiirteet huomioiden.
Syvemmät oivallukset tapahtuvat sitten arjen käytössä ja oppien jakamisessa esim. työyhteisössä.
Some on dynaaminen ja muuttuva kenttä. Aivan kuten finanssimaailmassa, hajauttaminen on avain kestävään ja tuottoisaan strategiaan.
Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI
”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.
Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).
Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.