Sisältömarkkinointia kuvataan eri termein. Ajattelen sitä kiinnostavan sisällön tuottamisena niihin kanaviin, joista sidosryhmät hakevat ratkaisuja ja tietoa. Sitä kautta saadaan sidosryhmien huomio, saadaan mahdollisuus auttaa heitä, erottaudutaan kilpailusta ja vahvistetaan luottamusta omaan asiantuntijuuteen.

Vain laadukkaat sisällöt vahvistavat asiantuntijuutta

Kokemukseni on, että sisältömarkkinoinnilta ei pidä odottaa pikavoittoja. Toki se saattaa tuottaa nopeitakin liidejä ja kauppoja, mutta pääasiassa kyse on pitkäjänteisestä luottamuksen ja asiantuntijuuden rakentamisesta. Jotta sisällöillä olisi merkitystä ja ne tukisivat liiketoimintaa, myyntiä ja asiantuntijabrändejä, täytyy niiden olla aidosti sidosryhmille hyödyllisiä. Johtaja on Media! -palvelun keskeiset sisällöt ovat blogitilmaiset oppaat ja some-päivitykset. Hyvä kysymys jokaiselle on, kannattaako sisältöjen tuottamiseen käyttää aikaa ja vaivaa?

Kaksi vuotta luottamuksen vahvistamista ilman jälkiä

Tapasin juuri erään johtajan, joka oli kahden vuoden ajan lukenut blogejani ja some-päivityksiäni. Hän oli jakanut linkkejä niihin myös johtoryhmänsä jäsenille. Kirjoittamistani teemoista oli siis tietämättäni puhuttu yrityksen johtotasolla jo pitkään ja pohdittu niiden merkitystä yrityksen toimintaan. Johtaja ei jättänyt tekemisestään mitään jälkeä. Ei tykkäyksiä, ei kommentteja, ei oppaiden lataamisia. Hän oli lukemisen lisäksi kuunnellut podcasteja ja katsonut videoita, mutta niistäkään ei jäänyt jälkiä.

Tiedossa Johtaja on Media! -arvot ja elementit

Kun aika oli oikea, sain häneltä puhelun ja ehdotuksen tapaamiselle. Kun pääsimme yhteisen pöydän ääreen, ei minun enää tarvinnut esitellä itseäni, eikä Johtaja on Media! -teeman keskeisiä elementtejä. Hän tiesi hyvin, mitkä ovat Johtaja on Media! -arvot ja miksi suosittelen rakentamaan yrityksestä asiakaslähtöistä ja monikanavaista mediaa. Hän oli vakuuttunut siitä, että nyt täytyy omassakin yrityksessä tehdä asialle jotain.

Miksi -kysymyksestä suoraan miten -pohdintaan

Potentiaaliset asiakkaat tekevät paljon selvitystyötä ja valintaa verkossa ja somessa ennen kuin tapaavat potentiaalisia palveluntuottajia. Kyseinen johtaja oli tehnyt sitä kohdallani 2 vuotta. Itse tapaamisessa pääsimme heti ohittamaan ”miksi” -kysymyksen ja keskittymään siihen, ”miten” voisimme tehdä yhteistyötä. Parhaimmillaan päästään kokonaan eroon kilpailuasetelmasta, koska sisällöt ovat vakuuttaneet asiakkaan siitä, että osaamisesi on uniikkia. Siinä on sisältömarkkinoinnin voima.

Palkintona tehokkaampi myynti ja vahvistunut markkina-arvo

Jos siis olet aloittanut sisällöntuotannon, ole pitkäjänteinen, usko tekemiseesi, äläkä luovuta, koska palkinto odottaa tilaisuuttaan saapua. Relevanttien sisältöjen ”lämmittämät” asiakaskohtaamiset ovat myyjäosapuolellekin mielekkäitä ja tehokkaita. Niiden avulla voidaan vahvistaa yrityksen asiantuntijoiden presenssiä ja nostaa koko yrityksen markkina-arvoa.

Löydä oma polkusi sisällöntuottajaksi

Jotta sisältömarkkinointi toimisi, kannattaa sitä jatkuvasti mitata ja kehittää. Oleellista on määrittää tärkeimmät sidosryhmät ja heidän haasteensa sekä oma osaaminen, jolla haasteisiin vastataan. Siihen löytyy paljon sisältöjä verkosta. Suosittelen tutustumaan ilmaisiin oppaisiin, jotka löytyvät Tietopankista. Jos olet kiinnostunut tutustumaan verkkokurssiin, joka ohjaa sinua viestimään monikanavaisessa ympäristössä, tuottamaan toimivia sisältöjä ja rakentamaan organiasatiostasi median, saat lisätietoa täältä. Verkkokurssit on kehitetty 25:n johtamisen ja viestinnän asiantuntijan kanssa.

Dialogista kevään odotusta!

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.

Varaa maksuton puhelinsparraus