Tiedän, että moni tuskailee sosiaalisen median ja internetin keskustelupastojen kulttuurin suhteen ja kokee ne välillä epämiellyttävinä. Tuntuu, että silmille ja korville tuleva sisältö on usein lähinnä vastakkainasettelua, toisten solvaamista ja jopa vihapuhetta.

Negatiiviset sisällöt saavat aikaan eniten reaktioita

Eri kanavien algoritmit tuovat eteemme niitä sisältöjä, jotka saavat aikaan reaktioita. Ikävä kyllä usein ne negatiivisimmat ja ilkeimmät postaukset saavat ihmiset reagoimaan eniten ja siten ne saavat myös näkyvyyttä.

Sinä olet se tärkein algoritmi

Haluaisin kuitenkin rohkaista ja muistuttaa, että vaikka näissä kanavissa on algoritmit, se kaikkein tärkein algoritmi katsoo meitä aamulla sieltä peilistä. Eli lopulta sinä itse päätät ketä seuraat, mihin ja minkälaisiin postauksiin reagoit ja millä sävyllä osallistut keskusteluihin itse.

Oma some mukavaksi näillä toimenpiteillä

Olen ollut melkein kaikissa some-kanavissa pitkään aktiivinen ja X:ssäkin twiittejä takana yli 41.000 krt. Koen someni varsin mukavana ja tässä muutama perustoimenpide, joilla olen siihen päässyt. Toivottavasti niistä on sinullekin hyötyä.
  • En seuraa missään kanavassa räyhääjiä tai vihapuheen ylläpitäjiä
  • En anna heidän kommenteilleen reaktioita
  • Yritän olla provosoimatta ketään, vaikka itselläni onkin mielipiteitä
  • Jos provosoidun, yritän purkaa sen muualle kuin sosiaaliseen mediaan
  • Puhun ”totuuksien” sijaan enemmänkin havainnoista, näkemyksistä ja ajatuksistani
  • Pahoittelen jos loukkaan tahtomattani jotakuta
  • En jää väittelemään, vaan lopetan kohteliaasti keskustelun jos se ajautuu riitaisaksi
  • Kevennän tarpeen tullen sisältöjäni sopivilla emojeilla

Tekoälystä apua oman viestinnän sävyyn

Sillä on siis iso merkitys kokemaasi keskustelukulttuuriin, miten itse viestit. Jokainen pystyy siihen, jos vain haluaa ja tekee edellä mainittuja asioita. Eri asia toki on, jos haluaa väitellä ja olla myös itse ilkeä. Siinä tilanteessa vinkeistäni ei ole apua 🙂

Yksi oivallinen työkalu oman viestintätyylin ja tone of voicen selkeyttämiseen on hyödyntää generatiivista tekoälyä siihen. Olen kirjoittanut paljon siitä, miten (ChatGPT/Bing Copilot/Google Gemini) voivat auttaa meitä kiteyttämään omaa viestintäämme sellaiseksi, että se ilmentää aidosti arvojamme ja näkemyksiämme rakentavalla tavalla.

Voit tutustua kirjoituksiin osoitteessa http://johtajaonmedia.fi/blogi ja olet tervetullut tilaamaan ilmaisen Uudistuskirjeeni, jossa jaan erilaisia havaintoja, kokemuksia ja vinkkejä tekoälyn vaikutuksista johtamiseen ja viestintään.

Ps. Otsikkokuva luotu tekoälyllä

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi”.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista,  TikTokista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.