Oletko koskaan pohtinut, minkälainen sinun profiilisi on suhteessa tekoälyyn? Tai tiimisi, yksikkösi tai organisaatiosi suhtautuminen tekoälymurrokseen?
Jaottelu neljään ryhmään
Haastattelin kevään aikana 40 viestintäjohtajaa tekoäly-teemaan liittyen.
Jaottelin heidät anonyymisti neljään pääryhmään sen suhteessa, miten innostuneesti he suhtautuivat generatiiviseen tekoälyyn ja miten aktiivisesti he sitä käyttivät arjessaan. Ryhmät muodostuivat seuraavanlaisesti.
Neljä ryhmää suhteessa tekoälyyn
- Innostuneet visionäärit: He ovat innostuneita tekoälystä ja käyttävät sitä aktiivisesti. He näkevät tekoälyn potentiaalin ja hyödyntävät työssään visionäärisellä tavalla.
- Innostuneet kokeilijat: He ovat innostuneita tekoälystä, mutta käyttävät sitä vähemmän aktiivisesti. He vielä etsivät sopivia tapoja hyödyntää sitä omassa työssään ja kokeilevat erilaisia lähestymistapoja.
- Hyödyllisyyden pragmatistit: He käyttävät tekoälyä kohtuullisen aktiivisesti, mutta eivät ole erityisen innostuneita siitä. He pitävät tekoälyä hyödyllisenä työkaluna tai apuna, mutta eivät näe siinä suurta potentiaalia tai innostuksen lähdettä.
- Epävarmat skeptikot: He eivät ole innostuneita tekoälystä, eivätkä käytä sitä aktiivisesti. He ovat epävarmoja tekoälyn hyödyistä tai heillä on epäluottamusta sen käyttöä kohtaan, mikä vaikuttaa heidän suhtautumiseensa ja aktiivisuuteensa.
Hyödynnä profilointia
Voit käyttää tätä nelikenttää apunasi arvioidessasi, mihin ryhmään sinä tai kollegasi kuulutte. Sen perusteella on helpompi myös suunnitella viestintää, koulutuksia ja muita muutokseen liittyviä toimenpiteitä.
Suositeltavia sisältöjä
- Uusi valmennus auttaa rakentamaan luottamusta ja uteliaisuutta tekoälymurroksessa
- Anna organisaatiosi loistaa tekoälytuotantomme avulla
- Miten tekoälyyn tulisi suhtautua arvojen ja vastuullisuuden näkökulmista?
- Vinkki: 8 tekoälysovellusta viestinnän ammattilaiselle
- 5 tapaa hyödyntää ChatGPT:tä viestivän johtajan työkaluna
Jos haluat keskustella siitä, miten tekoäly vaikuttaa viestintään ja arvoihin, ota vapaasti yhteyttä.
ps. Otsikkokuva tehty tekoälyllä.