Johtajuuden ja asiantuntijuuden toimiympäristö on muuttunut 10 vuodessa merkittävästi. ”Kansalaisilla on media taskussaan” ja mediallistunut yhteiskunta odottaa läpinäkyvyyttä. Jotta arvot ovat todellisia, edellyttää se rohkeutta linjata asioita. Todelliset arvot menevät jopa rahan edelle. Sanoisin, että koko maailmaa syleilevät lausahdukset eivät ole arvoja lainkaan, vaan enemmänkin yhteisön toiveita ja markkinointipuhetta.
Myynnissä ei aina tunnisteta asiakkaiden tai myyjien arvolatauksia
Näkisin arvoissa hyödyntämätöntä potentiaalia, jonka avulla yritykset voisivat vahvistaa brändiään ja saada sidosryhmiensä luottamuksen. Liian harva myyntijohtaja pohtii sitä, minkälaiset arvot vaikuttavat asiakkaiden, myyjien ja yhteistyökumppaneiden valintoihin. Osataanko syvällisesti ymmärtää sidosryhmien arvolatauksia ja auttaa niiden toteutumista? Arvot mielletään usein HR-johtajan omaisuudeksi, kun niiden tulisi toimia koko johtamisjärjestelmän ytimessä. Haastaisin tässä teemassa uudenlaiseen ajatteluun.
Arvoilla on merkittävä vaikutus organisaatioiden maineeseen
Selvitin Arvovalta-kirjaani varten vuoden 2019 maineeltaan parhaiden ja huonoimpien yritysten arvoja. Kaikkien yritysten arvot ovat kirjattuina hyvin samankaltaisia. Mainetta vahvistavat ja rapauttavat asiat riippuvat pitkälti siitä, miten viestityt arvot toteutuvat arjen toimissa ja seisotaanko niiden takana myös vaikeissa paikoissa. Jos organisaatio viestii arvoista, jotka eivät perustu todellisuuteen, syntyy maineriskejä ja arvot saattavatkin kääntyä organisaatiota vastaan.
Pääset tutustumaan linkistä Arvovalta-kirjaan. Jos haluat keskustella arvoista ja niiden viestimisestä, ota suoraan minuun yhteyttä.
Turvallista ja dialogista kesää!
Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI
”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.
Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).
Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.