Pohjimmiltaan arvot ovat rahaa

|2021-06-23T11:37:51+03:0011.5.2021|Artikkelit|

Arvot mielletään organisaatioissa helposti mainoslauseiksi, vaikka niiden pitäisi vastata sidosryhmien vaikeimpiin kysymyksiin. Erityisesti kriisiaikana odotetaan, että julkilausutut arvot näkyvät arjen teoissa. Ajattelisin, että uskottavasti jalkautetut ja viestityt arvot vaikuttavat organisaation taloudelliseen arvoon.

Teemme enemmän arvopohjaisia valintoja kuin koskaan aiemmin

Enää ei voida puhua arvoista pelkkinä tyhjinä mainoslauseina, vaan niiden tulee edustaa yksilön ja organisaation aitoja valintoja. Sidosryhmämme tekevät 2020-luvulla enemmän arvopohjaisia päätöksiä kuin koskaan aiemmin. Niin teemme mekin, usein tiedostamattamme. Arvot korostuvat poikkeusoloissa, jolloin turvaudutaan johonkin pysyvämpään. Se edellyttää organisaatioilta syvällisempää otetta arvojen valitsemiseen ja niistä viestimiseen.

Koko maailmaa syleilevät arvot eivät ole todellisia arvoja

Johtajuuden ja asiantuntijuuden toimiympäristö on muuttunut 10 vuodessa merkittävästi. ”Kansalaisilla on media taskussaan” ja mediallistunut yhteiskunta odottaa läpinäkyvyyttä. Jotta arvot ovat todellisia, edellyttää se rohkeutta linjata asioita. Todelliset arvot menevät jopa rahan edelle. Sanoisin, että koko maailmaa syleilevät lausahdukset eivät ole arvoja lainkaan, vaan enemmänkin yhteisön toiveita ja markkinointipuhetta.

Myynnissä ei aina tunnisteta asiakkaiden tai myyjien arvolatauksia

Näkisin arvoissa hyödyntämätöntä potentiaalia, jonka avulla yritykset voisivat vahvistaa brändiään ja saada sidosryhmiensä luottamuksen. Liian harva myyntijohtaja pohtii sitä, minkälaiset arvot vaikuttavat asiakkaiden, myyjien ja yhteistyökumppaneiden valintoihin. Osataanko syvällisesti ymmärtää sidosryhmien arvolatauksia ja auttaa niiden toteutumista? Arvot mielletään usein HR-johtajan omaisuudeksi, kun niiden tulisi toimia koko johtamisjärjestelmän ytimessä. Haastaisin tässä teemassa uudenlaiseen ajatteluun.

Arvoilla on merkittävä vaikutus organisaatioiden maineeseen

Selvitin Arvovalta-kirjaani varten vuoden 2019 maineeltaan parhaiden ja huonoimpien yritysten arvoja. Kaikkien yritysten arvot ovat kirjattuina hyvin samankaltaisia. Mainetta vahvistavat ja rapauttavat asiat riippuvat pitkälti siitä, miten viestityt arvot toteutuvat arjen toimissa ja seisotaanko niiden takana myös vaikeissa paikoissa. Jos organisaatio viestii arvoista, jotka eivät perustu todellisuuteen, syntyy maineriskejä ja arvot saattavatkin kääntyä organisaatiota vastaan.

Pääset tutustumaan linkistä Arvovalta-kirjaan. Jos haluat keskustella arvoista ja niiden viestimisestä, ota suoraan minuun yhteyttä.

Turvallista ja dialogista kesää!

TUTUSTU ARVOVALTA-KIRJAAN

Jukka Saksi viestintävalmentaja ja tietokirjailija +358405018357 jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

Auttaa kiteyttämään arvoja ja viestimään luottamusta herättävästi. Konsultoi työyhteisöjä osallistamisen prosesseissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut 15 vuotta esimies- ja johtamistehtävissä ennen siirtymistään viestintäyrittäjäksi. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA-tutkinnon ja väitellyt tohtoriksi johtajuudesta. Väitöskirja finanssialan johtajuuden murroksesta (2013).

Löytyy somesta nimellä @JukkaSaksi. Linkit kaikkiin sisältöihin löytyvät täältä.

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA