Vierailin Finnairin pääkonttorissa Pekka Vauramon luona, aiheena johtajuus ja vuorovaikutus. Pekka teki pitkän uran kaivosteollisuudessa ennen siirtymistään Finnairin johtoon 2013. Seuraavaksi hän ottaa Metson kipparin tehtävät.

Johtajuus ottaa vastuuta ihmissuhteiden kehittymisestä yrityksessä

”Johtajuus on sitä, että saa ihmiset tekemään yhdessä töitä jonkun yhteisen eteen. Sinänsä yksinkertaista.” Pekan mukaan haastavaksi asian tekevät erilaiset yksilöt, tavoitteet ja tahtotilat. Yhteisten tavoitteiden selkiyttäminen on johtajan perustehtäviä. Johtajuus astuu kuvaan mukaan siinä, miten ihmissuhteet yrityksessä kehittyvät ja mitä niiden eteen pystytään tekemään. Tavoitteiden on oltava yhdistäviä ja tarvitaan yhdessä tekemisen henki.

Yhdistävä uusi visio löytyi asettamalla asiakas tekemisen keskiöön

Finnairilla on ollut aiemminkin yhdistäviä tavoitteita, mutta ne ovat jääneet säästötoimien vuoksi taka-alalle. Pekka arvioi uuden hallituksen kanssa, että leikkauksia ei voida tehdä loputtomiin. Kulukuuri on toistaiseksi ohi ja nyt on löydetty uusi yhdistävä visio. ”Finnair haluaa tarjota ainutlaatuisen pohjoismaisen matkustuskokemuksen”.

Aiemmissa visioissa Finnairin tuli kaksinkertaistaa Aasian liikenne, tehdä tulosta ja jakaa osinkoa. Ne ovat edelleen tärkeitä tavoitteita, mutta eivät erityisen inspiroivia visioita asiakkaiden näkökulmasta. Asiakaslähtöinen visiopuhe on alkanut tuntua Finnairille luontevalta. Henkilöstökin on ollut siitä innoissaan. Kilpailutilanteessa oltiin muuttumassa asiakkaiden silmissä halpalentoyhtiöksi. ”Se ei ole kustannusrakenteiden takia Finnairille mahdollista. Se on helppoa vain, jos jättää tärkeitä asioita tekemättä”.

Finnair on maailman täsmällisin lentoyhtiö

Pekka toteaa, että koulutettu ja kokenut henkilöstö ei ole halpaa. Visioon liittyy sujuva palvelu. ”Finnair on maailman täsmällisin lentoyhtiö.” Pekka kertoo, että lentoyhtiöt eivät juuri puhu turvallisuudesta, vaan täsmällisyydestä. Finnairissa riskejä eliminoimalla, esimerkiksi lentäjien raportointikulttuurin avulla, seurataan mahdollisia poikkeamia ja estetään niiden eskaloituminen. Pekan kattavasta esityksestä havaitsin, että aihe otetaan Finnairissa erityisen vakavasti.

Finnair haluaa Pekan mukaan olla etulinjassa kehittämässä asioita ja tietynlainen täydellisyyden tavoittelu kuuluu sen kulttuuriin. Yhtiö sai ensimmäisenä maailmassa lääkekuljetuksen sertifikaatin, mikä kertoo luotettavuudesta. Luotettavuus on operatiivisen lentämisen ydin ja sitä halutaan laajentaa muuhunkin toimintaan.

Finnair on suomalaisille äärettömän merkityksellinen

Keskustelimme Pekan kanssa siitä, miltä tuntuu johtaa yritystä, josta kaikilla on joku kokemus ja mielipide. Pekan mukaan joka ikinen keskustelu ulkopuolisen kanssa sisältää matkustuskokemuksen läpikäynnin. ”Se ei ole vielä alkanut tympimään, vaan on merkki, että ihmiset välittävät Finnairista. Ei ole sama, onko Finnair olemassa vai ei. Suomalaisille olisi kova kolaus, jos Finnairille kävisi kuten Nokian kännyköille.”

Yhtiön merkityksellisyyttä ei Pekan mielestä voi pysäyttää, sitä pitää hyödyntää. Finnair saa kommentteja ja palautetta niin paljon, että niistä on joskus vaikea napata kiinni. Jos johtoon kohdistuva kritiikki on rakentavassa sävyssä kirjoitettu, Pekka vastaa siihen.

Keskustelu Twitterissä on ollut yllättävän rakentavaa

Miksi Pekka aloitti Twitterin käytön? ”Jutut pyörivät meistä maailmalla joka tapauksessa, joten on parempi nähdä niitä ja ehkä yrittää hieman ohjatakin johonkin suuntaan. Jotta tietää mistä puhutaan, parempi olla mukana.”

Pekka oli pohtinut etukäteen, että kipataanko Twitterissä kaikki negatiiviset asiat hänen niskaansa, kun toimii niin näkyvässä tehtävässä. ”Varsin vähän selkään puukotuksia ilmenee, eniten riippuu siitä, miten itse sosiaalisessa mediassa toimii.” Pekka suosittelee pohtimaan, minkä kuvan itsestään verkossa luo. ”Ei sensuuria, mutta itsekritiikkiä, ettei tee sellaista mikä tulevaisuudessa kaduttaa.”

Pekka twiittaa asialinjalla, pääsääntöisesti Finnairiin liittyvissä asioissa. Hänen mukaan ei ole hyötyä olla joka päivä otsikoissa. ”Jos lentoyhtiönä ollaan jatkuvasti kohujen kautta esillä, se nakertaa luotettavuutta ja uskottavuutta.”

Toimitusjohtajana ei pidä linnoittautua norsunluutorniin

Isossa organisaatiossa saattaa käydä niin, että toimitusjohtaja ei saa kritiikkiä, vaan elää omassa kuplassaan. Pekan mukaan Finnairilla on hyvin järjestetty, että epävirallinen palaute tulee hänelle monelta kanavalta. Palaute on tilanteessa elämistä. ”On tärkeää, että ei uneksi esimerkiksi jostain tavoitteesta tilanteessa, jossa avainhenkilöiden ihmissuhteet ovat vereslihalla.”

Toimitusjohtaminen on melko yksinäinen työ. ”Pitää olla tietoinen, että kaikkea ei kerrota, eikä kaikkea pysty näkemään. Täytyy muodostaa omaa käsitystä monelta kantilta ja olla herkkä palautteille.” Pekan työpiste on avokonttorissa, mikä kuvastaa hyvin hänen suhtautumistaan yhdessä tekemiseen. Johtoryhmän huonetta esitellessään hän perusteli, miksi istuimet on asetettu puolikaaren muotoon: ”Jokainen paikka on samanarvoinen, kaikki näkevät toistensa kasvot.”

Kannattaa hankkia monipuolista kokemusta

Johtamisvinkkinä Pekka kertoo, että nuorena ei kannata tähdätä pelkkiin ylennyksiin, vaan tehdä myös sivuttaissiirtoja. Nykyisin vaaditaan yleisjohtajuutta ja pitäisi pystyä muodostamaan laajaa käsitystä. Sitä noteerataan konkreettisesti, kun rekrytoidaan esimiehiä koviin haasteisiin.

Suuret kiitokset Pekalle, että pääsin vaihtamaan ajatuksia ja tutustumaan kansallisomaisuutemme johtamiskulttuuriin. Vakuutuin siitä, että Sinivalkoisia Siipiä johdetaan vastuullisesti ja uudistushaluisesti.

Jukka Saksi
toimitusjohtaja, KTT, MBA

+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
@JukkaSaksi

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA

 

Johtaja on Media! haluaa olla enemmän kuin viestintätoimisto. Tähtäimenä auttaa organisaatioiden ylintä johtoa hahmottamaan mediallistumisen vaikutukset ja tukea heidän johtajuusviestintää. Sitä toteutetaan analyysien, tutkimusten ja valmennusten avulla