Miten entinen mainostoimistomies päätyi vastaamaan kasvavan sote-pörssiyhtiön markkinoinnista? Pauli Waroma on ehtinyt työskennellä keskusteluhetkellämme vajaan vuoden Pihlajalinnan markkinointijohtajana. Hän on tehnyt koko elämänsä töitä markkinoinnin parissa. Tehtäväkenttään on aiemmin kuulunut kaikenlaista skeittimerkkien markkinoinnista lumilautalehden päätoimittamiseen ja tapahtumamarkkinoinnista omaan purukumimerkkiin.

Arvot ja mahdollisuus vaikuttaa painoivat työpaikan vaihdossa

Monipuolinen tausta on opettanut Paulille brändin merkityksen huomion rakentajana. Vuonna 2009 hän oli perustamassa markkinointiyritys Sherpaa. Sen toimitusjohtajana hän tutustui asiakkuuden kautta Aarne Aktaniin, joka tuolloin toimi mediayhtiö Talentumin toimitusjohtajana. Myöhemmin Aktan siirtyi Pihlajalinnaan ja pyysi Paulin kasvavan sote-yrityksen markkinointijohtajaksi.

Pauli pohti päätöstä melko kauan, ja arvoilla oli siinä tärkeä rooli. Pauli on aina ollut kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, ja tarjottavassa työssä siihen oli mahdollisuus vaikuttaa. Hän uskoo edelleen, että oikeanlaisella tekemisellä voidaan tarjota suomalaisille parempaa sote-palvelua ja myös säästää yhteiskunnan rahaa.

Vahva kasvu pakottaa priorisoimaan

Paulin vuosi Pihlajalinnassa on ollut vilkas. Yrityksen liikevaihto kasvoi hänen aloitustaan edeltävänä vuonna 200 miljoonasta 400 miljoonaan euroon. Työ on ollut yhtä muutosta. Digitalisaatio on vielä alalla lapsenkengissä suhteessa siihen, mitä se voisi Paulin mielestä olla. ”Kaikki mitä voidaan digitalisoida, digitalisoidaan. Se tulee muuttamaan terveydenhoitoa paremmin asiakasta palvelevaksi, avoimemmaksi ja samalla se vähentää myös hoitovirheitä.”

Kasvu yritysostojen kautta ja sitä myöden erilaisten yrityskulttuurien yhdistäminen tuovat paljon ajallisia ja ammatillisia haasteita. ”Kiirettä on, mutta elämän tarkoitus on oppiminen ja tässä tehtävässä se on mahdollista.” Priorisointiin täytyy kiinnittää valtavasti huomiota. ”On ollut pakko oppia sanomaan ei, ja tavoite on, etten sano sitä väärissä kohdissa.”

Eettisyys, energisyys ja ennakkoluulottomuus

Puhuimme paljon kulttuurista ja arvoista. Paulin mukaan Pihlajalinnan kulttuurin ytimessä on voimakas kasvu, joka kumpuaa pääomistaja Mikko Wirénistä. Kasvun myötä kulttuurissa on totuttu muutokseen. Kulttuurin yhteensopivuudesta kertoo se, että vaikka Pauli ei ollut ennen Pihlajalinnassa aloittamistaan tavannut Mikkoa, he puhuivat tavatessaan yrityksen missiosta identtisillä sanoilla. Molemmat pitivät Pihlajalinnaa kotimaisena sosiaali- ja terveydenhoitoalan uudistajana.

Pauli uskoo yrityksen arvoihin, jotka ovat eettisyys, energisyys ja ennakkoluulottomuus. Eettisyys on kaiken tekemisen ytimessä. Koska sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla toiminta perustuu täysin asiakkaiden luottamukseen, ilman eettisyyttä ei ole liiketoimintaa. Esimerkiksi MOT-ohjelmiin tai vastaaviin mukaan lähteminen ei Paulin mukaan pelota, koska Pihlajalinnassa koetaan, ettei yrityksellä ole mitään salattavaa.

Yritysostoissa ostetaan myös kulttuuria

Arvojen merkitys nousee esiin erityisesti yritysostojen yhteydessä. ”Niissä ostetaan asiantuntijuuden lisäksi kulttuuria. Ostettavilla yrityksillä on aina vaihtoehtoja, ja heille merkkaa hinnan lisäksi monesti myös se, minkälaiseen kulttuuriin heitä ollaan ostamassa.” Esimerkkinä Kymijoen Työterveys Oy, jonka Pihlajalinna osti. Yrityksen talousjohtaja kirjoitti Linkedinissä merkittäväksi syyksi fuusioon Pihlajalinnan kanssa yhteiset arvot ja tavoitteet.

Tarinallistetaan sitä, mikä on totta

Markkinoinnin johtamisessa Pauli pitää tärkeänä arvona sitä, että markkinoinnin tulee pohjautua totuuteen. ”Vaikka käytämme luovuutta, niin lähtökohtaisesti tarinallistamme vain sitä, mikä on totta.” Esimerkkinä Pauli kertoo tv-mainoksesta, jossa taitoluistelija Laura Lepistö ja lumilautailija Eero Ettala kertovat urheilijan loukkaantumisista, tuskasta sekä paluusta kovan työn jälkeen. ”Molemmat urheilijat edustavat yrityksemme arvoja.” Lauraa ja Eeroa on hoidettu Pihlajalinnassa koko heidän urheilu-uransa ajan. Mainos on tavanomaista räväkämpi ja alkaa sanoilla Tervetuloa helvettiin. ”Se kertoo urheilijan arjesta ja on siten totta. Mainos ei olisi mennyt kaikissa firmoissa läpi, mikä kuvastaa yrityksemme ennakkoluulottomuutta.”

Motiivi pitää asiakkaat mahdollisimman terveinä

Kuntapuoli edustaa 60:tä prosenttia Pihlajalinnan toiminnasta. ”Kuntapuolella saamme tietyn määrän rahaa vuodessa käyttöömme. Silloin meillä on myös taloudellinen intressi pitää asiakkaat niin terveinä kuin mahdollista.” Pihlajalinnan konseptilla on saatu erinomaisia tuloksia esimerkiksi Mänttä-Vilppulassa, ja Paulin tavoitteena onkin tarinallistaa lisää hyviä kokemuksia.

Tavoitteena auttaa parempaan elämään

Kun kysyn johtajilta yritysten tavoitteista, en useinkaan saa selkeää vastausta. Paulilta vastaus tulee heti: ”Haluamme olla vuonna 2020 Suomen arvostetuin sosiaali- ja terveydenhoidon palveluntuottaja. Tavoite ei tarkoita pelkkää taloudellista arvoa, vaan arvostusta.” Pihlajalinna tulee teettämään tutkimuksen aiheesta, jotta voidaan arvioida, miten tavoitteeseen on päästy. ”Tavoite on tarkoituksella lavea, koska toimintakenttämme on niin laaja. Tehtävämme on auttaa suomalaisia voimaan ja elämään parempaa elämää.”

 

Testaa oletko arvojohtaja

Jukka Saksi
toimitusjohtaja, KTT, MBA

+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
@JukkaSaksi

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA