Helsingin Sanomien pääkirjoitus yrittäjä Saimi Hoyerin hotellin konkurssista Punkaharjulla on nostanut ainakin Twitterissä poikkeuksellisen vahvoja kannanottoja lehteä vastaan. Poikkeuksellisen tilanteesta tekee esim. se, että poliitikkojen, yritysjohtajien lisäksi myös median edustajat ovat kritisoineet kirjoitusta siitä, että se käsittelee ongelmiin joutunutta yrittäjää epäoikeudenmukaisesti.

Ollaanko nyt jonkinlaisessa kulminaatiopisteessä sen suhteen, miten mediatahot toteuttavat arvoja ja vastuullisuutta?

Moni johtaja on ollut varovainen kyseenalaistamaan median toimintaa

Olen keskustellut useiden päätoimittajien ja toimittajien kanssa siitä, kuinka he kokevat tulevansa haastetuiksi. Median oikeutusta näkökulmiin, valintoihin ja arvoihin kyseenalaistetaan välillä voimakkaastikin. Asian voi nähdä myös toisesta suunnasta. Viestintäsparrauksissa tulee ilmi, miten useat johtajat ovat olleet varovaisia kyseenalaistamaan median toimintaa, silloinkin, kun kokevat, että siihen olisi aihetta.

On pelätty negatiivisia seuraamuksia ja koettu, että media perustelee kritiikin kohteena olevia valintojaan etupäässä oikeuksillaan ja dialogi on jäänyt toisarvoiseksi. Media ei voi alistua painostukseen, mutta toisaalta sen tulisi kunnioittaa sisältöjen kohteiden kokemuksia.

Arvojen valta edellyttää puolien valitsemista ja kannanottoja

Tässä näen selvää muutosta parin vuoden takaiseen, nyt moni päättäjä kritisoi avoimesti lehteä omalla naamallaan. Ajattelisin, että arvojen ja vastuullisuuden roolit ovat kasvaneet niin paljon, että nyt tulee eteen tilanteita, joissa aiemmin melko hiljaa olleet joutuvat valitsemaan puoliaan. Arvot eletään tällä tavoin todeksi. Eri organisaatioiden päättäjien on tehtävä arvovalintoja ja joskus se edellyttää näkyvää kannanottoa myös valtamedian kirjoitusta vastaan.

Tukevatko JSN:n ohjeistukset muuttuneessa ajassa?

Omat kokemukseni yhteistyöstä median kanssa ovat positiivisia. Rohkenisin kuitenkin herättää kysymyksen siitä, onko journalismin arvoista ja median roolista vallankäyttäjänä sekä keskustelijana, käyty tarpeeksi ajantasaista pohdintaa? Julkisen sanan neuvoston sivuilta ilmenee, että journalistin ohjeet on laadittu alkamaan 1.1.2014. Tukevatko JSN:n ohjeistukset nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä? Minkälaisella ”hengellä” ohjeistuksissa puhutaan vallasta, vastuusta ja oikeuksista? Entä dialogista? Tuteeko ohjeistus tunnistamaan muuttunutta arvoilmapiiriä?

Tuoreet viestinnän eettiset ohjeet

Juuri lanseeratut viestinnän eettiset ohjeet kertovat, että viestinnän ammattilainen edistää kunnioittavia kohtaamisia ja rakentavaa keskustelukulttuuria. Median edustajat voisivat ottaa myös näihin ohjeisiin kantaa.

Unelma rohkaisusta dialogiin

Tavoitteenani on, että tämä kirjoitus koetaan rakentavaksi avaukseksi kehittää yhteiskuntamme sisäistä vuoropuhelua arvoista. Journalismi on yksi demokratian ydin. Arvoilla on yhä enemmän valtaa. Juhlapuheissa ja nettisivuilla ollaan aina arvopohjaisia ja vastuullisia. On tärkeää, että näihin teemoihin liittyen myös mediatahoilla on jaettu tulkinta siitä, miten arvot ja vastuullisuus näkyvät arjen journalismissa.

Minulla on unelma yhteiskunnasta, jossa kaikissa ohjeistuksissa rohkaistaan avoimeen ja rakentavaan vuoropuheluun. Jätän median edustajien arvioitavaksi, toteutuuko tämä muuttuvalla toimialalla nyt tarpeeksi hyvin.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi”.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista,  TikTokista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.