Onko kuntasi arvot ajan tasalla? Entä onko kunnallasi arvoja vielä lainkaan? Arvojen merkitys on noussut entistä tärkeämmäksi viime vuosien yhteiskunnallisissa käänteissä, kuten koronapandemian ja Venäjän hyökkäyksen myötä. Rasismiin ja tasa-arvoon liittyvät teemat ovat saaneet paljon huomiota, ja keskustelukulttuurimme on muuttunut merkittävästi.
Arvot kunnan johtamisen ja viestinnän ytimessä
Arvot eivät ole vain sanoja paperilla. Ne määrittävät identiteettimme, antavat suunnan toiminnallemme ja ohjaavat päätöksiämme. Arvot toimivat myös johtamisen ja viestinnän selkärankana, tarjoten tukea vaikeissa päätöksissä. Kuntien arvoselvitykseni mukaan vasta 65% Suomen kunnista on nimennyt itselleen arvot. Eli lähes 100 kuntaa on vielä kokonaan ilman arvoja.
Olen kuntien hallituksia, valtuustoja ja johtoryhmiä sparratessani korostanut kunnan itsenäisyyden tärkeyttä ja avointa arvokeskustelua. On ensiarvoisen tärkeää, että kuntalaiset kokevat yhteisten arvojen toteutuvan kunnan arjessa. Arvot ovat yksi keskeinen johtamisen työkalu. Päätöksenteon avoimuus ja palvelurakenteen ylläpitämisen haasteet ovat teemoja, jotka koskettavat monia kuntajohtajia.
Toin Kuntamarkkinoilla puhuessani esiin, miten arvot ovat keskeisiä demokratialle ja erityisen tärkeitä nuorille. Kuntien olisi tärkeää viestiä arvoistaan enemmän ja käydä jatkuvaa keskustelua kuntalaisten kanssa. Tulevaisuuden kunta on organisaatio, joka toimii arvojensa mukaisesti ja sitä tullaan arvostamaan entistä enemmän.
Kohti osallistavaa ja arvopohjaista kuntaa
Kunnat voivat hyödyntää arvojaan vahvistaakseen työnantajakuvaansa ja rakentaakseen luottamusta. Kuten Merikarvian kokeilu osoittaa, osallistaminen ja avoin arvokeskustelu voivat tuoda uutta eloa kunnalliseen päätöksentekoon.
Osallisuutta korostava tehokas prosessi
Jos tunnistat, että kuntasi arvot kaipaavat päivitystä tai arvoja ei ole vielä osallistavasti valittu, suosittelen tutustumaan osallistavaan Johtaja on Media! -arvoprosessiin. Nopea ja demokraattinen prosessi sisältää:
- Kunnan 3-4 yhteisen arvon päivittämisen tai valitsemisen.
- Valittujen arvojen sanoittamisen.
- Ideoiden kehittämisen arvoista viestimiseen.
- Arvojen implementoinnin ja arvoviestinnän suunnittelun osana arkea.
- Vaikuttavuuden arvioinnin 4 kk:n kuluttua arvojen valinnasta.
Pyydä arvoprosessin esittely
Kysy linkistä tarkempi prosessin esittely ja pyydä tarjous edustamallesi kunnalle. Tulevaisuus on arvoissamme – onko kuntasi valmis kohtaamaan sen?
Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI
”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.
Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).
Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.