”Haluamme olla vastuullisia, arvot ohjaavat toimintaamme ja kerromme läpinäkyvästi toiminnastamme” Siinä monen organisaation juhlapuheita, mutta yllättävän vaikeaa toteuttaa, erityisesti pitkän historian omaavissa yhteisöissä.

Organisaatiot tähtäävät vastuullisiksi ja läpinäkyviksi

Tämä sama haaste toistuu oikeastaan kaikkien organisaatioiden kohdalla, joiden kanssa olen keskustellut johtajuusviestinnän ja arvoista viestimisen teemoista. Monessa yhteisössä halutaan vilpittömästi suunnata toimintaa avoimemmaksi, vastuullisemmaksi ja arvopohjaisemmaksi, mutta jokin estää saavuttamasta tavoitetta.

Kuuntelemme arjen valinnoissa arvojamme ja yhteisömme kulttuuria

Olen tullut siihen tulokseen, että suurin ongelma on kulttuuri. Ajan saatossa rakentunut johtamiskulttuuri ja sitä myöden myös viestintäkulttuuri ovat iskostuneet organisaation ihmisiin, seiniin, huonekaluihin ja jopa verhoihin. Kulttuuri väijyy jokaisen pienen ja suuren valinnan kohdalla. Aina ei havaita sen roolia. Teemme päivittäin päätöksiä, joissa valitsemme linjaamme viestiä tai olla viestimättä. Kuuntelemme tilanteissa arvojamme ja yhteisömme kulttuuria. Tarvitaan todella vahvaa johtajuutta, johdon konkreettisia esimerkkejä sekä näkyvä mandaatti, jotta ihmiset uskaltavat tehdä asioita toisin, eikä pitää kiinni vanhasta.

Voisiko asiasta olla viestimättä?

Pelkkä puhe ei auta, tarvitaan arjen tekoja. Seuraavassa varsin tavanomainen tilanne. Työyhteisössä tulee esiin ongelma, josta odotetaan negatiivista palautetta sidsoryhmiltä. Herää pelko, että miten asia voidaan pitää salassa. Joku ehdottaa, että viestitään ongelmasta proaktiivisesti ja avoimesti, kerrotaan mistä ongelma johtuu ja miten se aiotaan korjata. Asiaa pohditaan ja sitten ollaan kuitenkin sitä mieltä, että parempi olla hiljaa, ehkä asia ei tule esille ja se unohtuu. Avoimuuden puolesta puhunut ei enää luultavasti avaa suutaan tilanteissa, vaan turhautuu.

Joko mainekriisi kolkuttelee takaovea?

Mediallistunut toimiympäristö ei valitettavasti ole salailusta samaa mieltä, vaan asiat tulevat esille joka tapauksessa. Mitään ei voi enää piilottaa. Ellei siis ole vahvaa johtajuutta, tahtoa ja rohkeutta, pysytään vanhassa ja mainekriisi kolkutteleekin jo takaovelle. Muutos lähtee siitä, että organisaation johdolla on samankaltainen kuva mediallistumisen vaikutuksista organisaation maineeseen, arvoihin, vastuullisuuteen ja luottamukseen. Niitä voi vahvistaa nykypäivänä vain läpinäkyvällä ja dialogiin mahdollistavalla viestinnällä.

Linkistä pääset videoon, jolla kerron 10 viestinnän estettä – Niistä voi jokainen poimia omat suosikkinsa!

 

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.

Opas Arvoihin