Työvoiman saatavuus on tulevien hyvinvointialueiden suurin haaste. Nykyisten kuntakentän sote-työntekijöiden siirtyminen hyvinvointialueiden palkkalistoille sisältää luontevan sauman miettiä työn jatkumoa. Onko uusi hyvinvointialue tarpeeksi houkutteleva työnantaja, joka pystyy tarjoamaan kilpailukykyisen palkan lisäksi työntekijöille sopivat arvot, kulttuurin ja työskentelyolosuhteet?

Erityisen haastavaksi valmistelutyön tekee korona, jonka vuoksi vaativa suunnittelu tehdään pääosin etätyöskentelynä. Viestintäkonsultti Jukka Saksi vertaa muutosta yritysten yhteenliittymiseen. ”Hyvinvointialueet muodostuvat työnantajista, joilla on erilaiset strategiat, arvot ja työskentelykulttuurit. Niiden yhteensovittaminen uudeksi johdonmukaiseksi työyhteisöksi on valtava urakka. Oletan, että valmistelussa on kyseiset haasteet huomioitu, mutta onko niiden toteuttamiseen selkeitä suunnitelmia?”

Johtaja on Media!:n 25.2.2021 julkaisemassa hoitajien yhteiskehittämisessä lähes 1.300 hoitajaa kertoi, miten arvojen mukainen johtaminen ja arvostus ovat palkan lisäksi keskeisiä työn motivaattoreita.

Johtaja on Media!:n 2019 toteuttama sote-johtajien arvotutkimus nosti esiin johtajien kokemat arvoristiriidat. 

Saksi arvioi, että hyvinvointialueiden suurin onnistumisen kysymys on, kuka saa nykyiset sote-työntekijät itselleen. ”Työnantajan vaihtuminen on työntekijälle luonteva murroskohta pohtia oman työn tulevaisuutta. Muutos koskettaa noin 170 000 henkilöä. On riskialtista olettaa, että kaikki hoitajat, lääkärit ja muut työntekijät haluavat siirtyä automaattisesti uuteen organisaatioon. Työvoimasta tullaan käymään kovaa kilpailua, kun osa siirtyy yksityiselle puolelle ja osa vaihtaa toimialaa kokonaan.”

Saksi miettisi sitä, miten tulevien hyvinvointialueiden työnantajakuva luodaan niin houkuttelevaksi jo nyt, ettei jouduta kriiseihin puuttuvan työvoiman vuoksi. Hänen mukaansa työntekijät eivät ole lähtökohtaisesti kiinnostuneita soteen liittyvästä politiikasta tai hyvinvointialueen strategiasta. ”Niillä ei makseta vuokraa, eikä lyhennetä asuntolainaa. Lähtisin siitä, että hyvinvointialueilla on selkeä viesti työn eduista, työtehtävistä, työhön liittyvistä arvoista ja työyhteisön kulttuurista.

Hyvinvointialueen brändi on tärkeä myös tulevien päättäjien valinnoissa. ”Tulevat johtajat, esihenkilöt ja luottamushenkilöt haluavat myös tietää, minkälaiseen työyhteisöön he ovat sitoutumassa. Jos työnantajakuvaa aletaan viestiä vasta 2023, ollaan suurissa ongelmissa.”

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Johtaja on Media! on arvo- ja viestintätoimisto, jonka tavoitteena on tukea päättäjiä ja asiantuntijoita rakentavaan sekä ratkaisukeskeiseen dialogiin. Sitä toteutetaan valmennusten, sparrausten ja osallistavien prosessien avulla. johtajaonmedia.fi