Media on nostanut viime aikoina esiin useita tapauksia, joissa henkilöstö kokee tulleensa kohdelluksi johdon toimesta epäasiallisesti. Ottamatta suoraan kantaa yksittäisiin tapauksiin, nostaisin muutamia havaintoa arvojohtamisen ja viestintäympäristön murroksesta, jotka heijastuvat varmasti myös sinun työyhteisöösi.
Oikeudenmukainen johtaminen on vaikeaa
Oma johtamiskokemukseni 15 vuoden ajalta loi ymmärrystä siitä, että oikeudenmukainen johtaminen on vaikeaa. Asiat ovat usein moniulotteisia ja vastuullisuuskin voidaan tulkita monin tavoin, mutta kaikissa tilanteissa on mahdollista kohdella ihmisiä kunnioittavasti.
Hyviä taloudellisia tuloksia voi saavuttaa monenlaisilla johtamistavoilla. Siitä päästäänkin johdon johtamisfilosofiaan ja organisaatioiden todellisiin arvoihin. Juhlapuheissa henkilöstö on aina voimavara ja arjen tilanteissa puheet punnitaan.
”Kasvottoman” organisaation johtaminen vaatii poikkeuksellista vastuullisuutta
Erityistä vastuullisuutta vaaditaan organisaatioilta, joissa ei ole selkeää kasvollista omistajuutta. Havaitsin 2013 ilmestyneessä finanssialan johtajuuden väitöstutkimuksessani, että keskinäisten ja osuustoiminnallisten yhtiöiden johtaminen edellyttää poikkeuksellista vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä. Samaa ajattelisin säätiöihin, liittoihin ja järjestöihin liittyen. Niiden johtamisrakenne mahdollistaa periaatteellisesti johtaja-aseman väärinkäytön vallan välineenä, jos hallitus ei seuraa henkilöstön signaaleja, eikä puutu epäkohtiin päättäväisesti.
Johtamisen ympäristö on muuttunut voimakkaasti
Havaintoni on, että elämme nyt voimakkaiden arvokärjistymien aikaa. Korona ja sota ovat luoneet arvoille uudenlaista valtaa. Kaikkien organisaatioiden arvoja arvioidaan läpinäkyvämmin ja niitä myös haastetaan. Samalla mediallistunut toimintaympäristö tuo arjen johtamistilanteet esiin. Johtamisesta on tullut läpinäkyvämpää. Muutos saattaa olla pelottava, jos on rakentanut johtamisajattelunsa vanhoihin oppeihin.
Johtaminen jakautuu kahteen ääripäähän
Näyttäisikin, että johtaminen jakautuu selvemmin kahteen ääripäähän. Osa johtajista uskoo edelleen 70-luvun oppeihin, joissa fokus on kontrolloinnissa ja johtajan vallassa. Toinen, havaintojeni mukaan kasvava joukko ajattelee johtamista palvelutehtävänä, jossa fokus on henkilöstön hyvinvoinnissa ja onnistumisessa. Itse kannatan jälkimmäistä.
Johtamisteot muokkaavat yhteisömme kulttuuria
Kannustan jokaista johtajaa ja esihenkilöä pohtimaan omia johtamisen arvoja. Rohkaisen työntekijöitä puhumaan niin onnistumisista kuin epäkohdista avoimesti. Suosittelen hallituksia arvioimaan johtamiskäytänteitä kriittisesti niin arvojen, vastuullisuuden kuin johtajavalintojen näkökulmista.
Jokainen johtamisteko muokkaa johtamiskulttuuriamme. Tehdään sitä oikeaan suuntaan.
Jos haluat keskustella johtamisen haasteista ja mahdollisuuksista, ota vapaasti yhteyttä.
Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.
Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).
Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.