Media on nostanut viime aikoina esiin useita tapauksia, joissa henkilöstö kokee tulleensa kohdelluksi johdon toimesta epäasiallisesti. Ottamatta suoraan kantaa yksittäisiin tapauksiin, nostaisin muutamia havaintoa arvojohtamisen ja viestintäympäristön murroksesta, jotka heijastuvat varmasti myös sinun työyhteisöösi.

Oikeudenmukainen johtaminen on vaikeaa

Oma johtamiskokemukseni 15 vuoden ajalta loi ymmärrystä siitä, että oikeudenmukainen johtaminen on vaikeaa. Asiat ovat usein moniulotteisia ja vastuullisuuskin voidaan tulkita monin tavoin, mutta kaikissa tilanteissa on mahdollista kohdella ihmisiä kunnioittavasti.

Hyviä taloudellisia tuloksia voi saavuttaa monenlaisilla johtamistavoilla. Siitä päästäänkin johdon johtamisfilosofiaan ja organisaatioiden todellisiin arvoihin. Juhlapuheissa henkilöstö on aina voimavara ja arjen tilanteissa puheet punnitaan.

”Kasvottoman” organisaation johtaminen vaatii poikkeuksellista vastuullisuutta

Erityistä vastuullisuutta vaaditaan organisaatioilta, joissa ei ole selkeää kasvollista omistajuutta. Havaitsin 2013 ilmestyneessä finanssialan johtajuuden väitöstutkimuksessani, että keskinäisten ja osuustoiminnallisten yhtiöiden johtaminen edellyttää poikkeuksellista vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä. Samaa ajattelisin säätiöihin, liittoihin ja järjestöihin liittyen. Niiden johtamisrakenne mahdollistaa periaatteellisesti johtaja-aseman väärinkäytön vallan välineenä, jos hallitus ei seuraa henkilöstön signaaleja, eikä puutu epäkohtiin päättäväisesti.

Johtamisen ympäristö on muuttunut voimakkaasti

Havaintoni on, että elämme nyt voimakkaiden arvokärjistymien aikaa. Korona ja sota ovat luoneet arvoille uudenlaista valtaa. Kaikkien organisaatioiden arvoja arvioidaan läpinäkyvämmin ja niitä myös haastetaan. Samalla mediallistunut toimintaympäristö tuo arjen johtamistilanteet esiin. Johtamisesta on tullut läpinäkyvämpää. Muutos saattaa olla pelottava, jos on rakentanut johtamisajattelunsa vanhoihin oppeihin.

Johtaminen jakautuu kahteen ääripäähän

Näyttäisikin, että johtaminen jakautuu selvemmin kahteen ääripäähän. Osa johtajista uskoo edelleen 70-luvun oppeihin, joissa fokus on kontrolloinnissa ja johtajan vallassa. Toinen, havaintojeni mukaan kasvava joukko ajattelee johtamista palvelutehtävänä, jossa fokus on henkilöstön hyvinvoinnissa ja onnistumisessa. Itse kannatan jälkimmäistä.

Johtamisteot muokkaavat yhteisömme kulttuuria

Kannustan jokaista johtajaa ja esihenkilöä pohtimaan omia johtamisen arvoja. Rohkaisen työntekijöitä puhumaan niin onnistumisista kuin epäkohdista avoimesti. Suosittelen hallituksia arvioimaan johtamiskäytänteitä kriittisesti niin arvojen, vastuullisuuden kuin johtajavalintojen näkökulmista.

Jokainen johtamisteko muokkaa johtamiskulttuuriamme. Tehdään sitä oikeaan suuntaan.

Jos haluat keskustella johtamisen haasteista ja mahdollisuuksista, ota vapaasti yhteyttä.

Jukka Saksi
KTT, viestintä- ja arvovalmentaja
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

Tukee organisaatioita muutosjohtamisessa viestinnän, arvojen ja osallistamisen keinoin.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 vuotta esimies- ja johtamistehtävissä ennen viestintäyrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuuden murroksesta (2013).

Löytyy somesta nimellä @JukkaSaksi. Linkit kaikkiin sisältöihin löytyvät täältä.

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.