Koska ennakointi ja varautuminen on tärkeä osa organisaation onnistunutta johtamista, haluan nostaa esiin vaaranpaikan energiakriisin liittyen. Olen havainnut, ettei siihen ole läheskään kaikissa organisaatioissa vielä herätty. Kohta tulee kiire.
Vastuullisuuden linjauksia ja arvoja tullaan haastamaan
Rohkenen ennustaa, että kun talven aikana energiakriisi pahenee, tulemme näkemään paljon tilanteita, joissa organisaatioiden arvoja ja vastuullisuuden linjauksia haastetaan. Niitä tullaan kyseenalaistamaan ja kritisoimaan niin julkisesti kuin organisaatioiden sisältä käsin. Jos organisaatiossa ei ole tähän varauduttu, eikä etupainotteisesti tunnistettu teemoja, joista haastamista tapahtuu, joudutaan ikävään reagointitilaan. Se koituu poikkeuksetta kalliiksi, stressaavaksi ja luottamusta rapauttavaksi. Sillä voi olla isoja vaikutuksia henkilöstön hyvinvointiin.
On helppo ajautua selkäänpuukottamiseen
Jos organisaatio ei ole valmistautunut, on hyvin helppo ajautua tilanteeseen, jossa aletaan syyttää joko ulkopuolisia tai sisäisiä tahoja. Päättävissä elimissä tulisi olla poikkeuksellisen tarkkoja siitä, ettei aloiteta ”selkäänpuukottamista” ja luoda organisaatioon syyttelyn, vastuunvälttämisen ja pelon kulttuuria. Juuri niissä tilanteissa arvot, vastuullisuus ja johtajuus punnitaan, joista on vuosikausia viestitty ja puhuttu. Uskon, että sillä on myös iso vaikutus työnantajakuvaan, kuinka näihin haasteisiin valmistaudutaan etupainotteisesti.
Miten energiakriisiin voisi sitten valmistautua?
Ensinnäkin kannustan siihen, että aihe otetaan johtoryhmän jatkuvalle agendalle heti. Suosittelen luomaan organisaatioon jonkinlaisen kevyen ”tuntosarviryhmän”, jonka kautta havainnoidaan ja arvioidaan muuttuvaa arvo- ja viestintäilmapiiriä. Sitä kautta saadaan signaaleja siitä, mistä teemoista luottamusta rapauttavia aiheita voi nousta ja ylipäätään ennakoidaan sitä, millä teemoilla, avauksilla ja sävyllä viestitään. Mitä avoimempi ja proaktiivisempi organisaatio voi näissä aiheissa olla, sitä paremmat mahdollisuudet sillä on selviytyä kriisiajasta. Sitä enemmän henkilöstö ja johto kokee, että heillä on yhteisön tuki ja johdonmukaiset arvot antamassa selkänojaa arjen tilanteisiin.
Haastavimmat ajat tiedossa
Useimmat organisaatiot ovat viestineet tähän asti vastuullisuuden ja arvojen teemoista positiivisesti, fokusoiden siihen, missä on onnistuttu ja mikä menee hyvin. Jatkossa se ei välttämättä riitä, vaan vaaditaan uskottavuuden nimissä rohkeutta puhua myös vaikeista valinnoista. Uskonkin, ettei niin haastavaa arvo- ja vastuullisuusviestinnän aikaa ole aiemmin nähty, mikä koetaan ensi talvena. Rohkenen uskoa, ettei kaikissa organisaatioissa oteta sitä tarpeeksi vakavasti. Pahimmillaan ajaudutaan pelkomoodiin, jossa käperrytään ja sulkeudutaan. Vielä on aikaa reagoida.
Jos ei olla etukenossa, ollaan liemessä
Kannustan johtoa ottamaan asian vakavasti, jottei ongelmat kasaudu syliin. Organisaatio, joka varautuu tulevaan yhteisöllisesti, on rohkea, vastuullinen ja kiinnostava.
Jos haluat keskustella tarkemmin siitä, mitä ja miten ennakointia sinun organisaatiossasi voisi toteuttaa, voit varata alla olevasta linkistä 30 minuutin Teams-palaverin kalenteriisi. Keskustelu ei sido eikä maksa mitään, mutta luultavasti auttaa sinua luomaan parempaa kokonaiskuvaa tulevasta.
Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI
”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.
Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).
Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.