Onko sinun tiimilläsi tai organisaatiollasi edessä poikkeuksellisen suuria muutoksia, jotka edellyttävät muutosviestintää ja uudistuvan kulttuurin luomista?

Monella on ja sehän ei ole ihme, kun työelämä muuttuu nopeammin kuin koskaan seuraavan muutaman vuoden aikana.

Olen saanut sparrata lukuisia kertoja erilaisten organisaatioiden ja tiimien muutoshankkeissa. Kerta toisensa jälkeen olen havainnut, että jos lähtötilannetta ei ensin kunnolla kartoiteta ja siitä ei muodostu yhteistä ymmärrystä, myös viestinnälliset jatkotoimenpiteet ja tavoitteet jäävät hajanaisiksi.

Seurauksena on väärinkäsityksiä, sekaannusta ja epäselvyyttä, jotka heijastuvat kaikkeen tekemiseen – luottamukseen, viestintään ja lopulta koko organisaation kykyyn onnistua muutoksessa.

Onko tuttua?

Muutoksessa menestyvät organisaatiot eivät ryntää suoraan ratkaisuihin, vaan ne pysähtyvät ensin kysymään olennaisia kysymyksiä:

Missä olemme nyt? Miten toimintaympäristömme on muuttunut? Mitä haluamme saavuttaa? Mitkä esteet ovat edessämme?

Keräsin kokemuksista 10 kysymystä muutostilanteen analysointiin ennen viestinnällisten tavoitteiden asettamista.

Toivottavasti ne auttavat sinua ja tiimiäsi kirkastamaan lähtötilanteen ja varmistamaan, että kuljette ja viestitte samaan suuntaan.

Samalla kun huomioitte muuttuvan arvoympäristön ja sen vaikutukset organisaationne tulevaisuuteen.

10 kysymystä muutosviestintää tukemaan:

1. Miten organisaatiomme asema ja näkyvyys ovat muuttuneet viime vuosina, ja miten arvoympäristömme on kehittynyt?

Olemmeko vahvistaneet vai menettäneet asemamme toimialallamme tai yhteisössämme? Miten meidät tällä hetkellä koetaan sidosryhmien, asiakkaiden tai median silmissä? Onko toimintaympäristön arvot ja odotukset muuttuneet, ja olemmeko tunnistaneet tämän tarpeeksi hyvin?

2. Mitkä ovat suurimmat viestinnälliset haasteemme tällä hetkellä, ja miten ne kytkeytyvät muuttuvaan yhteiskunnalliseen keskusteluun?

Kohtaammeko haasteita sisäisessä viestinnässä, päätöksenteon läpinäkyvyydessä tai ulkoisessa sidosryhmädialogissa? Olemmeko riittävän avoimia ja saavutettavia niille, joiden odotukset ovat muuttuneet?

3. Miten tekoäly ja uudet teknologiat vaikuttavat toimintaamme ja päätöksentekoomme, ja miten varmistamme, että ne tukevat eettisiä periaatteitamme?

Hyödynnämmekö tekoälyä ja teknologiaa viisaasti? Olemmeko tunnistaneet sekä mahdollisuudet että riskit? Onko meillä selkeä ymmärrys siitä, miten varmistamme vastuullisuuden ja eettiset periaatteet teknologian hyödyntämisessä?

4. Mitä konkreettisia muutoksia haluamme nähdä strategiamme implementoinnissa arjen tekemiseen?

Miten strategia näkyy päivittäisessä työssä ja päätöksenteossa? Olemmeko varmistaneet, että se ei jää pelkäksi julistukseksi, vaan muuttuu teoiksi ja valinnoiksi, jotka ohjaavat toimintaa kaikilla tasoilla?

5. Mikä estää meitä saavuttamasta yhteisiä tavoitteitamme, ja onko arvoympäristön muutos tuonut uusia haasteita?

Onko kyse resursseista, priorisoinnista, yhteistyön puutteesta vai jostain muusta? Onko organisaatiomme toimintamalli ja päätöksenteko riittävän joustavaa, jotta pystymme reagoimaan arvojen ja odotusten muutoksiin?

6. Miltä organisaatiomme brändi näyttää tänään, ja heijastaako se tämän päivän arvoja?

Millaisen mielikuvan meistä saa ulkopuolinen tarkkailija? Onko se yhteneväinen sen kanssa, millaisena haluamme näyttäytyä? Miten voisimme vahvistaa brändimme ydintä tavalla, joka resonoi sidosryhmiemme odotusten kanssa?

7. Miten itse kuvailisimme organisaatiotamme uusille ihmisille, ja mitä arvoja haluamme korostaa?

Miten esittelisimme organisaatiomme uudelle työntekijälle, asiakkaalle tai yhteistyökumppanille? Mitkä arvot, toimintatavat ja tavoitteet haluamme tuoda esiin, ja ovatko ne muuttuneet viime vuosina?

8. Mistä voimme olla erityisen ylpeitä organisaatiossamme, ja kertovatko saavutuksemme vastuullisuudesta ja tulevaisuuden kestävyydestä?

Mitkä saavutukset, toimintatavat tai kulttuurin piirteet ovat sellaisia, joita voimme juhlistaa ja hyödyntää myös jatkossa? Miten ne liittyvät laajempaan yhteiskunnalliseen keskusteluun vastuullisuudesta, diversiteetistä tai kestävästä kehityksestä?

9. Miten voimme vahvistaa sidosryhmien ja asiakkaiden luottamusta muuttuvassa maailmassa?

Miten rakennamme avoimuutta ja läpinäkyvyyttä? Onko meidän syytä päivittää tapojamme viestiä ja olla vuorovaikutuksessa, jotta pysymme relevantteina ja luotettavina myös silloin, kun yhteiskunnalliset odotukset muuttuvat?

10. Jos voisimme muuttaa yhden asian organisaation ja sidosryhmien välisessä vuorovaikutuksessa, mikä se olisi – ja miten se tukisi kestävää arvopohjaa?

Tarvitsemmeko uusia tapoja käydä dialogia eri tahojen kanssa? Onko viestintämme riittävän ymmärrettävää ja vuorovaikutteista? Olemmeko riittävän nopeita ja rohkeita reagoimaan arvoihin ja asenteisiin liittyviin muutoksiin?

Mitä seuraavaksi?

Muutos ei ole yksittäinen tapahtuma, vaan jatkuva prosessi, joka vaatii tietoista johtamista, yhteistä suuntaa ja kykyä reagoida arvojen ja toimintaympäristön muutoksiin.

Käykää nämä kysymykset läpi tiimissänne ja pohtikaa, mitkä niistä vaativat syventämistä.

Kun meillä on kirkas käsitys nykytilasta, voimme rakentaa muutoksen, joka ei ainoastaan vastaa tämän päivän haasteisiin – vaan myös kestää huomisen vaatimukset.

Dialogista muutosta!

Ps. Jos et ole vielä saanut tekemääni Linkedin-opasta, voit ladata sen alla olevasta linkistä. Kerron oppaassa, miten voit onnistua Linkedinissä vuonna 2025 niin, että toteutat omia arvojasi, asiantuntijuuttasi ja viestinnän sävyäsi.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUTISKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.