Voiko ulkopuolinen konsultti kertoa, mitkä ovat yhteisölle parhaimmat arvot? Voi, mutta en suosittele toimimaan konsulttien ohjeiden mukaisesti, vaan päättämään arvoista yhteisön kesken. Arvot eivät voi olla mikään pr-temppu, vaan yhteisön ehkäpä tärkein asia. Koko toiminta pohjautuu yhteisesti luoduille arvoille. Konsulttia voi käyttää apuna prosessissa ja siihen liittyvän viestinnän vahvistamisessa.
Onko arvoista päätettäessä kuultu kaikkia yhteisön jäseniä?
Miksi kuitenkin monen organisaation arvot kuulostavat päälle liimatuilta, eikä niihin sitouduta laajasti? Luultavasti suurin syy on, etteivät arvot edusta demokraattisesti koko organisaatiota, vaan ne on valittu ja kiteytetty tiettyjen avainhenkilöiden näkemysten mukaisesti. Ehkä henkilöstöä on jollain tavoin kuunneltu, mutta onko kuultu myös heitä, jotka eivät syystä tai toisesta pääse perinteisessä dialogissa esiin?
Demokraattinen osallistuminen on onnistuneen arvoprosessin ytimessä
Joukkoistaminen on väylä parhaiden arvojen löytämiselle
Kokonaisvaltainen arvoprosessi sisältää johdonmukaisen viestinnän
- Päätetään arvo-prosessissa esitettävät kysymykset
- Toteutetaan viestintätoimet osallistujien aktivoimiseksi ja kerrotaan lupaukset prosessin kulusta
- Toteutetaan kysely sopivaa työkalua hyödyntäen offline tai reaaliaikaisesti, jossa osallistujat kertovat tärkeät arvonsa ja parivertailun kautta suosituimmat arvot valikoituvat sanoituksineen
- Saadaan strukturoidut tulokset osallistujien priorisoimista arvoista päätöksenteon tueksi
- Viestitään alustavista tuloksista, kiitetään osallistujia ja kerrotaan, miten tuloksia käsitellään
- Käydään tulokset läpi sovitun ryhmän kesken ja päätetään mihin toimenpiteisiin ryhdytään
- Kerrotaan tulevat arvot ja niiden sanoitukset yhteisölle ja annetaan vielä mahdollisuus kommentointiin
- Päätetään yhteisistä arvoista ja viestitään asiasta laajasti
- Rohkaistaan ja kannustetaan koko yhteisöä viestimään yhdessä luoduista arvoista
- Muistutetaan arvoista, perustellaan niillä päätöksiä aina kuin mahdollista ja kannustetaan arvojen mukaiseen toimintaan
- Seurataan arvojen toteutumista ja huomioidaan arvojen mukaisia toimia
- Muokataan arvoja tarpeen tullen toimintaympäristön muutosten myötä
Osallistuvan arvoprosessin hyödyt
- Osallistujien parhaat ideat ja yhteinen näkemys toivotuista konkreettisista toimenpiteistä
- Prosessi vie johdolta ja henkilöstöltä vähän aikaa verrattuna perinteisiin ideatyöpajoihin
- Saadaan selkeä raportti tuloksista, jonka pohjalta on helppo tehdä arvopäätöksiä
- Osallistujat kokevat päässeensä vaikuttamaan ja se lisää sitoutumista tuleviin arvoihin
- Läpinäkyvä ja osallistava arvoprosessi rakentaa luottamusta sidosryhmien välille
- Johto saa tukea prosessin viestinnän eri vaiheisiin
Pyydä osallistumisen arvoprosessin esittely
Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI
”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.
Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).
Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.