Miten tuoda esille arvoja yrityksen arjessa?

By |2018-08-09T10:51:09+00:00helmikuu 27th, 2018|Artikkelit|

Miten yrityksen arvot voisi tuoda tekemisen arkeen mahdollisimman luontevasti? Pitääkö toimia kuten Finlayson ja osoittaa arvopohjaa hinnoitteluvalinnoilla, vai voisiko löytyä jokin toinenkin tapa?

Tärkeää saada syntymään rakentavaa keskustelua arvoista

Minulla on päivittäiseen arvojen esille nostamiseen yksi vinkki, jota jotkut yritykset ovat käyttäneet menestyksellä. Oleellista on, että arvoista saadaan syntymään rakentavaa keskustelua sekä yrityksen sisällä että sen ulkopuolella toimivilla tahoilla.

Nimetkää suosituimmat neukkarit arvojen mukaan

Vinkkini on nimetä yrityksen suosituimmat neuvotteluhuoneet arvojen mukaan. Kaikissa organisaatioissa käytetään ”neukkareita” valtavan paljon, ja niissä kokoonnutaan aina jonkun kanssa. Olen vieraillut tuhansissa neukkareissa ja huomannut, että usein keskustelunavaus liittyy neukkareiden nimiin. Esimerkiksi Valtionvarainminiteriöstä löytyvät niin Ylijäämä kuin Alijäämä. Jos neukkarin nimenä on jokin yrityksen arvo, tarjoaa se luontevan tavan keskustella yrityksen arvopohjasta. Huoneen seinällä voisi olla myös taulu, jossa on kerrottuna kyseinen arvo sekä se, mitä sen haluttaisiin tarkoittavan kyseisen yrityksen arjessa.

 

Jos arvoja ei tiedetä, ei niiden toteutumistakaan voi mitata

Olen sparrannut lukuisia organisaatioista niiden arvoista. Vain yhdessä arvot osattiin kertoa sen enempää miettimättä. Joissain organisaatioissa arvoja on jouduttu etsimään Wikipediasta asti, koska niitä ei ole löytynyt edes intrasta. Silloin ne eivät päädy sidosryhmienkään tietoisuuteen, eikä niiden toteutumista arjessa täten ole mahdollista arvioida.

Sanoitettu arvopohja voi ohjata dialogia rakentavaan suuntaan

Arvot ovat kaiken onnistuneen johtajuuden ja viestinnän taustalla – hyödynnetään niitä jokainen omalla tavallamme. Arvomme ovat itsellemme uniikkeja. Jos opimme sanoittamaan niitä, ne voivat olla myös ohjaamassa dialogia, jota syntyy esimerkiksi tuottamamme sisällön johdosta. Erityisen paljon tunteita herättävien teemojen kohdalla vinkkaisinkin avaamaan omaa arvopohjaa ennen ydinsisältöön pureutumista. Se voi helpottaa ylimääräisen vastakkainasettelun syntymistä.

Kun ymmärtää taustalla olevat arvot, voi suhtautua sisältöön rakentavammin

Jos esimerkiksi kirjoittaisin miesten ja naisten välisestä palkkaerosta, saisin takuuvarmasti paljon kommentteja puolesta ja vastaan. Saisinko kuitenkaan ketään ymmärtämään asiaa uudella tavoin, jos sisältöni aiheuttaisi vain voimakkaita tunnereaktioita? Entä jos kertoisin aluksi, että sukupuolten välinen tasa-arvo, oikeudenmukaisuus ja vastuullisuus ovat minulle tärkeitä arvoja? Pohjaan sisältöni näihin arvoihin. Silloin lukija, joka olisi sisällöstä kanssani eri mieltä, saattaisi suhtautua tekstiin rakentavammin, mikäli hän jakaisi samat arvot kanssani.

Miten Sinä viestit arjessa arvoista?

Arvojen tulisi kuulua ylimmän johdon jatkuvaan agendaan, ja niitä voi tuoda esille monin tavoin. Toivon omien arvojeni heijastuvan sisällöistäni rakentavalla otteella. Kerro rohkeasti somessa, miten Sinä tuot ilmi omia tai organisaatiosi arvoja! Jos teema kiinnostaa, lataa vapaasti ilmainen opas arvoista Tietopankista. Spämmiä ei tarvitse pelätä, eikä yhteystietoja tarvitse jättää.

@JukkaSaksi

jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

Kiinnostuitko? Pyydä yhteydenottoa

Johtaja on Media! -kirja

Miten johtajista, asiantuntijoista ja organisaatioista on tullut medioita? Jukka Saksin teos palkittiin vuoden 2017 Kultasulka -kilpailussa hopeasulalla. Tutustu ja tilaa omasi!
TILAA KIRJA
Johtaja on Media! -kirja
close-link
Saammeko auttaa?

Varaa kanssamme maksuton 15 min puhelinsparraus.
Kerro johtajuusviestinnälliset haasteesi, kuuntelemme ja autamme eteenpäin.


KATSO VAPAAT AJAT
close-link