Tekoälystä on puhuttu johtamisen ja viestinnän kentässä jo vuosia, mutta nyt ollaan tilanteessa, jossa se on generatiivisen tekoälyn, erityisesti ChatGPT:n myötä konkretisoitunut ajankohtaiseksi. Mitä se tarkoittaa vastuullisuuden ja arvojen näkökulmista? Siinä kysymyksiä, joihin tarvitaan vielä paljon sparrausta.

Aitous ja asiantuntijuus lähtevät edelleen ihmisistä

Olen itse testaillut ChatGPT:tä ja joitain muita tekoälysovelluksia mielenkiinnolla ja huomannut niiden tehostavan työtä. Yksi havainto on, ettei tekoälyn varaan voi pelkästään rakentaa, vaan edelleen johtamiseen ja viestinään liittyvä aitous, asiantuntijuus ja näkemyksellisyys lähtevät meistä ihmisistä itsestämme. Tekoäly ei vie meiltä suoranaisesti työpaikkoja, mutta pakottaa meitä muokkaamaan työroolejamme, jotta olemme edelleen niissä relevantteja.

Miten organisaatiomme arvot ja vastuullisuus näkyvät tekoälyn käytössä?

Kun itselleni ylin johto ja esihenkilöt ovat valmennusteni kohderyhmä, ajattelen asiaa tietysti heidän näkökulmastaan. Yksi tämän vuoden teemoja johtamisessa ja viestinnässä onkin, ”miten tekoäly näyttäytyy organisaatiomme arvojen ja vastuullisuuden näkökulmista?”. Sen ymmärtämiseen ja määrittämiseen kannattaa käyttää aikaa, koska asia on joka tapauksessa nopeasti edessämme.

Muutos on niin vauhdikasta, että tulemme varmasti näkemään monta hämmentävää tilannetta, jossa puidaan sitä, mikä on oikein, vastuullista, eettistä ja arvojen mukaista. Eteen tulee asioita, joita ei ole osattu hahmottaa arvoja tai vastuullisuuden linjauksia määriteltäessä.

Luodaan osallistavasti toimivat tekoälyn hyödyntämisen käytänteet

Jokaisessa organisaatiossa onkin tärkeää luoda osallistavasti muutoksen tilannekuva ja ajan tasalla pysyvät hyvät tekoälyn käytänteet. Voidaan myös puhua pelisäännöistä tai periaatteista. Niiden luomiseen on tehokkaita työkaluja, joiden avulla luodaan mielikuva siitä, että kyse on koko työyhteisön asia ja saadaan myös monipuolisesti organisaatiossa oleva kokemus ja tieto hyödynnettyä.

Silmissä voi nähdä paljon hyvää uudistusta tai toisaalta kaaosmaisuutta, jos minkäänlaisia yhteisiä linjauksia ei ole tehty.

Erottautuminen laiskasti tekoälyä käyttävästä bulkista

Organisaatioiden viestijöiden yksi tärkeä tehtävä on saada asiantuntijuus esiin ja erottautumaan se bulkista. Etteivät sisällöt ole samanlaisia, kuin kaikilla niillä, jotka käyttävät tekoälyä laiskasti. Uniikkius ja aitous eivät häviä mihinkään. Tämä on asia, josta tullaan varmasti puhumaan jatkossa johdon ja esihenkilöiden viestintäsparrauksissa.

Asiantuntijuus uudelle tasolle, tärkeää kyseenalaistaa

Tekoäly ei itsessään tuota juuri kovin timanttista sisältöä, mutta se voi auttaa apuvälineenä nostamaan viestijöiden asiantuntijuutta uudelle tasolle. Se miten kysyt ja kyseenalaistat, on tärkeä näkökulma tekoälyä hyödynnettäessä. Se on tärkeä kaikissa työyhteisön rooleissa, myös ylimmässä johdossa.

Uteliaana mutta valppaana

Uteliaana ja mieli avoimena tutustumaan. Tekoäly on jo elämässämme, otetaan siitä mieluummin työkalu kuin johtaja itsellemme.

Jos haluat keskustella aiheesta oman organisaatiosi johtamisen, viestinnän ja arvojen osalta, ota vapaasti minuun yhteyttä.

Artikkelisuositus: Kuinka työyhteisölle luodaan parhaat mahdolliset arvot?

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.