Mediallistuminen tarjoaa ilmiönä sote-keskustelulle aikamoiset puitteet. Teemaan liittyen puhutaan ja kirjoitetaan niin paljon, että keskustelusta on ainakin alan ulkopuolisena vaikea saada otetta. Sotea lähestytään niin monelta kantilta ja hyvin erilaisin tarkoitusperin.

Minkälaista mediaa tulevaisuuden sote-asiakas odottaa?

En ota tässä kirjoituksessa kantaa siihen, tulisiko sote-ratkaisua tehdä tai minkä muotoisena se tehtäisiin. Nostan kysymyksiä ja tarjoan vision liittyen siihen, minkälaista mediaa tulevaisuuden sote-asiakas odottaa. Blogi lähtee siitä perusoletuksesta, että nykyisen lakiluonnoksen mukainen valinnanvapaus toteutuu. Jos näin ei käy, asetellaan näkökulmat uuteen muotoon.

Mitkä tekijät vaikuttavat luottamuksen syntymiseen?

Asiakkaan näkökulmasta kuulostaa hyvältä, että hän saa itse päättää, minkä palveluntuottajan puoleen kääntyy tarvitessaan sosiaali- ja terveyspalveluita. Arkijärjelläkin se tarkoittaa, että asiakkaista tullaan käymään jonkinasteista kilpailua. Mutta mitkä asiat vaikuttavat siihen, asteleeko asiakas lääkärin puheille Terveyskeskuksen vai Pihlajalinnan ovesta?

Haemme turvallisia ja ammattitaitoisia kohtaamisia

Valinnanvapautta voidaan rinnastaa muihin arkisiin valintoihin. Ainakin itse haluan, että minua auttaa luotettava, ammattitaitoinen ja mielellään ystävällinen ihminen, joka tietää mitä tekee. Käytännössä pyrin pääsemään sellaisen lääkärin, hammaslääkärin tai hammashoitajan luokse, jonka luona olen käynyt ennenkin, ja kokemus on ollut positiivinen. Vaihtoehtoisesti myös sellaisen, josta olen kuullut tai lukenut esimerkiksi haastattelun. Kyse on kasvollisuudesta, tiedän kenen luokse olen menossa. Monilla paikkakunnilla lääkäri on ollut seurattu media jo pitkään, mutta minkälainen media menestyy milläkin alueella tulevassa sotessa, kun asiakkaista käydään uudenlaista kilpailua?

Miten kasvollista asiantuntijuutta tullaan rakentamaan?

Miten valinnanvapauden piirissä olevat asiakkaat alkavat äänestää jaloillaan? Pitäisikö sekä julkisen että yksityisen sektorin sote-keskuksen rakentaa tietoisesti luottamusta, avoimuutta ja mielenkiintoa herättäviä asiantuntijabrändejä? Minkälaista viestintää, konsultaatiota ja dialogia asiakkaat odottavat? Saako asiakkaita enemmän sellainen jalkahoitaja, joka kertoo työstään Facebookissa, vai sellainen hammaslääkäri, joka antaa Youtube-videolla vinkkejä hampaiden hoitoon? Entä lastenlääkäri, joka kertoo podcastilla kuinka korvatulehduskierteestä päästään eroon?

Maailma on jo mediallistunut. Ilmiö saa hieman erilaisia piirteitä riippuen alueista ja kohderyhmistä. Jotain mediaa käytetään kuitenkin joka paikassa. Tulevassa sotessa organisaatiot joutuvat pohtimaan sitä, miten asiantuntijuutta ja palveluasennetta tuodaan viestinnän näkökulmasta esille.

Visio tulevasta mediasta tulevassa sotessa

Uskon, että kehittyy innovatiivisia tapoja vaikuttaa sidosryhmiin, erityisesti asiakkaisiin median kautta. Tulemme näkemään mielenkiintoisia asiantuntijabrändejä sekä organisaatioita, jotka rakentavat systemaattisella toiminnalla itsestään monikanavaisia ja asiakaskeskeisiä sote-medioita. Niille kyse on strategisesta valinnasta, koko organisaatio kuljetetaan dialogi-moodiin. Asiantuntijoilla on mandaatti viestiä ja viestintä on osa työnkuvaa. Siihen liittyy tavoitteita, tukea, työvälineitä ja palkitsemista. Sisällöntuotanto, kuten blogit, videot, live-lähetykset, podcastit, mielipidekirjoitukset, julkiset puheet ja mediahaastattelut, on systemaattisesti organisoitu. Näiden tahojen viestintää seurataan, heidän tuottamiaan sisältöjä hyödynnetään ja heidän asiantuntijuuteensa uskotaan. Medioiden rakentama auttamisen ja läpinäkyvyyden kulttuuri luo asiakkaisiin luottamusta. He ovat kasvollisina tutumpia ja heidän palveluitaan halutaan käyttää. Heidän ovipumppunsa ei luultavasti pääse ruostumaan.

Minkälaista sote-mediaa sinä haluat rakentaa?

Edellä mainittu on mahdollista jo tänään. Kaikki eivät ajatusta osta, osa ei halua lähteä viestinnän polulle. Osa odottaa uusia työskentelytapoja innolla. Sote-muutos tulee olemaan valtava kulttuurillinen johtamisen muutosprosessi. Oletko jo pohtinut, minkälaista sote-mediaa sinä rakennat?

Ilmainen sote-keskuksen johtajuusopas Tietopankista

Jos mediallistuminen ilmiönä kiinnostaa ja haluat tietää, kuinka tulevasta sote-keskuksesta rakennetaan monikanavainen media, lataa ilmainen johtajuusopas Tietopankista. Lataaminen ei edellytä yhteystietojen jättämistä, joten spämmipostia ei tarvitse pelätä. Voit tutustua myös referenssitarinoihimme sekä johtajahaastatteluihin. Jos haluat pysyä teemoista ajan tasalla, tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme.

@JukkaSaksi

jukka.saksi@johtajaonmedia.fi