”Henkilökohtainen ja kasvollinen johtajuusviestintä on tehokasta.”
Väite on tuttu ja avaamissamme keskusteluissa juuri kukaan ei kiistä tätä. Lukuisat seurantamittarit tukevat näkemystä. Omalla nimellään ja naamallaan twiittaava kaupunginjohtaja saa enemmän seuraajia kuin kaupungin virallinen tili. Henkilöjuttu lehdessä ja lehden verkkosivuilla (t)avataan useammin kuin tavanomainen premiäärisivun uutinen.
Miten sinä motivoidut viestimään?
Todentamisesta puuttuu kuitenkin pala koodia, eli etsimme johtajille ja asiantuntijoille Miksi? -mittaria. Miten motivoit itseäsi viestijänä? Oletko tunnistanut oman aktiivisuutesi perusteen? Haluaisimme auttaa aiheessa kollektiivisesti. Osallistu etsintäpartioon ja kerro omasta polustasi ja motivaatiotekijöistäsi meille. Ota rohkeasti yhteyttä, me haluamme edistää johtajuusviestinnän asiaa mediallistuneessa toimiympäristössä.
Miksi, mitä ja miten?
Olemme analysoineet ja tutkineet johtajuutta ja johtajuusviestintää melko paljon. Havaintojemme mukaan johtajat ja asiantuntijat tietävät aktiivisen ja omalla nimellä tapahtuvan viestinnän tärkeyden. Lähestymistapojamme ovat olleet mm. johtajuusviestinnällinen profiili (itsearviointiin ja verrokkeihin perustuva työskentely) ja mm. pörssiyhtiöille suunnattu (käynnissä oleva) johtajuusviestinnällinen tutkimus sekä väitöskirjatyö. Työskentelemme myös organisaatioiden hallitusten ja johtoryhmien kanssa konsultoivalla työotteella. Tavoitteemme on olla enemmän kuin viestintätoimisto. Ks. lisää https://johtajaonmedia.fi
Olemme nyt haastaneet itseämme kehittämään mittareita, joiden avulla johtaja kokisi itsensä rohkeammaksi ja pystyisi ottamaan ammatillisia kehitysaskeleita viestijänä. Rationaalinen ihminen kysyy itseltään kolme kysymystä: miksi, mitä ja miten.
Laaditaan yhdessä uusi TOP 10 -lista
Olemme koonneet TOP 10 -listaa syistä, joiden johdosta johtaja (ja asiantuntija) ei viesti. Listalta löytyvät henkilökohtainen epäilys julkisuuden aiheuttamasta paineesta. Moni kokee, ettei kasvollinen viestintä kuulu toimenkuvaan. Siitä ei huomioida eikä palkita. Listallemme pääsee myös epäilyksellä: minun asiani ei ole riittävän tärkeä. Joku on parempi.
Onko viestimättömyyden syille mahdollista tehdä jotakin?
Auta meitä auttamaan! Kokoamme saamastamme palautteesta vähintäänkin TOP 10! -listan ja se ei ole ongelmapainotteinen, vaan täynnä mahdollisuuksia ja rationaalisia perusteluja. Tervetuloa mukaan!
Oma tavoitteemme on kehittää työkaluja, jotka helpottavat johtajan ja asiantuntijan elämää digitalisaation ja mediallistumisen kyllästämässä toimiympäristössä. Se on olemassa – halusit tai et! Hienoa jos olet siinä mukana.
Jarmo Rosenberg
Operatiivinen johtaja, OTK, HHJ
+358440610925
jarmo.rosenberg@johtajaonmedia.fi
@JarmoRosenberg