Miksi päättäjät ajautuvat yhä uudestaan samankaltaisiin luottamusta ja mainetta kolhiviin viestinnällisiin tilanteisiin, jotka eskaloituvat kriiseiksi, vaikka kaikki tieto kriisiviestinnästä ja kriisien ennakoinnista on saatavilla?

Kieltäminen ja välttely on edelleen suosittua

Tarkastelen ääripäistä kahta erilaista suhtautumistapaa, johon olen päättäjien kohdalla törmännyt:

Ensimmäinen tapa on, että ottaa vastaan syytöksen ja suhtautuu siihen tosissaan. Kertoo rehellisesti heti, mitä on tapahtunut ja jos on aihetta, pahoittelee tai pyytää anteeksi. Kertoo myös, mitä aikoo asialle tehdä, ettei se toistu. Ja toimii sitten kuten lupaa.

Toinen, huomattavasti suositumpi tapa on kieltää ja suhtautua välttelevästi syytökseen. Yleensä tilanne eskaloituu pahaksi kohuksi, koska kieltämiseen ei uskota ja aletaan keräämään lisää tukea väitteille. Usein niitä myös löytyy.

Lopulta kohdetaho joutuu myöntämään monenlaisen painostuksen päätteeksi, että hän on syyllistynyt tekoihin, joista häntä syytetään ja pyytää pitkin hampain anteeksi. Usein syytetään ajojahdin kohteeksi joutumisella. Luottamus on kuitenkin pahasti kolhittu.

Avoimuus pelastaa hermojen ja rahan lisäksi työpaikan

On inhimillistä toimia jälkimmäisellä tavalla, koska tilanteeseen liittyy pelkoa, häpeää ja toive, että asiaa ei pengota sen enempää.

Mediallistunut ympäristö ei kuitenkaan jätä mitään piiloon, vaan kaikki tulee ennemmin tai myöhemmin esiin. Näin ollen ensimmäisellä tavalla toimiminen säästäisi paljon rahaa, vaivaa ja hermoja. Luultavasti myös henkilön työpaikan ja maineen.

Syyttömänkin kannattaa olla avoin

Vaikka olisi syytön siihen, mistä julkisesti syytetään, kannattaa olla avoin, eikä luoda itsestään ainakaan arroganttia kuvaa. Myös sen huomion olen tehnyt, ettei syytettynä kannata käyttää sarkasmia. Se ei silloin toimi, vaan aiheuttaa hämmennystä ja vahvistaa kritiikkiä.

Jos haluat vaihtaa ajatuksia viestinnän haasteista ja mahdollisuuksista, ota vapaasti yhteyttä. Vaikka avoimuuden kannalla olenkin, ovat keskustelut luottamuksellisia, ellei toisin sovita.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi”.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista,  TikTokista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.