Miksi tähän samaan ongelmaan ajaudutaan uudestaan ja uudestaan?

Proaktiivisuus ja läpinäkyvyys ovat poikkeuksetta juhlapuheiden ”sokerikuorrutusta” ja kuulostavat juhlamaljoja kilistellessä oikein hyvältä.

Kun sitten arjessa likaa on liitämässä tuulettimeen, ongelmat halutaankin peittää ja usein jopa kieltää. Jos ulkopuolinen taho, esimerkiksi toimittaja kysyy asiasta, ehkä kerrotaan vähiten huonot asiat. Kunnes sitten on lopulta palkko myöntää kaikki, koska asiat ovat tulleet esille niin monelta taholta.

Mediallistunut toimintaympäristö tuo ongelmat esiin nopeasti

Tämä on kokemukseni mukaan hyvin tavallista ja inhimillistäkin. Myös itselleni tulee luultavasti ensimmäiseksi mieleen, että miten ikävät uutiset voisi haudata maan alle. Niin se vain menee. Piilottaminen ei enää mediallistuneessa toimintaympäristössä tahdo olla mahdollista. Kaikki asiat tulevat ennemmin tai myöhemmin esiin.

Jostain syystä kuitenkin saamme jatkuvasti huomata uutisista ja somea seuraamalla, miten erilaisissa organisaatioissa niin politiikan, virkamiesorganisaatioiden, yritysten kuin 3. sektorin kohdalla ajatudutaan näihin ongelmiin yhä uudestaan. Ja syödään samalla kovalla työllä rakennettua luottamusta.

Usein johdossa ei ole yhtenäistä tulkintaa avoimuuden linjasta

Uskon, että kyse on paljolti siitä, minkälainen johtamisfilosofia organisaatiossa on ja näkeekö ylin johto mediallistuneen toimintaympäristön logiikan samalla tavoin. Oma kokemukseni on, että tulkinnoissa voi olla yllättävän paljon eroja. Ottaessaan rohkeasti avoimuuden käyttöön, organisaatio voisi itse valita viestin sävyn ja painopisteet, ennen kuin joutuu ikävään selittelymoodiin. Tätä mahdollisuutta käytetään aivan liian harvoin.

2022 tavoitteeksi työyhteisön viestinnän pelisäännöt

Maailma muuttuu yhä läpinäkyvämmäksi ja nopeammaksi. Olisiko tässä sinun organisaatiosi vuoden 2022 yksi tavoite ja erottumisen paikka – luoda työyhteisön yhteiset viestinnän pelisäännöt ja käytänteet, jotka antavat selkänojaa vaikeisiinkin tilanteisiin?

Jos haluat kuulla ehdotuksen siitä, miten se toteutetaan nopeasti ja kustannustehokkaasti, voimme sopia tiiviin Teams-keskustelun, jossa kerron asiasta lisää. Ota vapaasti yhteyttä, se ei sido mihinkään.

Saattaisit olla kiinnostunut myös tästä artikkelista:

Kuinka vuoden 2022 Kick Offista tehdään erityisen osallistava ja vaikuttava?


Jukka Saksi
viestintä- ja arvovalmentaja
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

Auttaa kiteyttämään arvoja ja viestimään luottamusta herättävästi. Konsultoi työyhteisöjä osallistamisen prosesseissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut 15 vuotta esimies- ja johtamistehtävissä ennen siirtymistään viestintäyrittäjäksi. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA-tutkinnon ja väitellyt tohtoriksi johtajuudesta. Väitöskirja finanssialan johtajuuden murroksesta (2013).

Löytyy somesta nimellä @JukkaSaksi. Linkit kaikkiin sisältöihin löytyvät täältä.

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA