Miksi tähän samaan ongelmaan ajaudutaan uudestaan ja uudestaan?
Proaktiivisuus ja läpinäkyvyys ovat poikkeuksetta juhlapuheiden ”sokerikuorrutusta” ja kuulostavat juhlamaljoja kilistellessä oikein hyvältä.
Kun sitten arjessa likaa on liitämässä tuulettimeen, ongelmat halutaankin peittää ja usein jopa kieltää. Jos ulkopuolinen taho, esimerkiksi toimittaja kysyy asiasta, ehkä kerrotaan vähiten huonot asiat. Kunnes sitten on lopulta palkko myöntää kaikki, koska asiat ovat tulleet esille niin monelta taholta.
Mediallistunut toimintaympäristö tuo ongelmat esiin nopeasti
Tämä on kokemukseni mukaan hyvin tavallista ja inhimillistäkin. Myös itselleni tulee luultavasti ensimmäiseksi mieleen, että miten ikävät uutiset voisi haudata maan alle. Niin se vain menee. Piilottaminen ei enää mediallistuneessa toimintaympäristössä tahdo olla mahdollista. Kaikki asiat tulevat ennemmin tai myöhemmin esiin.
Jostain syystä kuitenkin saamme jatkuvasti huomata uutisista ja somea seuraamalla, miten erilaisissa organisaatioissa niin politiikan, virkamiesorganisaatioiden, yritysten kuin 3. sektorin kohdalla ajatudutaan näihin ongelmiin yhä uudestaan. Ja syödään samalla kovalla työllä rakennettua luottamusta.
Usein johdossa ei ole yhtenäistä tulkintaa avoimuuden linjasta
Uskon, että kyse on paljolti siitä, minkälainen johtamisfilosofia organisaatiossa on ja näkeekö ylin johto mediallistuneen toimintaympäristön logiikan samalla tavoin. Oma kokemukseni on, että tulkinnoissa voi olla yllättävän paljon eroja. Ottaessaan rohkeasti avoimuuden käyttöön, organisaatio voisi itse valita viestin sävyn ja painopisteet, ennen kuin joutuu ikävään selittelymoodiin. Tätä mahdollisuutta käytetään aivan liian harvoin.
2022 tavoitteeksi työyhteisön viestinnän pelisäännöt
Maailma muuttuu yhä läpinäkyvämmäksi ja nopeammaksi. Olisiko tässä sinun organisaatiosi vuoden 2022 yksi tavoite ja erottumisen paikka – luoda työyhteisön yhteiset viestinnän pelisäännöt ja käytänteet, jotka antavat selkänojaa vaikeisiinkin tilanteisiin?
Jos haluat kuulla ehdotuksen siitä, miten se toteutetaan nopeasti ja kustannustehokkaasti, voimme sopia tiiviin Teams-keskustelun, jossa kerron asiasta lisää. Ota vapaasti yhteyttä, se ei sido mihinkään.
Saattaisit olla kiinnostunut myös tästä artikkelista:
Kuinka vuoden 2022 Kick Offista tehdään erityisen osallistava ja vaikuttava?
Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI
”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.
Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).
Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.