PwC Suomen toimitusjohtaja Mikko Nieminen kuvaa arvojen vaikutusta johtamiseen.

KUN YRITYKSESSÄ ON NOSTETTU ARVOT TÄRKEÄÄN ROOLIIN, alkavat ihmiset myös testata, ovatko arvot oikeita ja toimitaanko niiden mukaan myös käytännössä. Silloin asettaa itsensä johtajana alttiiksi arvioinnille. Oma uskottavuus menee, jos puhuu arvoista suureen ääneen ja sitten arjen toiminnoissa ne eivät toteudukaan. Haasteita tulee siinä vaiheessa, kun tapahtuu poikkeamia ja miten niihin työyhteisössä reagoidaan.”

PWC:LLÄ ARVOT KOSKEVAT KAIKKIA ja jokainen on velvollinen puuttumaan, jos näkee niiden vastaista toimintaa ja jos ei itse uskalla tai kykene puuttumaan ja raportoimaan näistä sovittuja kanavia pitkin. ”Pitäisi olla sellainen kulttuuri ja kanavat, että uskalletaan ja pystytään nostamaan epäkohtia esille.”

UUSIEN ARVOJEN LANSEERAAMISEN JÄLKEEN asioita on otettu käsittelyyn enemmän ja tehty toimenpiteitä. Mikko kuvaa konkreettisia toimenpiteitä: ”On vaihdettu ihmisiä, pidetty puhutteluita ja poistettu jopa bonuksia.” Osa valinnoista on vaikeita, koska täytyy arvioida, missä rajat menevät. Ihmiset kokevat asiat myös eri tavalla. ”Joskus ollaan sana sanaa vastaan. Ei ole selkeätä mustavalkoista viivaa, joka kertoo, onko toimittu arvojen vastaisesti tai mukaisesti. Niissä punnitaan vastuullisuus ja oikeudenmukaisuus.”

MIKKO USKOO, ETTÄ IHMINEN PYSTYY MUUTTUMAAN. ”Kaikki eivät tunnista itsessään arvojen vastaista toimintaa. Meillä luotetaankin paljon ihmisiin ja heidän harkintakykyynsä. Jos ei voisi enää  luottaa, olisi peli menetetty. Esimerkiksi tilintarkastuksessa on rajaton vastuu. On tietyt raamit, arvot ja tapa johtaa. Jos niitä ei noudata, ei voi olla PwC:llä töissä. Se on riskienhallintaa ja kulttuurin luomista, mitä on vaikea mitata rahassa.”

ARVOJEN ROOLI TULEE KOROSTUMAAN. Ne ovat yritykselle tärkeä tekijä ja vaikuttavat siihen, minkä tyylisiä ihmisiä rekrytoidaan. Mikko uskoo, että parhaat työntekijät nauttivat tietynlaisesta kulttuurista ja arvoista. Tärkeä oppi on ollut se, että jos kandidaatti tulee hyvin erilaisesta arvomaailmasta, ei sellaista kannata rekrytoida tai ainakin tähän asiaan pitäisi puolin ja toisin käyttää riittävästi aikaa jo prosessin vaiheessa, että taataan rekrytoinnin molemmin puoleinen onnistuminen. Arvot ovat kuitenkin isoja valintoja ja pitää olla varma, että arvot ovat omalle firmalle parhaat. Se tarkoittaa käytännössä, että osa osaavistakin ihmisistä jää ulkopuolelle.”

Haastattelun ja paljon muuta voit lukea kokonaisuudessaan tuoreesta Arvovalta-kirjasta.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.